اکران باد در علفزار می پیچد فیلم‌سوزی است

:باد در علفزار می پیچد فیلمی است که در جشنواره فیلم فجر جوایز مختلفی را از آن خود کرد. فکر می‌کنم این نوع اکران تشکر مسئولین از ساخت فیلم های فرهنگی است! متاسفانه در شرایط فعلی به سینمایی که به شعور مخاطب توهین نمی‌کند، هیچ توجهی نمی شود و این فیلم نیز م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اکران "باد در علفزار مي پيچد" فيلم‌سوزي است

کارگردان و نويسنده "باد در علفزار مي پيچد" با ابراز نارضايتي از شرايط اکران عمومي اين فيلم، اين نوع نمايش در شرايط فعلي را نوعي فيلم‌سوزي دانست.

خسرو معصومي در ارتباط با شرايط اکران اين فيلم به خبرنگار مهر گفت:همانطور که مي دانيد حدود چهار سال از توليد فيلم مي گذرد. قطعا بعد از گذشت اين زمان با داشتن 8 سينما به صورت تک سانس از اين شرايط راضي نيستم. فيلم‌هاي ديگري که هم اکنون در حال اکران هستند، هر کدام 20 سالن سينما در اختيار دارند.شرايط بسيار ناعادلانه است.

وي افزود:"باد در علفزار مي پيچد" فيلمي است که در جشنواره فيلم فجر جوايز مختلفي را از آن خود کرد. فکر مي‌کنم اين نوع اکران تشکر مسئولين از ساخت فيلم هاي فرهنگي است! متاسفانه در شرايط فعلي به سينمايي که به شعور مخاطب توهين نمي‌کند، هيچ توجهي نمي شود و اين فيلم نيز مانند ديگر آثار ارزشي و فرهنگي مانند جسدي است که در گوشه‌اي افتاده و حالا بعد از چند سال مي‌خواهند آن را زنده کنند.

اين کارگردان سينما با اشاره به وضعيت تبليغات "باد در علفزار مي پيچد" عنوان کرد: در حال حاضر با وجود نداشتن بيلبودرهاي خياباني و پخش نشدن تيزرهاي فيلم هنوز مخاطبان در جريان اکران شدن اين اثر نيستند. اين گونه اکران فيلم به اين معني است که اعلام شود، فيلم هاي فرهنگي فروش نمي کنند.

وي ادامه داد:تهيه کننده نيز فيلم را با قيمتي مناسب به شبکه نمايش خانگي مي فروشد. به همين دليل  به گيشه فيلمي که با 135 ميليون تومان ساخته شده توجهي ندارد. متاسفانه کسي دلسوز اين سينما نيست. من در طي اين چهار سال با پخش کننده فيلم سپنتا فيلم و آقاي مسعود جعفري جوزاني در تماس بودم، ايشان معتقد بودند که دنبال اکران اين فيلم در گروه هستند، اما نمي‌دانم چرا بعد از اين مدت حالا بايد در سينماهاي آزاد به روي پرده برود. اگر قرار بود اين شرايط اکران به فيلم تحميل شود، همان چهار سال پيش آن را اکران مي کردند.

متاسفانه در پخش فيلم ها انحصار وجود دارد. ظرفيت و امکان نمايشي نيز محدود است در صورتي‌ که مسئواين قصد دارند سالي 100 فيلم توليد کنند!

کارگردان" رسم عاشق کشي" در ادامه عنوان کرد:اين فيلم در اصل يک سالن سينما در اختيار دارد. چون در هشت سينما به صورت تک سانس به نمايش در مي آيد. اين گونه اکران کردن به نوعي فيلم سوزي است. "باد در علفزار مي پيچد" درچندين جشنواره خارجي حضور داشته و با استقبال روبرو شده است. درست نيست چنين فيلم هايي که پرچم ايران در خارج از مرزها برافراشته مي کنند، در داخل ايران سربريده شوند.

وي با اشاره به موضوع "باد در علفزار مي پيچد" گفت: اين فيلم بخش پاياني سه گانه  "رسم عاشق کشي" و "جايي در دور دست" است. به عقيده من اين فيلم يک ملودرام خوش ساخت که مخاطب با  ديدن آن راضي از سالن سينما بيرون مي آيد. در اين فيلم عشق، شرايط اجتماعي، فضاهاي چشم اندار و روابط انساني  به تصوير کشيده شده است. به همين دليل مطمئنم مي تواند بر روي مخاطب تاثير بگذارد.

متاسفانه در پخش فيلم ها انحصار وجود دارد. ظرفيت و امکان نمايشي نيز محدود است در صورتي‌ که مسئواين قصد دارند سالي 100 فيلم توليد کنند!

معصومي ادامه داد:من واکنش مخاطب را در چندين نمايش  را در سالن ديده‌ام به همين دليل فکر مي کنم مخاطب را راضي نگه دارد. کساني که به سينماي ملودرام علاقمندند قطعا با ديدن "باد در علفزار مي پيچد" ارتباط برقرار مي کنند و به نوعي آنها را حتي پس از ديدن فيلم درگير مي کند. اما متاسفانه در حال حاضر به دليل نبود تبليغات مناسب چنين مخاطباني از اکران شدن فيلم خبر ندارند.

وي خاطر نشان کرد: مسئولين با ايجاد اين شرايط قصد دارند، فيلمسازان  را به سمت سينماي سخيف هدايت کنند. سينمايي که خودشان عنوان مبتذل بر روي آن مي گذارند. متاسفانه در بخش پخش فيلم ها بحث انحصار وجود دارد. ظرفيت و امکان نمايشي نيز محدود است در صورتيکه مسئواين قصد دارند سالي 100 فيلم توليد کنند! صاحبان سينما در چنين شرايطي به راحتي دست به انتخاب مي زنند و حاصل اين اتفاق اکران فيلم هاي تجاري صرف و سخيف است.

اين کارگردان سينما با اشاره به حضور الناز شاکردوست در "باد در علفزار مي پيچد"، عنوان کرد: الناز شاکردوست نيز علاقمند است در فيلم هاي فرهنگي بازي کند. اما معتقد است اگر قرار باشد صرفا در چنين فيلم هاي بازي کند، به دليل مشکلاتي که در بخش ساخت و اکران اين آثار وجود دارد، قطعا بعد از مدتي فراموش مي شود. به همين دليل در کنار بازي در اين آثار در فيلم هاي تجاري نيز حضور مي‌يابد.

وي ادامه داد:من در همان ابتدا انتظاراتم از وي را براي ايفاي نقش بيان کردم، شاکردوست نيز علاقمند بود تا بازي متفاوتي ارائه کند، به همين دليل نتيجه اين همکاري موفقيت آميز شد. البته حضور حسين عابديني و رضا ناجي و روابطي که بين آنها به وجود مي آيد، فضاي طنزي را به وجود آورده است که مورد توجه مخاطب قرار مي گيرد.

معصوي در پايان به مخاطب اين فيلم توصيه کرد:اميدوارم مخاطباني که اين را در سينما مي بينند براي نجات سينماي فرهنگي وسالم ديدن آن را به يکديگر توصيه کنند تا شايد اينگونه سينما نيز بتواند در شرايط فعلي روي پاي خود بايستد.

باد در علفزار مي‌پيچد" سومين قسمت از سه‌گانه معصومي است که در بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر به نمايش در آمد. فيلم داستان دختري جوان به نام شوکاست که به علت فقر خانواده مجبور مي‌شود به ازدواج با پسري عقب‌افتاده تن دهد. الناز شاکردوست، رضا ناجي، حسين عابديني، مائده طهماسبي، مهران رجبي و جمال اجلالي در فيلم بازي مي‌کنند.

تنظيم براي تبيان : مسعودعجمي

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت