این خون‌آشام‌های دوست‌داشتنی

هالیوود به دفعات به سراغ تهدیدهای آخرزمانی بیگانه‌ها، ماشین‌ها، ستاره‌های دنباله‌دار، ویروس‌ها و زامبی‌ها رفته، اما چه کسی خون آشام‌ها را می‌دید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اين خون‌آشام‌هاي دوست‌داشتني

درآمد هفت ميليارد دلاري مخلوقات فناناپذير

درآمد حاصل از فيلم‌هاي سينمايي، تلويزيوني و کتاب‌هاي با موضوع خون آشام‌ها تقريبا برابر با توليد ناخالص داخلي يک کشور کوچک است.

 هاليوود به دفعات به سراغ تهديدهاي آخرزماني بيگانه‌ها، ماشين‌ها، ستاره‌هاي دنباله‌دار، ويروس‌ها و زامبي‌ها رفته، اما چه کسي خون آشام‌ها را مي‌ديد؟

آن خون‌آشام‌هاي ابدي هرچند هيچوقت از صحنه سرگرمي غايب نبوده‌اند، اما اين اواخر همه جا را به تسخير خود درآورده‌اند، از پرده بزرگ سينما گرفته تا صفحه کوچک تلويزيون، کتاب‌فروشي‌ها، لباس‌فروشي‌ها، سرويس‌هاي دانلود، بازي‌هاي ويديويي و کامپيوتري، نوارفروشي‌ها و حتي جواهرفروشي‌ها.

همين هفته قبل کمدي «خون‌آشام‌ها افتضاح هستند» توليد استوديوهاي فاکس قرن بيستم و نيو ريجنسي که هجويه سري فيلم‌هاي خون‌آشامي «گرگ و ميش» است در هفته اول اکران در سينماهاي آمريکا و کانادا حدود 20 ميليون دلار به دست آورد.

در تلويزيون هم پنج ميليون نفر به تماشاي اپيزود ديگري از سريال «خون واقعي» توليد شبکه اچ‌بي‌او نشستند که قسمت آخر فصل سوم آن 12 سپتامبر پخش مي‌شود و حتما تا آن زمان تماشاگران بيشتري را به پاي تلويزيون‌ها مي‌نشاند.

در اين بين The Passage نوشته جاستين کرونين، «طلوع» استفني ماير و «مرده و رفته» شارلين هريس در فهرست پرفروش‌هاي کتاب هستند.

اين موجودات فناناپذير و جذاب همه جا هستند و در نتيجه بيش از آنکه رنگ قرمز را تداعي کنند، سبز هستند: رقمي در حدود هفت ميليارد دلار از حدود دو سال پيش که اولين قسمت فيلم «گرگ و ميش» به سينماها آمد.

آنچه به عنوان اسطوره‌هاي باستاني و جنون‌آميز و دو داستان ترسناک قرن نوزدهمي - «خون‌آشام» (جان پوليدوري، 1819) و «دراکولا» (برام استوکر، 1897) - آغاز شد، اکنون به يک صنعت کاملا مهارنشدني تبديل شده است.

جولي پلک نويسنده و مدير توليد مجموعه تلويزيوني «خاطرات خون‌آشام» توليد شبکه سي‌دبليو مي‌گويد: «با يک مخلوق اسطوره‌اي ساده که قرن‌هاست بخشي از جهان ادبي ما است مي‌توانيد داستاني خلق کنيد که همه چيز دارد: رومانس، هراس، اکشن، جلوه‌هاي ويژه، عشق حماسي، رسيدن به آرزوها، بازيگران رومانتيک نقش‌هاي اصلي، شخصيت‌هاي منفي جذاب، زنان ويرانگر، دوشيزه‌هاي افسرده، مرگ، هيولاها و در نهايت قهرماناني با نقاط‌ ضعف مختلف که اگر قرار نبود تا ابد تنها بمانند دست از همه چيز مي کشيدند. هيچ چيز جهاني‌تر از اين نيست.»

اين توصيف قلب خونين ماجرا را توصيف مي‌کند. از آنجا که خون‌آشام‌ها به هيچ ژانر بخصوصي وابسته نيستند، اين آزادي را دارند که نه تنها از يک قالب هنري به يک قالب ديگر بلکه از رومانس به هراس و به تفسير سياسي و حتي طنز حرکت کنند. چند‌کاره بودن آنها بي‌پايان است و به همين دليل در همه حالت تماشاگر دارند.

هيچ موضوع ديگري اين چنين دندان خود را در فرهنگ پاپ فرو نبرده است. اجازه بدهيد با سلطان اين روزهاي فرهنگ خون‌آشامي شروع کنيم. سه فيلم مجموعه سينمايي «گرگ و ميش» شامل «گرگ و ميش»، «ماه نو» و «خسوف» که در 2008، 2009 و 2010 به نمايش درآمدند روي هم در بازار جهاني 76/1 ميليارد دلار فروش داشتند.

دو فيلم اول هر يک 160 ميليون دلار ديگر در شبکه نمايش خانگي به دست آوردند. (نسخه‌هاي دي‌وي‌دي و بلو-ري فيلم سوم سپتامبر به بازار مي‌آيد). تا اينجاي کار بيش از دو ميليارد دلار حاصل شده است.

با يک مخلوق اسطوره‌اي ساده که قرن‌هاست بخشي از جهان ادبي ما است مي‌توانيد داستاني خلق کنيد که همه چيز دارد: رومانس، هراس، اکشن، جلوه‌هاي ويژه، عشق حماسي، رسيدن به آرزوها، بازيگران رومانتيک نقش‌هاي اصلي، شخصيت‌هاي منفي جذاب، زنان ويرانگر، دوشيزه‌هاي افسرده، مرگ، هيولاها و در نهايت قهرماناني با نقاط‌ ضعف مختلف که اگر قرار نبود تا ابد تنها بمانند دست از همه چيز مي کشيدند. هيچ چيز جهاني‌تر از اين نيست.»

اگر دو فيلم آخر «گرگ و ميش» - که با عنوان رسمي «ماجراي دنباله‌دار گرگ و ميش: سپيده‌دم - قسمت 1» و «ماجراي دنباله‌دار گرگ و ميش: سپيده‌دم - قسمت 2» به ترتيب نوامبر 2011 و نوامبر 2012  اکران مي‌شوند - به اندازه سه فيلم اول در سينماها و بازار نمايش خانگي موفق باشند، 7/1 ميليارد دلار ديگر به درآمدهاي استوديو ساميت تهيه‌کننده اين مجموعه فيلم‌ها اضافه مي‌شود.

و اين صرفا درآمد حاصل از نسخه‌هاي سينمايي مجموعه کتاب‌هاي بسيار موفق استفني ماير است.

در شرايطي که «گرگ و ميش» هدايت گروه را برعهده دارد، فيلم‌هاي خون‌آشامي به طور متوسط سه درصد کل فروش سينماها در سه سال اخير را در اختيار داشته‌اند. به عنوان مثال سه فيلم «ماه نو»، «دنياي زيرين: ظهور لايکن‌ها» و «سيرک دو فريک: دستيار خون‌آشام» سال 2009 در مجموع 7/356 ميليون دلار فروختند که 4/3 درصد 6/10 ميليارد دلار فروش سينماي آمريکا در آن سال بود.

«خاطرات خون‌آشام» و «خون واقعي» يکه‌تاز تلويزيون هستند

ديگر نمونه‌هاي شاخص جنبش مخلوقات ناميرا در دنياي نمايش را بايد در تلويزيون جست‌و‌جو کرد. «خاطرات خون‌آشام» و «خون واقعي» - موفقترين سريال شبکه کابلي اچ‌بي‌او از «سوپرانوها» تاکنون - دو نمونه موفق نمايش‌هاي تلويزيوني هستند.

تعيين دقيق ارزش يک نمايش تلويزيوني با موضوع يک اهريمن سخت‌تر از فرو بردن يک تير چوبي درون قلب يک خون‌آشام کريه است، اما هرچه مدت زمان پخش تلويزيوني يک مجموعه (حداقل تا هفت فصل) بيشتر شود، پول بيشتري در‌مي‌آيد.

کمتر نمايش تلويزيوني هست که از همان ابتدا بتوان روي سود آن حساب کرد؛ تقريبا همه آنها تا پيش از ورود به بازارهاي جنبي کسر درآمد دارند، اما «خاطرات خون‌آشام» و «خون واقعي» هر دو همچنان زنده هستند و طرفداران پر و پا قرص دارند؛ پس پول زيادي روانه صندوق‌هاي استوديو برادران وارنر تهيه‌کننده «خاطرات خون‌آشام» و سي‌بي‌اس مي‌شود که از قضا يکي از صاحبان شبکه سي‌دبليو است.

در مورد «خون واقعي» با عدد نشان دادن درآمدهاي حاصل از آن به خاطر کابلي بودن شبکه اچ‌بي‌او کمي سخت‌تر است. با اين حال برآوردها نشان مي‌دهد اگر هر دو سريال بتوانند پنج سال دوام بياورند، درآمد ناشي از اعطاء مجوز پخش داخلي و خارجي مي‌تواند در مورد «خاطرات خون‌آشام» رقمي بين 100 تا 125 ميليون دلار و در مورد «خون واقعي» 50 تا 75 ميليون دلار باشد.

درمورد نسخه‌هاي دي‌وي‌دي، تاکنون 3/1 ميليون نسخه از «خون واقعي: نسخه کامل فصل اول» به فروش رسيده و دي‌وي‌دي فصل دوم که از ماه مه به بازار آمده تاکنون يک ميليون نسخه فروش داشته است. فصل اول «خاطرات خون‌آشام» هم اين هفته به بازار مي‌آيد و بايد فروشي در همين حد داشته باشد. با احتساب متوسط 40 دلار براي نسخه‌هاي دي‌وي‌دي هر يک از دو سريال، مجموع فروش آنها در بازار نمايش خانگي رقمي در حدود 200 ميليون دلار مي‌شود.

فروش موسيقي آثار خون‌آشامي را هم بايد در نظر گرفت. موسيقي فيلم اولين «گرگ و ميش» 6/2 ميليون نسخه فروش داشت. در مجموع تاکنون پنج ميليون نسخه از موسيقي فيلم‌هاي ماير فروخته شده که اگر قيمت هر سي‌دي را 10 دلار در نظر بگيريم، 50 ميليون دلار ديگر به صورت حساب اضافه مي‌شود.

دنياي کتاب نيز حکايت ديگري است. سال 2005 اولين «گرگ و ميش» ماير به بازار آمد. از آن زمان تاکنون حدود 100 ميليون نسخه از چهار کتاب «گرگ و ميش» او همين طور ديگر کتاب خون‌آشامي‌اش «دومين زندگي کوتاه بري تانر» به فروش رسيده است.

اين موفقيت، استفني ماير را هم‌رديف با ايان فلمينگ خالق جيمز باند و رولد دال نويسنده کتاب‌هاي کودک قرار مي‌دهد. دقيقا نمي‌شود با عدد نشان داد، اما تا اينجاي کار ماير احتمالا رکورد فروش کتاب‌هاي آن رايس، ملکه خون‌آشام قبلي را شکسته که 12 کتاب خون‌آشامي او از سال 1976 با «مصاحبه با خون‌آشام» آغاز شد.

دست‌اندرکاران صنعت کتاب تخمين مي‌زنند تا پيش از آنکه رايس اولين داستان خود درباره لستات خون‌آشام را خلق کند، حدود هزار داستان خون‌آشامي منتشر شد. از 1976 تاکنون تقريبا 41 هزار عنوان کتاب با اين موضوع به بازار آمده است. پس مي‌توان رايس را آغازگر اين جنبش خاص فرهنگ پاپ به حساب آورد.

شارلين هريس، نويسنده مجموعه رمان‌هاي سوکي استک‌هاوس / «خون‌آشام جنوبي» که سريال «خون واقعي» از روي آن ساخته شده، از سال 2001 که اين مجموعه آغاز شد تاکنون حدود هشت ميليون نسخه از کتاب‌هاي خود را به فروش رسانده است.

کتاب دهم ماه مه به بازار آمد و تمام اين کتاب‌ها از زماني که سريال اچ‌بي‌او محبوب‌ترين نمايش با محور جوانان اين شبکه شده، تا مدتي در فهرست پرفروش‌هاي کتاب قرار دارند.

فروش 500 ميليون دلاري مجموعه کتاب‌هاي «گرگ و ميش»

در ميان مجموعه کتاب‌هاي خون‌آشامي اين روزهاي بازار کتاب که ميليون‌ها نسخه فروش داشته‌اند، مي‌توان به «خاطرات خون‌آشام» لي. جي. اسميت (او مجموعه «دنياي شب» را هم دارد)، مجموعه «خانه شب» نوشته پي.‌سي. و کريستين کست، مجموعه «فناناپذيرها» آليسن نوئل و مجموعه «آکادمي خون‌آشام» نوشته ريچل ميد اشاره کرد.

گي‌يرمو دل تورو فيلمساز سرشناس مکزيکي و چاک هوگان نويسنده نيز به زودي اولين سه‌گانه ادبي خود با عنوان The Strain را توسط انتشارات هارپر کالينز به بازار مي‌دهند.

اين‌ها تنها تعدادي از خون آشام‌هايي هستند که اين روزها بازار کتاب را تحت کنترل خود درآورده‌اند و تعداد بيشتري در راه هستند. برآورد مي‌شود حدود 120 ميليون نسخه از اين کتاب‌ها به فروش رسيده باشد که اگر متوسط قيمت هر کتاب 13 دلار در نظر گرفته شود، کل فروش کتاب‌هاي خون‌آشامي در دو سال اخير رقمي در حدود 6/1 ميليارد دلار مي‌شود. برآورد شده تنها مجموعه کتاب‌هاي «گرگ و ميش» تاکنون تقريبا 500 ميليون دلار به دست آورده باشند.

فروش محصولات جانبي مربوط به خون‌آشام‌ها مانند نقاب‌ها نيز بسيار خوب است و تخمين زده مي‌شود رقمي در حدود 100 ميليون دلار باشد.

بازي‌هاي ويديويي خون‌آشامي مانند «کسلوانيا» و «ميراث کين» هم تاکنون ميليون‌ها نسخه فروش داشته‌اند. ده‌ها بازي مشابه در بازار هستند و با قيمت متوسط هر نسخه 40 دلار، 200 ميليون دلار ديگر به درآمد اضافه مي‌شود.

موج خون‌آشام‌ها هيچ نشاني از آرام شدن ندارد. در اين مقطع، پديده خون‌آشام‌ها به نظر مانند شخصيت‌هاي اصلي آنها  ناميراست. در ميان پروژه‌هاي سينمايي در دست توليد مي‌توان به «مورخ» توليد استوديو سوني با اقتباس از کتاب اليزابت کوستووا، اقتباس سينمايي از The Passage کرونين در استوديو فاکس 2000، «دراکولا سال صفر» استوديو يونيورسال و اقتباسي از «کسلوانيا» توسط استوديو روگ پيکچرز اشاره کرد.

با اين توصيف به نظر مي‌رسد تنها چيزي که حريص‌تر از يک خون آشام گرسنه است، تماشاگر اوست.

 

برآورد نشريه هاليوود ريپورتر از درآمد محصولات خون‌آشامي در دو سال اخير

 درآمد :

سينما :  3 ميليارد دلار

نشر:  1/6 ميليارد  دلار

تلويزيون و دي‌وي‌دي:  1/2 ميليارد دلار

آگهي‌هاي تبليغاتي:  600 ميليون دلار

ديگر موارد : 600 ميليون دلار

مجموع:  7 ميليارد دلار

 

 ترجمه: علي افتخاري

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت