تبیان، دستیار زندگی
خیلی از افراد چاق تاكید می‌كنند، بدن آنها پس از سال‌ها نسبت به رژیم غذایی مقاوم شده است. مطالعات گذشته نشان می‌دهد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقاومت بدن در برابر رژیم لاغری

چاقی

خیلی از افراد چاق تاكید می‌كنند، بدن آنها پس از سال‌ها نسبت به رژیم غذایی مقاوم شده است.

مطالعات گذشته نشان می‌دهد رژیم‌های یویو (رژیمی که فرد مدتی آن را اجرا می کند و بعد رها می کند و مجددا آن را اجرا می کند و به همین ترتیب) كه با كاهش و افزایش متناوب وزن همراه است، سوخت و ساز بدن را كاهش می‌دهند و همین نكته را دلیل مقاومت بدن در برابر كاهش وزن پس از رژیم‌های پی در پی می‌دانند.

چرا رژیم‌های مكرر باعث كاهش سوخت و ساز می‌شوند؟

تحقیقات نشان داده است، اگر شما وزن كم كنید و مجددا آن وزن كاهش یافته را کسب کنید، از میزان بافت ماهیچه‌ای شما كاسته شده و در مقابل بر تجمع چربی در بدن تان افزوده می‌شود.

هنگام گرفتن رژیم غذایی، زمانی كه شما وزن كم می‌كنید، هم بافت ماهیچه‌ای و هم چربی را از دست می‌دهید، ولی آنچه مسلم است  هنگامی‌كه وزن كم شده برمی‌گردد، بیشتر بافت چربی است كه اضافه می‌شود.

چربی از نظر متابولیكی، از بافت ماهیچه‌ای كمتر فعال است، بنابراین كاهش وزن‌های پیاپی و متعاقب آن افزایش وزن، باعث می‌شود میزان متابولیسم پایه یا سوخت ‌و ‌ساز بدن كاهش یابد و در نتیجه كاهش وزن در دفعات بعد دشوارتر می‌شود.

همراه بودن ورزش با رژیم لاغری، از افزایش وزن مجدد جلوگیری می‌ کند.

با این وجود، مطالعات نشان می ‌دهد اگر شما جزء کسانی نباشید كه در رژیم‌های لاغری سریع و معجزه‌آسا شركت می‌نمایند، این تغییر در بافت ماهیچه ای زیاد نیست و میزان متابولیسم كاهش یافته نیز زیاد نخواهد بود.

بررسی علمی‌ كه در مركز تغذیه بالینی دانشگاه كمبریج انجام شد، نشان داد میزان متابولیسم افراد بعد از چندین‌بار رژیم گرفتن، به طور قابل توجهی كاهش نیافته است.

اگرچه رژیم‌های غذایی یویو جواب به درمان را سخت‌تر می‌كند، ولی این فقط به دلیل كاهش سوخت‌و‌ساز یا متابولیسم بدن نیست، بلکه به نظر می‌آید عوامل روحی و روانی ناشی از عدم وجود انگیزه برای رژیم غذایی مجدد در این زمینه نقش اساسی‌تری را ایفا نماید.

کاهش وزن

علاوه بر این، توجه به این نكته حائز اهمیت است كه كاهش وزن شما، چه یك بار رژیم گرفته باشید و چه رژیم‌های مكرر داشته باشید، به دلیل كاهش بافت بدن و به ویژه بافت عضلانی، میزان متابولیسم پایه را به طور طبیعی كاهش می‌دهد، لذا برای حفظ وزن کاهش یافته، افزایش فعالیت بدنی برای افزایش سوخت‌و‌ساز بدن ضروری است، زیرا فعالیت بدنی علاوه بر تقویت بافت عضلانی، كاهش متابولیسم پایه را جبران می‌كند.

اگرچه در صورت افزایش وزن مجدد پس از رژیم غذایی، این وزن برگشته بیشتر چربی خواهد بود و بدن در برابر كاهش وزن مجدد مقاوم می‌شود، اما با اجرای برنامه ورزشی منظم می‌توانید بخشی از وزن برگشتی خود را به ماهیچه تبدیل نمایید كه این مسئله باعث افزایش سوخت‌و‌ساز بدن و كاهش مقاومت آن در برابر رژیم لاغری می‌گردد.

علاوه بر این، همراه بودن ورزش با رژیم لاغری، از افزایش وزن مجدد جلوگیری می‌نماید.

دكتر حمیدرضا فرشچی- متخصص تغذیه

*مطالب مرتبط:

رژیم یویو، شما را چاق تر می كند

تعداد سلول های چربی در بزرگسالی ثابت می ماند

چرا لاغر نمی شوم؟

چاقی و پُر اشتهایی

راه های افزایش سوخت و ساز بدن برای لاغر شدن

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.