صورت انسان روی مریخ وجود ندارد

در اين هفته ي «با دانشمندان» ابتدا با تصویر جدید ناسا از محلی شبیه صورت انسان بر روی مریخ آشنا خواهید شد و در ادامه تصویری فوق العاده از پوشانده شدن لکه خورشید توسط ایستگاه فضایی را مشاهده خواهید کرد. در پايان نيز مطلبی درباره کشیده شدن یکی از بزرگترین نق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صورت انسان بر روي مريخ وجود ندارد

با دانشمندان (12)

در اين هفته ي «با دانشمندان» ابتدا با تصوير جديد ناسا از محلي شبيه صورت انسان بر روي مريخ آشنا خواهيد شد و در ادامه تصويري فوق العاده از پوشانده شدن لکه خورشيد توسط ايستگاه فضايي را مشاهده خواهيد کرد. در پايان نيز مطلبي درباره کشيده شدن يکي از بزرگترين نقاشي هاي نجومي در ايران خواهيد خواند.

تصاوير ناسا از منطقه‌اي شبيه صورت انسان در مريخ

تصوير جديدي که به تازگي توسط ناسا منتشر شده ادعاي ديرينه اين سازمان را به تاييد مي رساند: هيچ صورتي بر روي مريخ وجود ندارد و آنچه به عنوان صورت ديده شده تنها يک تپه سنگي است.

فضاپيماي وايکينگ ناسا در سال 1976 تصاويري شگفت انگيز از منطقه اي در مريخ به ثبت رساند که در آن ساختاري مشابه صورت انسان به چشم مي خورد. از آن زمان نظريه هاي بحث برانگيزي براي توضيح و توجيه چنين ساختاري بر روي مريخ ارائه مي شدند نظريه هايي مانند اينکه اين ساختار اثباتي بر وجود مريخي ها است و ناسا و دولت آمريکا از حضور اين موجودات آگاه بوده اند و آن را پنهان مي کرده اند.

با اين همه تصوير جديدي که از دوربين HiRISE بر روي مدارگرد اکتشافي ماه به دست آمده است از نزديکترين فاصله از سطح سياره به ثبت رسيده و مي توان به خوبي ديد چهره انساني که در تصوير قديمي ديده مي شد، در تصوير جديد کاملا ناپديد شده است.

تصوير اوليه اي که توسط مدارگرد وايکينگ به ثبت رسيده بود از وضوح و کيفيت تصويري پايين تر و ساختار نوري متفاوتي برخوردار بوده است، عواملي که مي توانستند به راحتي به خطاي ديد منجر شوند.

در نهايت مشخص شد اين چهره بر روي مريخ تنها يک تپه سنگي در منطقه "سيدونيا" بوده است. از زمان ثبت اولين تصوير بسياري بر اين باور بودند صورت انسان اثر هنري به جا مانده از تمدن باستان مريخيان است که مقايسه دو عکس قديمي و جديد به خوبي جزئيات و مدارکي کافي را براي پايان دادن به فرضيه هاي مجسمه سازي بر روي مريخ به فراهم آورده است.

برخورد ايستگاه فضايي با لکه خورشيدي

هفته گذشته، ايستگاه فضايي بين‌المللي که در ارتفاع 400 کيلومتري از سطح زمين با سرعت 27هزار کيلومتر بر ساعت يا 7.5 کيلومتر بر ثانيه به دور سياره مادري مي‌گردد، از ديد رصدگران کشور گرجستان از مقابل خورشيد عبور کرد و در يکي از کم‌نظيرترين پديده‌هاي نجومي، يکي از لکه‌هاي خورشيدي را پوشاند.

سطح دانه‌دانه خورشيد که در تصوير به وضوح ديده مي‌شود، اشکال تصويربرداري نيست، چراکه تصوير شفاف ايستگاه فضايي نيز نشان از کيفيت بالاي تصويربرداري است. اين ساختارهاي دانه‌دانه‌اي يکي از ويژگي‌هاي ذاتي خورشيد است. اين دانه‌ها که هريک هزار کيلومتر پهنا دارند، مقطع ستون‌هايي مرتفع ازپلاسماي داغ هستند که در قلب خورشيد به شدت داغ مي‌شوند و به بالا صعود مي‌کنند و در سطح خورشيد، خنک مي‌شوند و دوباره به پايين برمي‌گردند.

اگر شما هم علاقه مند به تهيه تصاوير از عبور ايستگاه فضايي از مقابل قرص خورشيد يا ماه هستيد، مي‌توانيد با مراجعه به پايگاه اينترنتي Calsky، زمان اين پديده را از هر نقطه‌اي در زمين تعيين کنيد.

يکي از بزرگترين نقاشي‌هاي ستاره‌شناسي ايران

هفته گذشته فرهنگسراي اشراق شاهين شهر ميزبان برنامه اي بود که توسط انجمن نجوم افلاک شاهين شهر برگزار گرديد.

رصد سيارات با تلسکوپ و پخش فيلم هاي مستند درباره علم نجوم از برنامه هايي بود که در اين روز اجرا گرديد. اما پر بازديد ترين بخش برنامه، غرفه ي نقاشي نجومي بود که کودکان و بزرگسالان مي توانستند با مداد شمعي بر روي ورق بسيار بزرگي که آماده شده بود تخيلات و تصورات خود را از علم نجوم به تصوير بکشند و به اين ترتيب يکي از بزرگترين نقاشي هاي نجومي ايران با طول 50 متر و عرض 90 سانتي متر توسط علاقه مندان به نجوم و منجمان ساکن شاهين شهر کشيده شد. گفته مي شود بيش از 300 نفر در کشيدن اين نقاشي سهيم بوده اند.

 

اخبار به نقل از: آسمان شب ايران / خبرآنلاين / مهر

تنظيم براي تبيان: م.ح.اربابي فر

مطالب مرتبط مجموعه : نجوم رصدی
آخرین مطالب سایت