اثرگذاری مطالعات قرآنی بر جریان علم نیازمند مخاطب شناسی است

اکبری با تاکید بر لزوم ایجاد مطالعات میان رشته ای در دانشگاه ها گفت: اثرگذاری این مطالعات در جریان علم به مخاطب شناسی تخصصی نیاز دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثرگذاري مطالعات قرآني بر جريان علم نيازمند مخاطب شناسي است

اکبري با تاکيد بر لزوم ايجاد مطالعات ميان رشته اي در دانشگاه ها گفت: اثرگذاري اين مطالعات در جريان علم به مخاطب شناسي تخصصي نياز دارد.

به گزارش روابط عمومي، «خيرالله اکبري» مدير گروه قرآن و حديث دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرج در نشست جامعه شناسي مطالعات ديني و قرآني با مخفي کردن اقدام غرب در توهين به ساحت مقدس کتاب الهي گفت: با پيروزي انقلاب و به برکت استقرار نظام اسلامي هدف آن پياده سازي مباني قرآن است، شاهد رشد روزافزون مطالعات وحياني به ويژه در فضاي دانشگاهي است.

وي با ابراز خرسندي از فعاليت هاي فاخر قرآني در نهادهايي همچون سازمان اوقاف، وزارت ارشاد و سازمان تبليغات اسلامي اظهار کرد: وجود بحث در عرصه جامعه شناسي ديني و قرآني نشانگر اهميت آن در جامعه است که همسو با اين اهميت بايد در دو عرصه تخصصي يعني بر محيط هاي دانشگاهي و در حوزه عمومي با پوشش دهي افکار مختلف جامعه، وارد ميدان عمل شد.

اکبري سنجش فعاليت هاي قرآني عمومي پس از انقلاب را نيازي ضروري دانست و اظهار کرد: بايد با اين سنجش مشکلات موجود را شناسايي کرده و درصدد رفع آنها برآمد، چرا که با وجود اقدامات مثبت انجام شده در مقابل فناوري هاي بيشمار هنوز تا جاي مطلوب فاصله بسيار وجود دارد.

مدير گروه علوم قرآن و حديث دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرج با تاکيد بر لزوم ارايه نرم افزارهاي کاربردي قرآني به ويژه براي سنين پايين ادامه داد: متاسفانه امروزه شاهد توليد و عرضه نرم افزارهاي غربي هستيم که ذهن کودکانمان را تخريب مي کند، از سوي ديگر آنچه با محتواي ديني و قرآني در کشور توليد مي شود، گاهاً جريان ضدتبليغ را ايجاد مي کند.

وي با اشاره به اقدامات انجام شده توسط مستشرقان در غرب عنوان کرد: اقدامات آنها گرچه با هدف اسلام هراسي انجام مي شود، اما در مقايسه با مطالعات انجام شده در جهان اسلام از دقت بالاتري برخوردار است.

اکبري موازي کاري در عرصه فعاليت هاي قرآني را با وجود تاثيرات مثبت داراي عوارض منفي دانست و بيان کرد: با وجود انجام فعاليت هاي مختلف بر نهادهاي متعدد آنچنان که بايد اقشار مختلف جامعه با ابعاد کتاب الهي آشنا نشده اند و انس با قرآن که بارها مورد تاکيد مقام معظم رهبري نيز قرار گرفته است، در معناي حقيقي در ميان جامعه مشاهده نمي شود.

وي بهره گيري از کارشناسان حوزه و دانشگاه براي ارايه طرح هاي کاربردي را ضروري دانسته و ابراز کرد: بايد مفاهيم قرآني از سنين پايين به افراد منتقل شود و با ايجاد مراکز فعال پاسخگويي به شبهات در کنار شناسايي آنها مفاهيم و معاريف قرآني متناسب با نياز روز به جامعه منتقل شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي با تاکيد بر لزوم ايجاد فضاي شغلي براي فارغ التحصيلان علوم قرآني اعلام کرد: بايد تلاش شود تا براي فارغ التحصيلان اين علوم همچون فارغ التحصيلان ساير رشته ها فضاي اشتغال فراهم شود، در غير اين صورت بحران جدي به وجود مي آيد.

اکبري از بررسي صدور مجوز براي برخي رشته هاي مطالعات ميان رشته اي خبر داد و گفت: اگر اين مطالعات در فضاي دانشگاهي جاي خود را پيدا کند، زمينه رسيدن به نقطه مطلوب فراهم شود که البته در اين مسير بايد علاوه بر نيازسنجي و آسيب شناسي و مخاطب شناسي از انتخاب مسير آزمون و خطا پرهيز شود.

اکبري خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال هاي اخير در رسانه هاي مختلفي به حوزه دين با رويکردي جدي پرداخته شده است، اما گاهاً به دليل عدم شناسايي منابع معتبر و به کارگيري خبرگان فن مشکلاتي بوجود آمده است.

شايان ذکر است، نشست جامعه شناسي مطالعات قرآني سه شنبه 7 مهر در خبرگزاري قرآني ايران برگزار شد.

 

 

تنظيم: هومن بهلولي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت