تبیان، دستیار زندگی
اُمگا 3 موجود در غذاهای دریایی بدن را در مقابل سرطان و بیماری قند محافظت کرده و پیشرفت آلزایمر را در مراحل اولیه کند می کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فواید غذاهای دریایی بیش از خطرات آنها

اُمگا 3 موجود در غذاهای دریایی بدن را در مقابل سرطان و بیماری قند محافظت کرده و پیشرفت آلزایمر را در مراحل اولیه کند می کند.

ماهی

با وجود نگرانی های فزاینده ای که اخیراً مصرف مواد غذایی دریایی را زیر سوال برده بود و خوردن ماهی و دیگر خوراکی های دریایی را به خاطر بلعیده شدن جیوه و مواد آلاینده دیگر توسط آبزیان، خطرناک اعلام کرده بود، با توجه به آزمایش ها و تحقیقات متعدد مشخص شد که فواید مصرف یکی دو وعده غذای دریایی شامل انواع ماهی و غذاهای دریایی دیگر در هفته، از خطرات احتمالی آنها بسیار بیشتر است.

مصرف ماهی و سایر غذاهای دریایی نه تنها به حفظ سلامت قلب و جلوگیری از بیماری قلبی کمک می کند، بلکه مصرف آن توسط زنان باردار و شیرده موجب تقویت بینایی و رشد بهتر مغز جنین و نوزاد می شود.

مدت هاست که متخصصین علوم تغذیه غذاهای دریایی را به عنوان منابع عالی و کم چربی از پروتئین و سرشار از اسید چرب امگا 3 معرفی کرده اند. اما در عین حال نگرانی هایی درباره وجود آلاینده هایی چون متیل جیوه، دیوکسین و بى فنیل چند کلرى PCB در ماهی ها و سخت پوستان آبزی وجود داشت.

خوزه اوردوواس (jose Ordovas)، محقق دانشگاه تافتس (Tufts) و عضو گروه گزارش دهنده این تحقیق، می گوید که امیدوار است، گزارش انستیتوی پزشکی از میزان "وحشت" مردم از مصرف موادی که در اصل برای آنان و فرزندانشان بسیار مفید هستند بکاهد.

در کل باید گفت در تمام غذاهای دریایی، میزان دیوکسین، PCB و سایر مواد آلاینده در حدی نیست که در مقدار مصرف توصیه شده، خطرآفرین باشد.

عضو دیگر این گروه، دکتر سوزان کربز- اسمیت (Susan Krebs-Smith) و محقق تغذیه در انستیتوی ملی سرطان می گوید:

"به نظر می رسد که نصایح و توصیه هایی که تا کنون انجام گرفته، فاقد انسجام، و پراکنده بوده است. کاری که ما قصد انجامش را داریم، در کنار هم قرار دادن این اطلاعات است. ما این کار را به شیوه ای انجام داده ایم که موارد سود و زیان مواد غذایی دریایی را طوری در کنار هم قرار داده ایم که هر شخصی می تواند بهترین انتخاب را انجام دهد."

در این گزارش آمده است که در میان مواد غذایی، ماهی های چرب مانند ماهی آزاد (سالمون) دارای بیشترین میزان امگا 3 هستند. آمارهای تغذیه نشان می دهند که بیشتر افراد به اندازه کافی از این چربی مفید استفاده نمی کنند.

محققین می گویند که هنوز دلیل اینکه خوردن ماهی از بیماری قلبی (عامل اصلی مرگ در آمریکا) جلوگیری می کند مشخص نشده است. اما آنها چنین نتیجه گیری کرده اند که ممکن است اسید چرب امگا 3 از قلب محافظت کند یا اینکه افرادی که غذاهای دریایی کم چربی را به گوشت های دیگر ترجیح می دهند، به سادگی کلسترول و چربی های اشباع کمتری وارد بدن خود می کنند.

مطالعات اخیر همچنین به این موضوع اشاره می کند که امگا 3 در مقابل سرطان و بیماری قند نیز از بدن محافظت کرده و پیشرفت آلزایمر را در مراحل اولیه کند می کند.

انستیتوی پزشکی، مصرف غذاهای دریایی برای گروه های مختلف را چنین دسته بندی کرده است:

• زنانی که باردار بوده، قصد بچه دار شدن دارند و یا در حال شیردهی هستند، می توانند در هفته دو وعده ی 90 گرمی ماهی پخته مصرف کنند و باید از مصرف ماهی های بزرگ شکارچی مانند کوسه و اره ماهی که دارای میزان بالای جیوه هستند، خودداری کنند.

• کودکان زیر 12 سال می توانند در هفته دو وعده ی 90 گرمی ماهی و علاوه بر آن تا 180 گرم ماهی تن سفید مصرف کنند. این گروه نیز باید از خورد ماهی های شکارچی اجتناب کنند.

• جوانان و بزرگسالان سالم می توانند با مصرف مرتب غذاهای دریایی، از خطر ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی خود بکاهند.

- اگر افراد در هفته بیش از دو وعده غذای دریایی در برنامه غذایی خود دارند، برای کاستن از خطرات مواد آلاینده، بهتر است از غذاهای دریایی متنوع استفاده کنند.

• بزرگسالانی که در خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی هستند، می توانند با خوردن مرتب غذای دریایی از مشکلات و خطرات بیماری خود بکاهند.

ترکیب غذاهای دریایی

در این گزارش آمده است که مصرف غذای دریایی نه تنها برای نوجوانان و بزرگسالان سالم، بلکه در اشخاصی که در معرض بیماری قلبی هستند، نیز از بروز مشکل جلوگیری می کند. در این گزارش ماهی ها به دسته "خوب" و "بد" تقسیم نشده اند، اما در آن به دسته بندی های زیر برمی خوریم:

• ماهی های چرب مانند ماهی آزاد (سالمون) از نظر میزان امگا 3 بالاترین مقام را دارند، اما در عین حال دارای مقدار بیشتری چربی اشباع و کلسترول بوده و می توانند حاوی مقدار بیشتری دیوکسین و PCB باشند.

• انواع صدف و سخت پوستان (مانند خرچنگ و میگو) دارای چربی اشباع کمتری هستند، اما کلسترول آنها در حد متوسط است و در صورت مصرف شدن به صورت خام دارای بیشترین حد آلودگی میکروبی هستند.

*مطالب مرتبط:

آزاد یا پرورشی؛ ماهی بخورید

ماهی گران، مغذی تر است؟

فواید تغذیه‌ای ماهی کیلکا

ماهی داروی جهانی قلب

غذاهای دریایی

با مصرف میگو از بیماری های قلبی – عروقی و سرطان پیشگیری کنیم

اُمگا- 3 معجزه قرن جدید در پیشگیری از بیماری (قسمت اول) و (قسمت دوم)

انواع چربی ها و منابع غذایی آنها

نکاتی برای طبخ ماهی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.