تبیان، دستیار زندگی

عضو خبرگان رهبری:

حوزه علمیه در عرصه بانکداری اسلامی جدی‌تر ورود کند

اتفاق نادرستی که در حوزه اقتصاد افتاده این است که با ابزارهای اسلامی به سمت مبانی و مقاصد اقتصادی غرب رفتیم یعنی با همین عقود اسلامی، مقاصد اقتصادی را اجرا کردیم و همین مسئله مشکلات زیادی را برای جامعه اسلامی ایجاد کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی
حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی دولابی در نشستی که با موضوع  وظایف و جایگاه خبرگان رهبری در مدرسه صدوقی فاز دو قم برگزار شد با بیان این که خدای متعال انبیاء را مأمور اقامه دین کرده است افزود: روحانیت هم جانشین آنها می باشد از جمله رسالت حوزه اقامه دین است و برای همین رسالت حوزویان بسیار سنگین است.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که اقامه دین اقسامی دارد افزود: استنباط نظام آموزه های دین ناظر به مسائل اجتماعی و طراحی و مدل نظام مناسب با نظام آموزه های دین از جمله این موارد است.

وی افزود: آنچه تا کنون در آن عرصه تلاش شد نظام فردی بود، اما نظام اجتماعی کاری است که روی زمین مانده است.

این استاد حوزه با بیان این که امام راحل از جمله فقهایی بود که نظریه نظام سیاسی در عرصه ولایت فقیه را تبیین کرد و امروز حوزه باید ایشان را الگو قرار دهند، ادامه داد: کار بعدی امام راحل طراحی قانون اساسی بود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی دولابی با بیان این که امروز بسیاری از کارها در کشور روی زمین مانده که هنوز حوزه به سمت آنها نرفته، گفت: یکی از این کارها برنامه اقتصادی و بانکداری اسلامی است.

عضو خبرگان رهبری گفت: اتفاقی که درحوزه اقتصاد افتاده این است که با ابزارهای اسلامی به سمت مبانی ومقاسد اقتصادی غرب رفتیم. یعنی با همین عقود اسلامی، مقاسد اقتصادی را  اجرا کردیم.

خبرگان رهبری در واقع رهبر نیستند، ولی درجه ای از رهبری پایین تر می باشند، ولی در عین حال ولی فقیه اعلم از آنها است و از این جهت آنها هم ناظر و مطیع ولی فقیه می باشند.



وی افزود: اگر در حوزه اقتصاد به این مشکلات رسیدیم چون حوزه در عرصه اقتصاد نتوانسته کاری انجام دهد، مدل بانکداری اسلامی و مبانی اقتصادی طراحی کند و این می شود که با ابزارهای اسلامی به سمت مقاصد اقتصادی می رویم.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که امام راحل توانستند مدل سیاسی ولایت فقیه را طراحی و اجرا کنند، افزود: در همین رابطه برای خبرگان رهبری شرایطی معین شده است. از جمله آن شرایط موضوع شناسی، داشتن مقبولیت عمومی،  فقیه،  دارای قوه استنباط ، مجتهد، دارای توانایی اندیشه ورزی در مسائل کلان 40 ساله نظام و... می باشد.

این استاد حوزه اظهار داشت: خبرگان رهبری وظیفه دارند رهبر تعیین کنند، در عین حال که ناظر بر رهبری می باشند، ضرورت دارد پیرو ولی فقیه باشند.

 حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی دولابی گفت: این ناظر بودن و هم پیرو بودن رهبری و ولایت فقیه در طول تاریخ مرجعیت امکان داشت.

وی افزود: خبرگان رهبری در واقع رهبر نیستند، ولی درجه ای از رهبری پایین تر می باشند، ولی در عین حال ولی فقیه اعلم از آنها است و از این جهت آنها هم ناظر و مطیع ولی فقیه می باشند.

این استاد حوزه با بیان این که خبرگان رهبری فوق بر رهبری نیستند، بلکه ذیل رهبری می باشند اظهار داشت: همین مسئله در قانون اساسی دیده شده و مورد دقت نظر قرار بوده است.

عضو خبرگان رهبری افزود: در قضایای اخیر رهبر انقلاب از آبروی خود مایه گذاشته اند و خود را هزینه کردند تا انقلاب و اسلام  و  کلیت نظام تداوم بیابد این همان رفتار مدبرانه و هوشمندانه رهبر انقلاب است.

منبع: خبرگزاری حوزه