اینتل خودروی هوشمند می‌سازد

غول تراشه‌سازی جهان در حال تکمیل خودروهای هوشمندی است که با استفاده از سیستم حسگرهای متعدد و ارتباط اینترنتی وایرلس، از قانون‌شکنی رانندگان و بروز تصادف جلوگیری می‌کند و اطلاعات مفیدی را برای پلیس، بیمه و شرکت‌های نگهداری جاده فراهم می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اينتل خودروي هوشمند مي‌سازد

 

غول تراشه‌سازي جهان در حال تکميل خودروهاي هوشمندي است که با استفاده از سيستم حسگرهاي متعدد و ارتباط اينترنتي وايرلس، از قانون‌شکني رانندگان و بروز تصادف جلوگيري مي‌کند و اطلاعات مفيدي را براي پليس، بيمه و شرکت‌هاي نگهداري جاده فراهم مي‌کند.

دانشمندان علوم کامپيوتر ماشين‌هاي هوشمندي ساخته‌اند که مانند هواپيماها داراي جعبه‌هاي سياه هستند و مي‌توانند فيلم‌هايي از صحنه تصادف را با اطلاعات ديگري در مورد رفتار رانندگان به اداره پليس و شرکت‌هاي بيمه بفرستند.

به گزارش تلگراف، اين خودرو که توسط محققان غول تراشه‌سازي دنيا يعني اينتل ساخته شده، مي‌تواند اطلاعاتي در مورد سرعت خودرو، گردش فرمان و ترمزهاي راننده را به همراه فيلم‌هايي از داخل و خارج خودرو ضبط کند.

دانشمندان علوم کامپيوتر ماشين‌هاي هوشمندي ساخته‌اند که مانند هواپيماها داراي جعبه‌هاي سياه هستند.

اين اطلاعات در هنگام تصادفات به طور خودکار به پليس و شرکت‌هاي بيمه فرستاده مي‌شود و به اين ترتيب، تصميم‌گيري در مورد علت اين حوادث و هويت افرادي که در اين موارد مقصر هستند، ساده‌تر خواهد شد.

اين تجهيزات قسمتي از خودروهاي هوشمندي را شکل مي‌دهد که در شرکت اينتل در حال ساخت است. محققان اين شرکت در حال توسعه فناوري‌هايي هستند که خودروهاي عادي را به خودروهاي هوشمندي تبديل مي‌کند که مي‌توانند خطرات جاده‌ها را شناسايي کرده و حتي کنترل خودرو را از رانندگان گرفته و آن را به دست بگيرند.

اين محققان از هم‌اکنون سرگرم مذاکره با شرکت‌هاي خودروسازي هستند که بتوانند خودروهايي با اتصال دائم به اينترنت بسازند که به وسيله فناوري وايرلس با ديگر خودروها نيز ارتباط دارند.

براي مثال اين خودروها داراي دوربين‌هايي هستند که مي‌توانند علائم جاده‌ها و خيابان‌ها را تشخيص دهند و به اين ترتيب اگر راننده‌اي قصد داشت در يک خيابان يک طرفه اقدام به رانندگي کند، امکان اين کار از او گرفته مي‌شود.

حسگرهاي تعبيه شده در بدنه نيز مي‌تواند چاله‌ها و دست‌اندازهاي جاده‌اي و موقعيت آن‌ها را در جاده شناسايي کرده و در حين حرکت خودروها از اطراف آن‌ها، اطلاعات مورد نياز را به مسوولان نگهداري از جاده‌ها ارسال کنند.

اين خودروها هم‌چنين مي‌توانند موقعيت خودرو‌هاي اطراف را نيز دنبال کرده و در صورتي که آن‌ها بيش از حد به خودروي مورد نظر نزديک مي‌شود يا قصد دارند به طور ناگهاني تغيير مسير بدهند، به خودروهاي اطراف هشدار بدهند.

با استفاده از چراغ‌هاي ال.اي.دي که در جلو و عقب بسياري از خودروهاي مدرن امروزي يافت مي‌شود، يک خودرو مي‌تواند موقعيت خودروهاي ديگر را رديابي کرده و آن‌ها را روي يک نقشه ماهواره‌‌اي نشان دهد.

 

رانندگان هم مي‌توانند با استفاده از تلفن‌هاي همراه، خودروي خود را از راه دور قفل کرده يا قفل آن را باز کنند، دزدگير آن را به صدا درآورند و حتي قبل از بيرون آمدن از خانه، خودروي خود را روشن کنند تا هنگام سوار شدن، موتور آن گرم شده باشد.

اين فناوري‌ها توسط اينتل در سانتاکلاراي کاليفرنيا به نمايش درآمده است. اين شرکت سرگرم مذاکره با چند کارخانه توليد خودرو است تا آن‌ها را به استفاده از اين فناوري‌ها ترغيب کند.

جاستين راتنر مدير آزمايشگاه‌هاي اينتل در اين باره گفت: «ما به دنبال دسته گسترده‌اي از فناوري‌ها هستيم که مي‌تواند تجربه رانندگي، امنيت و اطمينان خودروها را به بالاترين شکل ممکن ارتقا دهد. خودروهاي هوشمند موضوعي است که ما در حال حاضر سرگرم بررسي روي آن هستيم. با استفاده از سيستم‌هاي تصويري روي خودروها، منطقي است که يک خودرو بتواند با ديدن تابلو ورود ممنوع يا خيابان يک طرفه در يک طرف خيابان متوقف شود و از بروز تصادف‌هاي بي‌مورد جلوگيري کند. علاوه بر آن ما با سازمان‌هاي نگهداري از جاده‌ها نيز صحبت کرديم تا با استفاده از حسگرهايي که در خودروها به کار رفته‌اند، مختصات چاله‌ها در جاده‌ها را با مختصات جي‌پي‌اس دريافت کنند».

 

هم‌چنين انتظار مي‌رود شرکت‌هاي بيمه نيز از اين فناوري‌ها استقبال کنند، چرا که اين سيستم‌ها احتمال تصادفات را به طور قابل توجهي پايين خواهد آورد. سخنگوي سازمان بيمه بريتانيا نيز اعلام کرد وجود جعبه سياه در خودروها مي‌تواند زمان پرداخت‌هاي خسارات بيمه را نيز کاهش دهد، چرا که اين فناوري مي‌تواند زمان تعيين علت وقوع حوادث را نيز کاهش دهد.

 

 

منبع: تلگراف

برگرفته از خبرآنلاين

تنظيم براي تبيان: فاطمه مجدآبادي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت