عمر رایانه خود را طولانی کنید(1)

به مرور زمان عملکرد هر رایانه آغاز به کند شدن می نماید. در این مقاله راه های بازگرداندن رایانه به سرعت نرمال توضیح داده می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عمر رايانه خود را طولاني کنيد(1)

 

به مرور زمان عملکرد هر رايانه آغاز به کند شدن مي نمايد. در اين مقاله راه هاي بازگرداندن رايانه به سرعت نرمال توضيح داده مي شود.

رايانه ها به طرزي با شکوه پير نمي شوند. پس از گذشت مدتي، نرم افزار ويستا يا XP سريع سابق به طريقي کار مي کند که انگار در ظرف خامه غوطه ور شده است و پس از گذشت چند سال تقريباً غيرقابل استفاده مي گردد. بسيار دير آغاز به کار کرده و هنگام کار کردن سرعت آن بسيار کم شده يا عملاً متوقف مي شود.

چنانچه چنين چيزي را تجربه نموده ايد، نگران نباشيد. روش هاي متعددي براي ترميم کندي عملکرد رايانه موجود است که کوچک ترين هزينه اي در بر ندارد. بعضي مواقع نتيجه به قدري درخشان است که رايانه اي که در دست دور انداخته شدن بوده، يک تا دو سال ديگر به خوبي کار مي کند. پس در شرايط اقتصادي فعلي اين روش ها ارزش امتحان شدن را دارند.

 

کند، کند، تند، تند، کند

چنانچه تجربه روشن کردن يک رايانه شخصي را براي اولين بار داشته ايد. احتمالاً به ياد داريد که از سرعت بالاي آن به طرز مطلوبي شگفت زده شديد. متاسفانه، اين وضعيت به سرعت تغيير مي کند.  هر چه از رايانه به مدت طولاني تر استفاده نماييد، هر چه هم که تلاش کنيد ويندوز کندتر و کندتر کار مي کند. PC را نداريم، ليکن همه تقصيرها بر گردن Microsoft نيست. بخش اعظم اشکال حاصل از عملکرد خود ما است، حتي اگر متوجه نباشيم، و بسياري ديگر از خطاها به نرم افزارهايي مربوط مي شود که درست طراحي نشده اند. علت سرعت عمل PC نو آنست که برنامه اي بر روي آن پياده نشده است. تنها اجزاي اصلي لازم براي راه اندازي سيستم عامل نصب شده اند که تحت کنترل کامل ويندوز نيز هستند. با نصب و حذف برنامه هاي جديد است که مشکل آغاز مي شود.

ممکن است واضح و مبرهن به نظر برسد، ليکن هر برنامه جديد بخشي از ظرفيت PC نظير حافظه و توان processing، فضاي هارد ديسک و غيره را اشغال مي نمايد. برخي برنامه ها فضاي بيشتري اشغال کرده و برخي به راحتي با ساير برنامه ها هماهنگ نمي شوند. زماني که تعداد زيادي برنامه براي اشغال منابع PC با يکديگر درگير باشند، تعجبي ندارد که هيچيک درست کار نکنند.

به ترتيب اهميت

پيش از اقدام براي پاکسازي PC جهت جلوگيري از از دست رفتن اطلاعات بک آپ کامل بگيريد. همچنين لازمست پيش از هر اقدامي اسکن کامل آنتي ويروس و آنتي اسپاي ور را اجرا کنيد. ترميم سرعت رايانه اي که آلوده به ويروس باشد هيچ فايده ندارد. قدم لازم بعدي اطمينان از عدم خطاهاي هارد ديسک است. اين اقدام ممکن است به نظر پيچيده بيايد، اما عملاً بسيار ساده است.

بسياري از ما در طول عمر رايانه شخصي خود، برنامه هاي بسياري بر روي آن پياده کرده ايم. مسئله بعدي آنست که چه تعدادي از برنامه ها را پس از نصب، حذف uninstall نموده ايم؟ هر برنامه نصب شده فضايي را اشغال نموده و به محض روشن شدن رايانه اجزاي آن به راه مي افتند. حتي اگر هرگز از برنامه استفاده نشود. تعداد محدودي از چنين برنامه هايي فضاي زيادي از حافظه PC را اشغال نموده و از سرعت آن مي کاهند. حتي در صورت حذف، بخشهايي از هر برنامه باقي مانده فضاي حافظه را اشغال و سرعت آن را کاهش مي دهند.

 

کمتر بهتر است

چنانچه ظهور صفحه login ويندوز بيش از چند دقيقه طول بکشد، مشکل به درايوها مربوط مي شود. حل اين مشکل سخت تر بوده و معمولاً مستلزم نصب مجدد ويندوز است.

از طرف ديگر، چنانچه ويندوز login به موقع صورت گرفته ليکن پس از وارد کردن جزييات login، مدتها طول مي کشد تا دسک تاپ ظاهر شود، مشکل به برنامه هايي مربوط مي شود که در حال load بخش هاي مختلف خود هستند. به سمت راست نوار ابزار ويندوز بنگريد در صورتي که بيش از چند آيکون ببينيد، علت کند بودن ويندوز خود را يافته ايد.

هر آيکون در اين بخش (که به محوطه اعلاميه Notification Area معروف است) نشانگر برنامه ايست که بر حافظه PC پياده شده و فضاي ذي قيمتي را که بايستي براي محاسبات و تجزيه تحليل استفاده شود، اشغال نموده است. برخي از آنها نظير ساعت و کنترل بلندي صدا مفيدند، اما بقيه فقط از سرعت رايانه مي کاهند. خوشبختانه ابزاري به نام " پاک کننده ديسک " Disk Cleanup در ويندوز تعبيه شده که نقطه شروع خوبي براي جوان سازي PC به شمار مي رود و به اين طريق در دسترس است:

Start – All Programs – Accessories – System Tools – Disk Cleanup

البته در هنگام استفاده از آن براي پاکسازي رايانه بايستي به سه نکته توجه داشته باشيد اول " فايلهاي  راه اندازي آفيس " Office Setup files که در صورت حذف آنها اگرچه آفيس همچنان کار خواهد کرد ليکن مرتباً درخواست مي کند ديسک اوريجينال را وارد نماييد. در صورتي که به ديسک دسترسي داريد. باکس را تيک بزنيد در غير اينصورت از انتخاب اين گزينه خودداري نماييد.

استثناي بعدي " فشرده سازي فايلهاي قديمي Compress Old Files " است که براي مدتي اندازه فايلهايي که استفاده نشده اند را کاهش مي دهد. اگر چه فضاي نسبتاً قابل توجهي فراهم مي سازد. سرعت اجراي آن حتي در رايانه اي سريع بسيار پايين است پيش از استفاده از اين گزينه مطمئن شويد چند ساعت فرصت داريد.

آخرين نکته به Hibernation File Cleaner مربوط مي شود که در صورت استفاده از لپ تاپ نبايستي انتخاب شود. اگر چه حجم فايل بالا است. ليکن بخشي از سيستم مديريتي محسوب شده و کمترين آسيب ناشي از حذف آن، عدم امکان قرار دادن لپ تاپ در وضعيت sleep خواهد بود.

 

ادامه دارد...

 

 

برگرفته از ماهنمامه رايانه/ شماره 198

تنظيم براي تبيان: فاطمه مجدآبادي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت