سومين نمايشگاه بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتال افتتاح شد

سومين نمايشگاه بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتال عصر روز چهارشنبه پس از مراسم افتتاحيه و سخنراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور مسئولاني از بنياد شهيد و امور ايثارگران، صدا و سيما و وزارت ارشاد و تعدادي از نمايندگان مجلس در محل مصلاي امام خميني (ره) رسماً .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سومين نمايشگاه بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتال افتتاح شد

سومين نمايشگاه بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتال عصر روز چهارشنبه پس از مراسم افتتاحيه و سخنراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور مسئولاني از بنياد شهيد و امور ايثارگران، صدا و سيما و وزارت ارشاد و تعدادي از نمايندگان مجلس در محل مصلاي امام خميني (ره) رسماً افتتاح شد.

در اين مراسم سيدمحمد حسيني؛ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار كرد: بسياري از روابط اجتماعي امروز تحت تاثير ICT قرار گرفته به نحوي كه مرزهاي گذشته در جهان امروز اعتباري ندارد و باعث شده نسل جوان و نوجوان مشاركت كم‌رنگي در اجتماع داشته باشند؛ بنابراين بايد فرصت‌ها و تهديد‌هاي اين تكنولوژي مورد بررسي قرار گرفته و براي نقاط منفي آن فرهنگ درست استفاده مدنظر قرار گيرد و فرهنگ‌سازي انجام شود.

او با اشاره به گام‌هاي بلندي كه بعد از سنت برگزاري اين نمايشگاه كه توسط وزير پيشين پايه‌گذاري شد، تصريح كرد: نمايشگاه ‌در سال اول با 300 غرفه، در سال دوم 500 غرفه و امسال با 700 غرفه در 55 هزار متر برگزار مي‌شود و احتمال بازديد يك ميليون نفر از آن وجود دارد. در شرايطي كه سال اول 200 هزار و سال دوم 500 هزار بازديدكننده از اين نمايشگاه ديدن كردند.

 

تاثير شگرف ICT در توسعه

وي با بيان اين كه در بخش بين‌الملل نمايشگاه امسال 25 كشور حضور دارند، ادامه داد: با تاكيدهاي رهبر معظم انقلاب، در ابلاغيه سياست‌هاي كلي برنامه پنجم توسعه در استفاده از IT به ويژه در بخش فرهنگ اقدامات موثر فراواني بايد انجام شود تا بتوانيم با كشورهاي ديگر رقابت كنيم و ICT تاثير شگرف و غير قابل انكاري در توسعه دارد.

 

نياز به نيروي متخصص در مديريت با پايش اطلاعات

حسيني با بيان اين كه در بحث مديريت با پايش اطلاعات و استفاده به‌موقع از آن نياز به نيروي متخصص نياز است تا اين تكنولوژي كمك‌كننده باشد، در بيان تلاش‌هاي انجام شده در نمايشگاه امسال خاطرنشان كرد: 7 هزار و 500 اثر در نمايشگاه امسال نمايش داده شده يا فروخته مي‌شود. در اين بين 7 هزار اثر داوري و براي تجليل معرفي مي‌شوند.

او افزود: در بخش نرم‌افزارهاي رسانه‌يي نيز 5 هزار و 500 اثر از 100 شركت و موسسه و نيز 50 بازي رايانه‌يي داخلي و 250 بازي خارجي متناسب با شوونات در نمايشگاه عرضه خواهند شد.

وي تصريح كرد: در حوزه هنرهاي ديجيتالي هم 200 اثر در نمايشگاه امسال حضور دارد و براي اولين بار يك نمايش مولتي ويژن اجرا خواهد شد. معرفي 500 سايت و وبلاگ برگزيده و نيز در بخش فن‌آوري و نوآوري و عرضه اقدامات دانشگاه شريف از ديگر اقداماتي است كه در اين نمايشگاه انجام مي‌شود.

وزير ارشاد در پايان خاطرنشان كرد: علاوه بر اينكه ستاد مركزي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين نمايشگاه فعال است، 30 اداره كل از 30 استان نيز در نمايشگاه حضور دارند. برگزاري 20 مسابقه با هدف فرهنگ‌سازي براي آشنايي مردم با فرصت‌هاي فضاي ديجيتال و بيان بايد‌ها، نبايدها و تبعات منفي رسانه‌هاي ديجيتال در اين نمايشگاه از ديگر اقدامات امسال خواهد بود كه اميدواريم اين اقدامات با نگاه تيزبين بازديدكنندگان مورد توجه قرار گرفته و در پايان نظرات آن‌ها را داشته باشيم.

 

آغاز پخش برنامه‌هاي تلويزيون برروي تلفن همراه

در ادامه معاون توسعه و فن‌آوري صدا وسيما گفت: سخت‌افزار در آينده نزديك به شكل موم در اختيار كاربر قرار مي‌گيرد و در قالب نرم ارائه و جامدات هوشمند مي‌شوند؛ اميدواريم با اين قدم‌ها جامعه ما در لبه تكنولوژي جهاني جهش چشم‌گيري داشته باشد چرا كه دنيا 20 سال است از اين تكنولوژي استفاده مي‌كند.

سياهكلي با استقبال از همكاري به وجود آمده بين صدا و سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: ‌اگر از امكانات نوين برخوردار نباشيم مديريت بر صدا و تصوير امكان‌پذير نيست. بنابراين صدا و سيما به دليل رسالتي كه دارد بايد از فن‌آوري‌هاي ديجيتال استفاده كند.

وي خاطرنشان كرد: در بخش ديجيتال لازم است همكاري بين صدا و سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در فرهنگ‌سازي و استفاده بهينه از هنر ديجيتال صورت بگيرد تا بهره كافي از اين هنر منتج شود.

او ادامه داد: سيستم رسانه‌هاي دنيا از پخش يك‌جانبه درآمده و بنابراين ناچاريم پخش صدا و تصوير و مكتوبات را در يك تعامل دو طرفه قرار دهيم. در اين راستا صدا و سيما در هزار متر و 10 غرفه در نمايشگاه امسال فعاليت‌هاي خود در اين راستا عرضه مي‌كند.

سياهكلي افزود: پخش برنامه‌هاي ديجيتالي تلويزيون در تهران به صورت پايلوت همچنين پخش تلويزيون روي تلفن همراه در اين شهر در مرحله‌ي آزمايشي است. نيوز روم‌ها، استوديو‌هاي مجازي، استفاده از هنرهاي مجازي در حال استفاده از راديو و تلويزيون هستند.

معاونت توسعه و فن‌آوري صدا و سيما همچنين اظهار كرد: در آينده نزديك اينترفيس‌هاي بين پيام‌دهنده و پيام‌گيرنده از بين مي‌رود و يا به حداقل خواهد رسيد. فضاي مجازي به ما اجازه مي‌دهد به طور مثال در يك صفحه سفيد كاغذ هر آنچه را دوست داريم بكشيم و به دنيا منتقل كنيم.

 

آشنايي بازديدكنندگان با خطرهاي بلوتوث

مدير كل مركز توسعه IT و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت ارشاد هم با بيان اين كه بايد تا پايان امسال زيرساخت‌هاي اينترنت پرسرعت تكميل شود گفت: بايد فضاي پيش آمده را عرصه‌اي براي توسعه فرهنگي بدانيم و با استفاده از ابزارهاي جديد جذاب براي اشاعه مباني فرهنگي خود استفاده كنيم تا روزي شاهد آن باشيم كه محصولات ديجيتالي به گونه‌اي توسعه عميق فرهنگ ايراني اسلامي موجب شده است.

عيسي زارع‌پور تصريح كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در راستاي برطرف كردن دغدغه‌هاي مقام عظماي ولايت و به منظور بهره‌گيري از فرصت‌هاي ابزارهاي نوين فرهنگي و مقابله با چالش‌هاي آن در مردادماه سال 1385، با راه‌اندازي مركز توسعه فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال به عنوان يك واحد سازماني مستقل اقدامات اجرايي خود در حوزه رسانه‌هاي ديجيتال را آغاز كرد تا ضمن مقابله با تبعات و چالش‌هاي رسانه‌هاي ديجيتال آن را به يك عرصه فرصت‌ساز براي عرصه فرهنگ كشور تبديل كند.

وي افزود: امروز نام اين مركز با اقدامات اساسي كه در سه سال گذشته براي سامان‌دهي و توسعه رسانه‌هاي ديجيتال و فعاليت‌هاي فرهنگي ديجيتال انجام داده است براي فعالان اين عرصه آشناست.

او خاطرنشان كرد: در بخش نرم‌افزارهاي تلفن همراه در نمايشگاه امسال در بخش‌هاي اصلي حدود 100 نرم‌افزار تلفن همراه به نمايش درخواهد آمد. در اين بخش ضمن ارائه محتواي مناسب براي بلوتوث، بازديدكنندگان با مخاطرات اين روش انتقال اطلاعات و همچنين با دستگاه‌هاي ارسال انبوه بلوتوث آشنا خواهند شد.

 

اختصاص يارانه خريد به عموم مردم

زارع‌پور همچنين اظهار كرد: در بخش فن‌آوري و نوآوري با هدف تشويق توليدكنندگان آثار ديجيتالي به استفاده از فن‌آوري‌هاي نوين محصولات داراي جنبه نوآوري شناسايي و تقدير خواهند شد. همچنين براي نخستين بار مسابقه طرح تجاري‌نويسي در حوزه رسانه‌هاي ديجيتالي و نيز كلينيك‌هاي كسب و كار رسانه‌هاي ديجيتال با مشاركت دانشگاه صنعتي شريف در اين بخش برگزار مي‌شود.

وي در پايان به يارانه‌ي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي خريد از نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال اشاره و خاطرنشان كرد: امسال يارانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عموم مردم اختصاص خواهد يافت در حالي كه سال‌هاي پيش به دانشجويان، دانش‌آموزان، اساتيد حوزه و دانشگاه اعطا مي‌شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و همراهان پس از مراسم افتتاحيه از بخش‌هاي مختلف نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال ديدن كردند.

سيدمحمد حسيني در حاشيه اين بازديد با وجود حضور تعداد زيادي خبرنگار از مطبوعات و خبرگزاري‌ها، به گفت‌وگو با خبرنگار صدا و سيما اكتفا كرد و زماني را براي پاسخگويي به سوالات ديگر خبرنگاران از مطبوعات و خبرگزاري‌ها اختصاص نداد.

نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال به مدت 10 روز و تا 18 مهرماه ادامه دارد تا همچون دو دوره‌ي گذشته توانمندي‌هاي عرصه‌ي رسانه‌هاي ديجتيال كشور و كليه‌ي محصولات در بخش‌هاي مختلف مرتبط را به نمايش بگذارد.

اين نمايشگاه كه از سوي معاونت فن‌آوري اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شود امسال علاوه بر شش بخش اصلي (جشنواره‌اي) داراي 8 بخش جانبي (بخش‌هاي صرفا نمايشگاهي) نيز است.

بخش‌هاي اصلي اين دوره از نمايشگاه‌ رسانه‌هاي ديجيتال شامل نرم‌افزارهاي رسانه‌يي، نرم‌افزارهاي تلفن همراه، بازي‌ها و سرگرمي‌هاي ديجيتال، پايگاه‌هاي اينترنتي و وبلاگ‌ها، هنرهاي ديجيتال، فن‌آوري و نوآوري در رسانه‌هاي ديجيتال مي‌شود.

بخش‌هاي جانبي نيز خانواده و رسانه‌هاي ديجيتال، نشست‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي، مسابقات، رسانه‌ي ديجتيال در آينه‌ي هنر(دومين مسابقه‌ي بين‌المللي كاريكاتور رسانه‌هاي ديجتيال)، موسسات ارائه دهنده خدمات رسانه‌هاي ديجتيال، استان‌ها، شهر ديجتيال، حركت به سوي اصلاح الگوي مصرف و بين‌الملل را شامل مي‌شود.

 

 

تنظيم: هومن بهلولي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت