ترویج دوستی خیابانی در موسیقی

بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترويج دوستي خياباني در موسيقي

«دکتر سيما فردوسي» روان‌شناس باليني و عضو هيأت علمي و استاد دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: بعضي از  موسيقي‌هاي سطحي و مبتذلي که بين جوانان رواج يافته است، بسيار غيراخلاقي و نامناسب هستند و ترويج عشق‌هاي خياباني، سکس پنهان، کلمات بد و موارد مشمئز کننده است که وقتي جواناني در رده سني 13 تا 18 سال، اينها را مي‌شنوند، تحت تأثير قرار مي‌گيرند و پيرو همان مواردي که در آن موسيقي ذکر شده مي‌شوند.

وي ادامه داد: هم اکنون هم در موسيقي‌هايي که در سطح جامعه رواج دارد و ما آن را با عنوان «موسيقي مبتذل» نام مي‌نهيم، مواردي اين‌چنين ديده مي‌شود و هم اين نوع موسيقي‌ها نيز بر روي جامعه تأثير منفي‌ مي‌گذارد و به طور کلي اين نوع موسيقي، اثرات منفي بر روي زندگي جوانان را تشديد مي‌کند.

 

فردوسي با اشاره به تأثير پيام‌هاي انواع مختلف موسيقي بر روي مخاطب، بيان داشت: هر نوع موسيقي، پيامي در بر دارد. ولي متأسفانه اين نوع سبک‌هاي رواج يافته، محتواي اخلاقي ندارد. يعني اگر سبک‌هاي جوان پسند امروزي هم با محتواي مثبت و اخلاق‌گرا به بازار بيايد، در وضعيت زندگي جوانان تأثير مثبت خواهد گذاشت.

 

وي با بيان اينکه برخي از ترانه‌ها و موسيقي‌هايي که رواج يافته‌اند، بسيار مبتذل هستند، اظهار داشت: بعضي از اين موسيقي‌هاي سطحي و مبتذلي که بين جوانان رواج يافته است، بسيار غيراخلاقي و نامناسب هستند و ترويج عشق‌هاي خياباني، سکس پنهان، کلمات بد و موارد مشمئز کننده است که وقتي جواناني در رده سني 13 تا 18 سال، اينها را مي‌شنوند، تحت تأثير قرار مي‌گيرند و پيرو همان مواردي که در آن موسيقي ذکر شده مي‌شوند.

 

اين عضو هيأت علمي و استاد دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به محتواي استفاده شده در بسياري از موسيقي‌هاي امروزي، خاطرنشان کرد: اين محتواهاي غيراخلاقي به اين علت به شکل كنوني درآمده که يک‌سري بي‌اخلاقي‌ها در جامعه شيوع و رواج يافته است که از جمله آنها مي‌توان به مبتذل صحبت کردن، مبتذل لباس پوشيدن، مبتذل ارتباط برقرار کردن، بي‌حيايي‌ها و ... اشاره کرد.

 

وي در گفتگو با برنا، با بيان اينکه براي بهبود اين وضعيت بايد جامعه، مسوولين و خانواده‌ها آگاه باشند، عنوان کرد: براي بهبود ثبات خانوادگي جوانان و تأثيرپذيري کمتر جوانان بايد در ابتدا از خانواده‌ها شروع کرد، به اين معني که به طور مثال خانواده‌ها از اين نوع موسيقي مبتذل در جمع‌هاي خانوادگي و مهماني‌هايشان استفاده نکنند.

 

فردوسي با اشاره به اينکه اين همانندسازي‌ جوانان، خطري بزرگ براي جوانان است، اظهار داشت: همانندسازي و کپي‌‎برداري از روي الگوهاي نامناسب رفتاري و اخلاقي، خطري بزرگ و جدي است که جوانان و نوجوانان ما با آنها دست به گريبانند که منجر به ايجاد جمعيتي لاابالي، بي اخلاق و مبتذل مي‌شود که به سرعت تحت تأثير قرار مي‌گيرند. البته همه جوانان اين طور نيستند، اما از رده سني مذکور (13 تا 18 سال) که زمينه تأثيرپذيري بيشتري دارند، بيشتر تحت تأثير اين نوع موسيقي‌ها و ترانه‌هاي مبتذل قرار مي‌گيرند.

 

اين روان‌شناس باليني خاطرنشان کرد: همين عوامل و تأثيرپذيري‌ها سبب مي‌شود که جوانان ما در امر ازدواج به مشکل بر مي‌خورند. همچنين تنوع طلبي و بي اعتمادي نسبت به جنس مخالف نيز از جمله اين مشکل‌ها است.

براي بهبود ثبات خانوادگي جوانان و تأثيرپذيري کمتر جوانان بايد در ابتدا از خانواده‌ها شروع کرد، به اين معني که به طور مثال خانواده‌ها از اين نوع موسيقي مبتذل در جمع‌هاي خانوادگي و مهماني‌هايشان استفاده نکنند

فردوسي در پاسخ به سئوالي مبني بر چگونگي تغيير محتواي ترانه‌ها براي ارائه فاکتورهاي مناسب به جوانان، گفت: به نظر من بايد به صورت مرتب از ترانه‌سرايان و شاعران (حتي ترانه سرايان زيرزميني) براي شرکت در جلسه‌هاي مشترکي که در آنها ايده‌هاي نو براي جوانان و نيازهاي جوان در جامعه مطرح مي‌شود، دعوت کرد. در نتيجه اين صحبت‌ها و مباحث به سمت محتواي خوب کشيده مي‌شوند.

 

وي در پايان با بيان اينکه بايد از شاعران پرسيد که چه هدفي را دنبال مي‌کنند، بيان داشت: اگر هدف واقعا اين است که درآمدي به دست بياورند، اين هدف، ضرر و زيان عظيمي را به جامعه وارد مي‌کند و لعنت و نفرين نيز براي اينها خواهد ماند. اما اگر هدف چيز ديگري است، مي‌توان محتواسازي کرد و بازخورد آن ديده شود.

--------------------------------------------------------------------------------

گروه هنر تبيان

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت