دندان‌هايي که بی موقع درمي‌آيند

گاهي در شرايطي که هنوز دندان شيري کودک نيفتاده است، دندان‌هاي دايمي‌ زیر آن، به صورت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دندان‌هايي که بي موقع درمي‌آيند

گاهي در شرايطي که هنوز دندان شيري کودک نيفتاده است، دندان‌هاي دايمي‌ زير آن، به صورت کج درمي‌آيد و والدين را نگران مي‌كند. اين يکي از مشکلات نسبتا شايعي است که كودكان با آن مواجه مي‌شوند.

وقتي دندان‌هاي شيري‌ مي افتند

يک كودك 6 ساله، 20 عدد دندان شيري دارد که همه اين دندان‌ها تا سن 12 سالگي مي‌افتند و به جاي آنها دندان دايمي در مي آيد.

روند افتادن دندان شيري به اين صورت است که وقتي موعد رشد دندان دايمي ‌فرامي‌رسد، هم‌زمان با رويش دندان دايمي، به دندان شيري که بالاي دندان دايمي ‌قرار گرفته است، فشار وارد مي‌آيد و اين فشار کم کم باعث از بين رفتن ريشه دندان شيري مي شود، تا جايي که ديگر دندان شيري، فاقد ريشه مي گردد. در اين حالت دندان شيري لق شده و مي افتد.

دندان‌هاي تنبل، دندان‌هاي عجول

اگر اختلالي در روند بالا اتفاق بيفتد، در اين صورت متوجه ناهنجاري‌هاي رويشي دندان ها مي‌شويم، مثلا نبودن دندان دايمي ‌به صورت مادرزادي، باعث مي‌شود ريشه دندان شيري مرتبط با آن خورده نشود و دندان شيري تا ساليان سال دست نخورده باقي بماند.

در برخي از اين اختلالات، مشکل به اين صورت است که دندان دايمي ‌که شروع به رشد کرده، بنا به عللي از مسير اصلي خود منحرف مي شود. در دندان‌هاي دايمي ‌جلويي ‌پايين، اين انحراف معمولا به سمت داخل دهان است.

اين انحراف در رويش دندان دايمي ‌باعث مي‌شود که ريشه دندان شيري از بين نرود و يا به صورت ناقص خورده شود.

رويش دندان دايمي کودک ‌قبل از اينکه دندان شيري روي آن بيفتد، مي‌تواند مشکل ساز شود.

توصيه‌هايي براي والدين

1- دندان شيري موقع افتادن اصلا ريشه ندارد، ولي دندان دايمي از ريشه کاملي برخوردار است. همچنين ريشه دندان شيري موقع افتادن، در قسمتي که در مجاورت دندان دايمي ‌است، خورده شده و نازک مي شود.

2- مرتبا دندان‌هاي فرزند‌تان را کنترل کنيد و لازمه اين کار اين است که اطلاعات کاملي از سن رشد دندان هاي دائمي و افتادن دندان‌هاي شيري در فرزندتان داشته باشيد.

3- در صورتي که متوجه رويش دندان دايمي ‌شديد، بدون اينکه دندان شيري بيفتد، سريعا به دندانپزشک مراجعه کنيد تا دندان‌ شيري را بکشد.

4- دنداني دائمي که کج درآمده معمولا جاي نگراني ندارد و در صورتي که به موقع تشخيص داده شود و نسبت به کشيدن دندان شيري اقدام گردد، به مرور به جاي اصلي خود برمي‌گردد.

5- در صورتي که اختلال رويش دندان دائمي کج (بدون افتادن دندان شيري)، دير تشخيص داده شود، طوري که دندان دايمي کاملا رشد کند و ثابت شود، ديگر اين انحراف خود‌به‌خود اصلاح نخواهد شد و حتما نياز به ارتودنسي دارد. اين حالت را "کراس‌بايت" مي‌گويند که بايد توسط پزشک متخصص ارتودنسي درمان گردد. لذا با تشخيص به موقع مشکل بالا، شما نيازي به درمان‌هاي گران‌قيمت ارتودنسي نخواهيد داشت.

دکتر شيرين معماران

سلامتيران

*مطالب مرتبط:

با دندان اضافي چه کنيم؟

مراقبت از دندان هاي کودک

نکاتي درباره دندان‌هاي شيري

فضا نگهدارنده‌ به ‌جاي دندان‌ شيري

ضرورت نگهداري از دندان ها

مراقبت از دندان کودک مدرسه اي

تغذيه و دندان هاي سالم کودک

نيش زدن مرواريدهاي نوزادي

دندان هاي كوچك، اما مهم

آيا دندان‌هاي شيري مهم‌اند؟

درمان دندان هاي فاصله دار

بهترين سن ارتودنسي : 7 تا 12 سالگي

آشنايي با انواع دندان ها

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت