تبیان، دستیار زندگی
مطالعات نشان داده است، اگر در دوران كودكی دچار پوسیدگی دندان‌ شویم، با وجود این كه در آن زمان دارای دندان های شیری هستیم، به احتمال زیاد در دندان‌های دائمی خود نیز دچار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دندان های كوچك، اما مهم

دندان های کودک

مطالعات نشان داده است، اگر در دوران كودكی دچار پوسیدگی دندان‌ شویم، با وجود این كه در آن زمان دارای دندان های شیری هستیم، به احتمال زیاد در دندان‌های دائمی خود نیز دچار پوسیدگی و خرابی خواهیم شد.

دندان‌های سالم، حدود 6 سالگی شروع به رویش می ‌كنند، پس باید در دوران كودكی به فرزندان خود نگهداری از دندان ها را آموزش دهیم. نخوردن شیرینی و شكلات هنگام خواب یا پس از مسواك زدن، از جمله این آموزش‌هاست. بسیاری از خانواده ها با مسواك زدن فرزندانشان مشكل دارند، در صورتی كه اگر این آموزش به طور صحیح و به موقع داده شود، كودكان مسواك زدن را بسیار دوست خواهند داشت.

یكی از والدین می ‌گوید:"من تمام سعی‌ام را كرده‌ام، اما دخترم تمایلی به مسواك زدن نداشته و به محض این كه مسواك را وارد دهان خود می‌ كند، با كشیدن روی دندان های جلویی فریاد می ‌زند تمام شد و از دستشویی بیرون می ‌آید."

تحقیقات نشان داده است، درصد زیادی از كودكان 5 ساله حداقل یك دندان پوسیده دارند. باید مسواك زدن جدی گرفته شود، اما آموزش آن نیز باید با رعایت نكاتی انجام شود:

با حوصله باشید

وقتی مسواك زدن را به كودك آموزش می ‌دهید، انتظار نداشته باشید مانند بزرگسالان 2 بار در روز و هر بار 2 دقیقه مسواك بزند. 2دقیقه برای كودكان زمان زیادی است. كودكان 2 ساله همین كه مسواك را در دست بگیرند و به دندان‌ها بمالند، آغاز خوبی است.

کودک را مجبور به مسواك زدن نكنید

توجه داشته باشید هر كاری كه با اجبار همراه باشد، به شكست می انجامد. ممكن است كودكان مدتی به اجبار شما مسواك بزنند، اما پس از آنکه بزرگ تر شدن، علاقه‌ای به این كار نداشته باشند و آن را انجام ندهند.

درباره فواید مسواك زدن برایش توضیح دهید

اگر در سنی هستند كه متوجه توضیحات شما می‌ شوند، برایشان توضیح دهید كه باكتری‌هایی كه در قند، مواد غذایی و نوشیدنی وجود دارند، دشمن دندان‌ها هستند و اسیدی تولید می‌ كنند كه موجب پوسیدگی دندان‌ها می ‌شود، اما میزان این پوسیدگی نیز كه ممكن است با درد همراه باشد، به مدت زمان ماندن آنها در دهان بستگی دارد.

بعد از خوردن غذا، هر چه سریع‌تر مسواك بزنید، بهتر است.

بگذارید خودش مسواك بزند

كودكان علاقه زیادی به استقلال در كارها دارند و اگر شما برایشان مسواك بزنید، تمایلی به این كار نخواهند داشت. مسواك زدن را به آنها نشان دهید و بگذارید خودشان این كار را انجام دهند البته موقع مسواك زدن حضور داشته باشید، تا مشكلی پیش نیاید.

مسواكشان را عوض كنید در صورت امكان، هر ماه یك بار این کار را انجام دهید، زیرا كودكان به چیزهای تازه علاقه دارند و مسواك تازه نیز انگیزه‌ای برایشان ایجاد خواهد كرد تا بیشتر مسواك بزنند.

در مسواك از رنگ‌های روشن استفاده كنید. وقتی قصد خرید مسواك دارید، رنگ‌های روشن را انتخاب كنید. اگر كودك قادر به انتخاب است، این انتخاب را به خودش واگذار كنید، تا دلبستگی بیشتری به مسواك زدن پیدا كند.

از 2سالگی، خمیر دندان بزرگسالان را استفاده كنید. یكی از متخصصان می ‌گوید:"كودكان زیر 2سال نمی‌ توانند درست مسواك بزنند و ممكن است مقداری از خمیر دندان را بخورند، پس باید خمیر دندان مخصوص كودكان با فلوراید اندك داشته باشند، اما پس از 2سال می ‌توانند از خمیر دندان بزرگسالان استفاده كنند."

کودک را تشویق كنید

از مسواك زدن كودكتان در حضور دوستان و بستگان تعریف كنید، زیرا تحسین شما موجب تقویت رفتار كودك خواهد شد.

سحر كمالی نفر

*مطالب مرتبط:

مواد غذایی موثر در پوسیدگی دندان و جلوگیری از آن 

شناخت علل پوسیدگی دندان

مشخصات یک مسواک مناسب

دندان شما کاملا سفید است!

لبخندی زیبا با دندان هایی سفید

آیا جرم گیری باعث آسیب به دندان ها می شود؟ 

علت دندان درد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.