مراقب زعفران های تقلبی باشید

در حال حاضر صفار الزعفران در کشور عربستان به جای زعفران عرضه و به حجاج ایرانی و افغانی فروخته می شود و به دلیل گرانی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب زعفران هاي تقلبي باشيد

در حال حاضر صفار الزعفران در کشور عربستان به جاي زعفران عرضه و به حجاج ايراني و افغاني فروخته مي شود و به دليل گراني زعفران، خريد اين محصول زياد است و دستفروشان، فروشگاه هاي داخل هتل هاي عربستان و سوريه  اين ماده را مي فروشند.

طبق نظريه آزمايشگاه هاي غذاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ايران پودر رنگي مذکور، رنگ شيميائي و غير مجاز است و مصرف آن عوارض کبدي و کليوي را به همراه دارد.

اين ماده ي خطرناک ساخت عربستان است و با وجود غيراستاندارد بودن به طور گسترده در بازار ايران عرضه شده است.

بر اساس مدارک معتبر علمي، رنگ تارترازين، در بسياري از کشورها از جمله ايران، به عنوان يکي از مضرترين و حساسيت زا ترين رنگ هاي مصنوعي شناخته شده است و استفاده از آن نيز غيرمجاز و خطرناک اعلام شده است.

ارزاني = استفاده ي بيش تر = عوارض بيش تر

مردم، رستوران ها و قنادي ها غير از آشنا نبودن با نام تارترازين، ميزان مصرف آن را هم نمي دانند و چون از زعفران ارزان تر است، گاهي در حد زيادي اقدام به مصرف آن مي کنند که مصرف زياد آن، عوارض بيش تري دارد.

عوارض مختلف اين ماده ي سمي شامل بروز حساسيت هاي مختلف به شکل هاي گوناگون مثل اسکالي و پورپورا، بروز نشانگان بيش فعالي در کودکان، افزايش حملات آسمي در کودکان، تومورهاي تيروئيدي، تشديد ميگرن و در موارد خيلي حاد، تاري ديد است.

مواد مورد استفاده در ساخت اين رنگ ها که روي قوطي هاي آن نيز درج شده، تارترزين و صوديوم کلورايد يا تارترازين و کلورايد سديم (نمک) است و عبارت "Synthetic food colour powder " مندرج بر روي آن نيز حکايت از شيميايي بودن اين پودر دارد.

ممکن است افزودني هاي غيرمجاز و مضر ديگري نيز در ساخت اين پودرها استفاده شده باشد که ما هم نمي دانيم چيست؟ اما وجود " تارترازين " خود به تنهايي آن قدر مضر و بيماري زا هست که نبايد در مواد غذايي مورد استفاده قرار گيرد.

چند دهه پيش تارترازين به عنوان رنگ خوراکي استفاده مي شد، اما پس از اثبات مضر و بيماري زا بودن آن در تمام دنيا اين ماده غير مجاز اعلام و استفاده از آن در صنايع غذايي ممنوع شد. استفاده از رنگ هاي غير مجاز در رستوران ها و آشپزخانه ها در نقاط مختلف ايران و افغانستان  رواج دارد و دستگاه هاي نظارتي بايد با متخلفان به شدت برخورد کنند.

کارشناسان مي گويند ...

غلامرضا ميري رييس هيات مديره اتحاديه فروشندگان زعفران:

پودرهاي نارنجي رنگي که به نام صفار الزعفران توسط حجاج عربستان به عنوان سوغات به کشور وارد مي شود در واقع ماده شيميايي و غيرطبيعي است که علاوه بر سرطان زايي، خطر بيش فعالي کودکان را افزايش مي دهد.

مصرف اين پودر شيميايي که گاهي در کشور هم به نام رنگ غذا به فروش مي رسد بر اساس آناليزهاي آزمايشگاهي بسيار خطرناک بوده و عوارض خطرناک گوارشي دارد.

دکتر سعيد شريعت مسئول گروه تحقيق و توسعه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي :

پودر نارنجي رنگي که در قوطي هاي 100 گرمي به نام جوهر يا نمک يا خاک زعفران به فروش مي رسد، 20 سال است که در ايران غير مجاز اعلام شده و از نظر موسسه استاندارد اروپا و آمريکا نيز ماده اي ناسالم معرفي شده که مصرف آن در صنايع غذايي ممنوع است. تارترازين بيش از همه در غذاهاي آماده ي بسته بندي شده، آدامس، شکلات، افشره ليمو، سُس هاي آماده براي غذاهاي دريايي، سُس ها و تزيين دسرها استفاده مي شود.

رد پاي صفار الزعفران در فست فودها

اداره کل استاندارد اعلام کرد: در طرح بازرسي از رستوران و فست ‌فودهاي سطح تهران که در اواخر سال گذشته انجام شد مشخص گرديد، رنگ غير مجاز تار ترازين E102 با عنوان (صفار الزعفران) در برخي از رستوران ‌ها و فست ‌فود ها مورد استفاده قرار مي‌ گيرد.

مهدي پورهاشم مدير کل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران در اين خصوص مي گويد: اين ماده ي خطرناک ساخت کشور عربستان سعودي است و علي ‌رغم غير استاندارد بودن به طور گسترده در سطح بازار اين استان عرضه شده است و متأسفانه در بسياري از خانواده‌ ها و مراکز عرضه ي مواد غذايي، مورد استفاده قرار مي‌ گيرد.

بر اين اساس اين اداره ي کل در نظر دارد در راستاي تبصره 4 ماده 9 قانون اصلاح قوانين و مقررات سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، طرح بازرسي از رستوران ‌ها و فست ‌فود ها را که از اواخر سال گذشته آغاز گرديده، در سال ‌جاري با جديت بيشتري در کل سطح استان تهران اجرا کرده و با عرضه‌ کنندگان و استفاده ‌‌کنندگان اين نوع ماده ي خطرناک در رستوران ‌ها و فست فودها مطابق قانون برخورد نمايد.

گردآوري: مريم مراديان نيري – کارشناس تغذيه تبيان

منابع:

سايت پزشکان بدون مرز

اکونيوز

همشهري

اگر مي خواهيد با پزشکان سايت مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا را کليک کنيد. 

*مطالب مرتبط:

زعفران و خواص آن

مضرات افزودني‌هاي خوراکي (1) و (2)

اسامي برخي اقلام غير مجاز اعلام شد

تقلب در ادويه ها

انواع تقلب در شير و لبنيات

اكثر روغن‌هاي زيتون تقلبي است

‌نام 6 ماده‌ غذايي‌ غير بهداشتي

تقلب در فرآورده هاي گوشتي و غلات

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت