تبیان، دستیار زندگی

برای حال خوب وابسته به مسیر باشید نه نتیجه

برگزاری دورهمی تبیانی‌ها با موضوع حال خوب در سال جدید، به همت خانه خلاق و نوآوری تبیان و واحد پرسان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
به گزارش روابط عمومی تبیان: خانه خلاق و نوآوری تبیان دستیاری است برای کسب و کارهای جدید که با تسهیل‌گری، تجویزگری و تــوانمــندسازی افراد مستعد در حوزه کارآفرینی، قصد دارد ایده‌های مخاطبین این عرصه را به یک محصول قابل عرضه در بازار تبدیل کند.

پرسان که سکویی با حضور مشاوران خبره، کاربران با تجربه و علاقمندان به پرسش و پاسخ و اشتراک تجربیات زندگی است یکی از محصولات خانه خلاق و نوآوری تبیان بوده، بستری را برای پرسش هر آن‌چه که در مسیر زندگی به دنبال پاسخ آن هستید را با امکان استفاده از تجربیات دیگران از جمله متخصصین برجسته در حوزه‌های مختلفی چون روانشناسی، سبک زندگی، تربیتی، اجتماعی و ... فراهم آورده است.
دکتر دوایی
این مجموعه در سال جدید دورهمی با عنوان حال خوب در سال جدید را با سخنرانی دکتر مهدی دوایی روانشناس و متخصص تعلیم و تربیت برای تبیانی‌ها ترتیب داد.

دکتر دوایی در ابتدای این دورهمی سخنانی درباره چگونگی استفاده از امکانات ساده مانند انجام حرکات ورزشی ساده، تنفس در هوای آزاد و تأثیر آن در حال خوب و فعالیت نورون‌های مغزی همچنین کاهش استرس و خشم، پرداخت.

وی همچنین در ادامه به عوامل مهم مطرح شده در تئوری انتخاب دکتر ویلیام گلسر از جمله، نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن، آزادی، پیشرفت و امنیت و اثرات آن در داشتن حال خوب برای انسان اشاره کرد و گفت: درواقع نام دیگر این تئوری واقعیت درمانی است، شیوه‌ایی برای روان درمانی و مشاوره که توسط ویلیام گلسر در سال ۱۹۶۰ توسعه یافته است. آنچه در این تئوری مطرح می‌شود وابسته به مسیر بودن است و نه وابستگی به نتیجه به عبارتی در اکنون زندگی کردن و حسرت گذشته و آینده را نخوردن.

این متخصص روانشناسی ادامه داد: به طور معمول کسانی که مراقب اکنون‌هایشان هستند به چیزهایی که می‌خواهند، می‌رسند.
دورهمی تبیانی با مضوع حال خوب در سال جدید
درواقع در اکنون زندگی کردن یعنی اولویت‌ها را باید بر اساس زمان حال تعریف کرد نه بر اساس حسرت‌های گذشته و نگرانی‌های آینده.

اکثر افرادی که تصمیماتشان را به فردا موکول می‌کنند در اکنون زندگی نمی‌کنند و نمی‌دانند این بودن در زمان حال و لذت بردن از آن است که حال خوب را به دنبالش خواهد آورد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای داشتن حال خوب باید فرصت ایجاد کنیم تا بتوانیم لحظه اکنون را دریابیم. اکنون تصمیم بگیر که آیا گذشته در حال بد تو اثر داشته یا خیر؟ و برای داشتن حال خوب به دنبال چیزهای مثبت و داشته‌هایت در زمان حال باش.
 
دکتر دوایی

این متخصص تعلیم و تربیت از 4 عنصر آتش، خاک، هوا، و آب نام برد و گفت: عناصری مثل این موارد زمینه‌های داشتن حال خوب را برای یک فرد فراهم می‌کنند به عنوان مثال روشن کردن یک شمع، یا درست کردن آتش، سفالگری و در معرض نسیم و باد قرار گرفتن ازجمله مواردی هستند که در علم روانشناسی و روان‌درمانی ثابت شده که تأثیر به سزایی در حال خوب مراجعین داشته‌اند.

وی همچنین تصریح کرد: در این میان 6 عنصر مهم نیز وجود دارد که برای داشتن حال خوب فرد نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد.

1-تنهایی: زمانی را برای تنها بودن خودتان فراهم کنید حتی اگر ازدواج کرده باشید. 
2- تنبلی: باتوجه به نیاز در سبک زندگی‌تان، زمانی را به خودتان اختصاص دهید تا هیچ کاری انجام ندهید.
3-کار: صرفا نه به معنای داشتن شغل است چون شغل به کسب درآمد منجر می‌شود و در برخی موارد یک فرد در محل کار خودش حال خوبی ندارد. منظور از کار مثلا آشپزی، شرکت در کارهای مشارکتی مثل امور خیریه و ... است
4- ورزش: ثابت شده فرزندان مادرانی که ورزش کار هستند از عزت نفس بیشتری نسبت به فرزندان مادرانی که ورزش نمی‌کنند، برخوردار هستند. پس خوشا به حال مادرانی که ورزش می‌کنند.
5-شرکت در آئین‌های مذهبی و ملی: انجام اموری مثل چیدن سفره هفت سین، شرکت در جشن‌های ملی مثل نوروز، یلدا، مراسم‌های مذهبی مثل عاشورا، نماز عید فطر. افرادی که در این قبیل مراسم مشارکت و حضور دارند حال بهتری نسبت به سایر افراد دارند.
6-انتقال صمیمیت: مطرح کردن نیاز در زمان درست از انباشتگی آن جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال در زمان پیش آمدن دلخوری آن را مطرح کنید، اگر جایی نیاز است عبارت دوستت دارم را استفاده کنید این کار را انجام دهید.

حسن ختام این دورهمی نیز مناجاتی از امیرالمؤمنین بود که توسط دکتر دوایی به عنوان سخن پایانی بیان گردید:

إِلَهِی أَنْت کمَا أُحبُّ، فَاجْعَلْنِی کمَا تُحِبُّ (خدایا ! تو آنچنانى که دوست دارم، مرا هم چنان کن که دوست دارى)


لازم به ذکر است این دورهمی به صورت زنده و مستقیم برای کاربران صفحه رسمی واحد روابط عمومی تبیان در اینستاگرام به آدرس: @tebyan.team پخش شد. 

نویسنده: مریم فروزان‌کیا
واحد روابط عمومی تبیان