تبیان، دستیار زندگی

تنظیم متابولیسم برای لاغر شدن

سوخت و سازتان را بشناسید تا مؤثر وزن کم کنید

این روزها عبارت «متابولیسم» یا همان سوخت‌وساز، نسبتاً معروف شده و دلیل آن هم ارتباطی است که با کاهش یا افزایش وزن دارد. چیزی که خیلی از افراد نمی‌دانند این است که سوخت و ساز بدن، فراتر از این عملکردها، مجموعه‌ای از فرایندهای پیچیده‌ی شیمیایی است که عملکرد اصلی آن‌ها تبدیل غذا به انرژی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
متابولیسم
فعالیت سوخت و ساز بدن برای عملکرد بهینه‌ی سلول‌ها مهم و تعیین‌کننده است. در واقع سوخت و ساز، بخشی از فرایندهایی مانند کنترل گلوکز خون و سلامت قلب و عروق و سایر فرایندهای مهم بدن است. اما برخی از عادت‌های بد و مشکلات هورمونی می‌توانند فعالیت سوخت و ساز بدن را تحت تأثیر قرار داده و توانایی بدن شما برای انجام این فرایندها را کاهش دهند. در نتیجه شاهد افزایش چشمگیری در وزنتان بوده و به دنبال آن دچار اختلالات و مشکلاتی در سلامتی خود می‌شوید که می‌توانند بر کیفیت زندگی شما اثر بگذارند.
به همین دلیل شما باید نقش مهم متابولیسم در بدنتان را درک کنید و بشناسید. همچنین شما باید یاد بگیرید چگونه سوخت و ساز بدن خود را برای کنترل بهتر وزنتان دوباره فعال نمایید.
در این مطلب به برخی از ویژگی‌ها و تأثیرات مهم سوخت و ساز می‌پردازیم. شما می‌توانید با راهکارهایی ساده، عملکرد سوخت و ساز بدن خود را در بهترین حالت ممکن قرار دهید تا کاهش وزنی ایده آل و مؤثر داشته باشید.

عضله سازی بهترین راه برای سرعت دادن به سوخت و ساز بدن است

یکی از اصلی‌ترین راه‌های افزایش سرعت سوخت و ساز بدن، عضله سازی با کمک تمرین و ورزش و رژیم غذایی متعادل است. عضلات در مقایسه با چربی یا بافت استخوانی، فعالیت متابولیکی بیشتری دارند و برای عملکردهای خود به کالری بیشتری نیازمندند. از این رو، افزایش توده عضلانی در بدن می‌تواند منجر به افزایش مصرف انرژی، حتی در زمان استراحتتان شود.

کنترل گلوکز، کلید سوخت و ساز مناسب

تمام انواع غذاها در سطح گلوکز خونتان نقش دارند؛ بدن شما گلوکز را متابولیز کرده و آن‌ها را به انرژی تبدیل می‌کند؛ اما غذاهایی که دارای کربوهیدرات‌های ساده و قندهای تصفیه‌شده هستند، سطح قند خون را تغییر داده و به هم خوردن تعادل قند خون نیز سبب کُند شدن سوخت و ساز بدن می‌شود.
شما باید مصرف کربوهیدرات‌های ساده و قندهای تصفیه‌شده را محدود کنید و در عوض مصرف منابع غذایی پروتئینی و کربوهیدرات‌های پیچیده را افزایش دهید تا سطح قند خونتان تثبیت شود.

کمبود خواب در سوخت و ساز بدن اختلال ایجاد کرده و سبب افزایش وزن می‌شود

داشتن خواب باکیفیت برای پیشگیری از آسیب متابولیک که می‌تواند منجر به افزایش وزن شود، ضروری است. بدن شما وقتی که در خواب هستید، یک سری فرایندهای متابولیکی خاصی انجام می‌دهد و اصطلاحاً باتری شما را برای روز بعد شارژ می‌کند. شما باید هر شب حداقل 8 ساعت بخوابید. کم خوابیدن و کسر خواب می‌تواند تولید هورمون‌های گرسنگی را افزایش داده و تدریجاً سبب افزایش وزن شود.

یکی از اصلی‌ترین راه‌های افزایش سرعت سوخت و ساز بدن، عضله سازی با کمک تمرین و ورزش و رژیم غذایی متعادل است. عضلات در مقایسه با چربی یا بافت استخوانی، فعالیت متابولیکی بیشتری دارند و برای عملکردهای خود به کالری بیشتری نیازمندند


نوشیدن آب کافی یک ضرورت است

نوشیدن آب به میزان کافی، یکی از بهترین عادت‌هایی است که می‌تواند عملکرد سوخت و ساز بدنتان را در بهترین وضعیت قرار دهد. در واقع، دهیدراته شدن اندام‌های بدن منجر به تغییراتی در عملکردشان شده که می‌تواند باعث افزایش وزن شده و راه را برای ابتلا به بیماری‌ها هموار نماید. از همه مهم‌تر، آب کالری ندارد و بهترین حامی برای اندام‌ها و ارگان‌های بدنتان است که ضایعات خون را فیلتر می‌کند.

اهمیت یک صبحانه خوب و کامل

خیلی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند صبحانه نخوردن به کاهش وزن کمک می‌کند. چیزی که این افراد نمی‌دانند این است که اجتناب از خوردن صبحانه می‌تواند دقیقاً اثر معکوس داشته باشد. صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی روز است، نه فقط به این دلیل که منبع انرژی است که بدن در طول روز به آن نیاز دارد، بلکه به این علت که برای عملکرد مناسب متابولیسم لازم است. صبحانه نخوردن برای مدت طولانی فقط باعث می‌شود واکنشی در بدن ایجاد شده و بدن شروع به جمع‌آوری انرژی کند. در نتیجه عملکرد فیزیکی و ذهنی‌تان افت خواهد کرد.

یک متابولیسم مشکل‌دار

متأسفانه متابولیسم بعضی از افراد با این که عادت‌های سالمی دارند، خوب کار نمی‌کند. به همین دلیل است که برخی از افراد به راحتی وزن کم می‌کنند و عده‌ای دیگر مجبورند خیلی تلاش کنند تا موفق به کاهش وزن شوند.
همچنین بعضی از هورمون‌ها در عملکرد متابولیسم نقش دارند و در صورتی که در حالت تعادل نباشند، فرایند سوخت و ساز را کُند می‌کنند.
ضمناً، سوخت و ساز بدن می‌تواند در نتیجه‌ی تجمع سموم در بدن و ابتلا به برخی از بیماری‌ها در سیستم‌های اصلی بدن، دچار اختلال شود.
سرعت سوخت و ساز بدن با افزایش سن کم شده و سبب مشکلاتی می‌شود که در صورت تشخیص، قابل درمان و تصحیح هستند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.