چه طور از مترجم گوگل استفاده کنیم؟

چندین ماه از ارائه مترجم گوگل می‌گذرد. گوگل که درست در زمان انتخابات ایران سرویس مترجم فارسی خود را در حالت آلفا فعال کرد (درست همان زمان که فیس‌بوک نسخه فارسی ارائه داد!) بعد از گذشتن چندین ماه از حالت بتا در آماده و به نوعی در مرحله پایانی کار قرار دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه طور از مترجم گوگل استفاده کنيم؟

 

چندين ماه از ارائه مترجم گوگل مي‌گذرد. گوگل که درست در زمان انتخابات ايران سرويس مترجم فارسي خود را در حالت آلفا فعال کرد (درست همان زمان که فيس‌بوک نسخه فارسي ارائه داد!) بعد از گذشتن چندين ماه از حالت بتا در آماده و به نوعي در مرحله پاياني کار قرار دارد.

مترجم گوگل قرار نيست مانند انسان متن ها را براي شما ترجمه کند. مترجم گوگل فعلا نمي تواند معناگرايانه ترجمه کند حتي خيلي از عبارات را خنده دار و اشتباه ترجمه مي کند ولي قدرت باور نکردني در ترجمه به چندين زبان مختلف دارد.

مهم ترين ويژگي آن ترجمه از فارسي به چندين زبان مختلف از جمله فرانسوي، اسپانيايي، چيني و... و همين طور از اين زبان ها به فارسي است.

 

چه طور از مترجم گوگل استفاده کنيم؟

وارد مترجم گوگل شويد. فرض کنيد مي خواهيم عبارتي را از فارسي به انگليسي ترجمه کنيم. در قسمت Translate from گزينه Persian و در قسمت Translate into گزينه English را انتخاب کنيد.  در باکس اصلي صفحه عبارت مورد نظر خود را بنويسيد. از ويژگي هاي مترجم گوگل ترجمه ريل تايم است. يعني شما همان هنگامي که تايپ مي کنيد نتيجه ترجمه را هم مي توانيد ببينيد.

از ويژگي هاي جالب مترجم گوگل آپلود کردن فايل ها به زباني ديگر و دانلود کردن آنها به زباني است که مي خواهيم به آن ترجمه شود. براي اين کار در قسمت Enter text or a webpage URL, or upload a document. روي گزينه  upload a document کليک کنيد.

از ديگر ويژگي هاي آن مي توان به ترجمه کامل يک وبسايت اشاره کرد.اگر آدرس اينترنتي سايت را در باکس اصلي وارد کنيد گوگل کل آن سايت را براي شما ترجمه مي‌کند و صفحه ترجمه شده نشانتان مي‌دهد.

براي مثال صفحه دانش و فناوري را با گوگل به اينگليسي ترجمه کرديم و نتيجه تصوير زير شد:

مترجم گوگل ما را ذوق زده مي کند!

در سمت چپ، گزينه Translated Search را انتخاب کنيد. صفحه جديدي براي شما باز مي شود. در اين صفحه شما مي توانيد از عبارتي را انگليسي سرچ کنيد و گوگل علاوه بر آنکه عبارت را براي شما ترجمه مي کند تمام نتايج آن عبارت را دو به زبان انگيليسي و فارسي نشان مي‌دهد.

اين بار از سمت چپ صفحه گزينه Tools and Resources را انتخاب کنيد. در اين قسمت گوگل ابزار مورد نياز شما را فراهم مي کند. قسمت اول که Make your website instantly available in other languages نام دارد، شما مي توانيد وبسايت خود را به هر زبان ديگري ترجمه کنيد. فرض مي کنيم وبسايت شما به زبان فارسي است پس از گزينه Select the language of your webpage گزينه Persian را انتخاب کنيد. در قسمت Translation languages دو گزينه All languages و Specific languages ميبينيد. با انتخاب گزينه اول مراجعه کننده به وبسايت شما مي تواند صفحه را به هرزباني که مي خواهد ترجمه کند ولي در گزينه دوم شما از بين زبان هاي ارائه شده مي توانيد هر زباني را که دوست داريد انتخاب کنيد.

در مرحله آخر کد مترجم گوگل را داخل کدهاي وبسايت خود کپي و پيست کنيد.

 

در پايين صفحه قسمت Get 1-click translations from your browser's toolbar با درگ کردن (کشيدن) هر زبان به قسمت تولبار مرورگر خودتان مي توانيد با يک کليک هر صفحه اي که مي خواهيد را ترجمه کنيد.

براي دوستاني که با اصطلاح درگ کردن آشنا نيستند بايد بگويم که روي هر زباني که مي خواهيد فقط يک بار کليک کنيد و همان طور که دکمه موس را پايين نگه مي داريد موس را بکشيد سمت تولبار مرورگر خودتان. اين طوري گزينه مورد نظر در تولبار قرار جا مي گيرد.

 

 

تهيه و تنظيم براي تبيان: فاطمه مجدآبادي

مطالب مرتبط مجموعه : آموزش آفيس
آخرین مطالب سایت