آيت‏اللَّه سيدهبةالدين شهرستاني

هبة الدين سيد محمد علی شهرستانی فرزند سيد حسين معروف به آيت الله شهرستانی یکی از آيات و مدرسين علما و مؤلفين بزرگ شيعه در قرن اخير است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 آيت‏اللَّه سيدهبةالدين حائري حسيني شهرستانی

زندگی نامه

هبة الدين سيد محمد علی شهرستانی فرزند سيد حسين معروف به آيت الله شهرستانی یکی از آيات و مدرسين علما و مؤلفين بزرگ شيعه در قرن اخير است. در سال 1301 در شهر سامرا متولد شد و از اوايل زندگی وقت خويش را در تحصيلات دينی صرف نمود. معظم له مقدمات علوم و دروس سطح را در سامرا به پايان برد و سالها در نجف اشرف از محضر پر فيض آخوند خراسانی، علامه یزدی، آقا شريعت اصفهانی استفاده نمود و خود به مقام اجتهاد رسيد. آن جناب سالها در حوزه عراق سرگرم تحقيقات علمی در فنون مختلف بود.

مرحوم شهرستانی در رديف علمای مجاهد و استقلال طلب در نهضت انقلابيون عراق به رياست ميرزای مجاهد شرکت داشت و مدتی در جنگ های بين الملل در صف مجاهدين و مبارزين بود. معظم له علاقه شديدی به تحقيقات علمی و تأليف کتاب داشت که از اهم آثار او: تفسير محيط، حکمت احکام، جامعه اسلاميه، امت و امامت، سراج و معراج، سيره خير البشر، شريعت و طبيعت، فغان اسلام، فيض الباری، فيض الساحل، مواقع نجوم، معجزه خالده، اثبات حرکت زمين، هيئت و اسلام، یاقوت و ميقات، الجان و الجن، دين بشر، نهضة الحسين، ما هو نهج البلاغه و شرح کفايه را می توان نام برد و اکثر کتب فوق در عراق چاپ شده و اغلب به زبان عربی است.

مرحوم آيت الله شهرستانی بعد از جنگ بين الملل مدتها در رأس وزرات فرهنگ (معارف) عراق بود و در پيشرفت علوم اسلامی و نشر حقايق جعفری تأليف کتاب و تأسيس کتابخانه ها کوشش می نمود. در اثر کثرت تحقيقات علمی و تأليف و تدريس در اواخر عمر از نعمت بينائی محروم شد و سرانجام در بهمن ماه 1345 شمسی مطابق 1386 قمری در عراق وفات نمود.

خاطره ای از مرحوم آخوند خراسانی

آیت الله سید هبة الدین شهرستانی نقل کرده است که یک روز در منزل آخوند خراسانی در نجف اشرف بودم و در محضر وی نشسته بودم هنگامی که انقلاب مشروطه در ایران آغاز شده بود. در آن روز شخصی وارد خانه آخوند خراسانی شد و به او گفت: من از سید کاظم یزدی تقلید می کنم و می خواهم با فلان شخص، معامله ای را انجام دهم. پس برای آن شخص، مهر و امضا و اجازه سید کاظم یزدی (جهت انجام معامله به صورت شرعی) را آوردم; اما چون آن شخص از شما (آخوند خراسانی) تقلید می کند، (با اجازه سید کاظم یزدی) موافقت نکرد و گفت که باید برای من اجازه آخوند را بیاوری... در این هنگام استاد ما آخوند خراسانی کلام آن شخص را قطع نموده، گفت: برو و از زبان من به آن شخص بگو که آخوند می گوید: اگر واقعا تو مقلد من هستی، بر تو واجب است که مهر و امضای سید کاظم یزدی را بر سر خود (بر چشم خود) بگذاری و فورا اطاعت او را بکنی »


منابع:

سایت حوزه نت

سایت شعائر

تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت