تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله ویتامین های مفید و موثر برای حفظ سلامت پوست را به همراه منابع غذایی آنها برای شما بیان می کنیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چی بخوریم تا پوستمان راضی باشد؟

تغذیه مناسب برای پوست

در این مقاله ویتامین های مفید و موثر برای حفظ سلامت پوست را به همراه منابع غذایی آنها برای شما بیان می کنیم.

ویتامینA:

این ویتامین از تأثیر اشعه ی فرابنفش بر پوست بدن جلوگیری می ‌كند. منابع خوب ویتامین A شامل سبزی ها و میوه‌های زرد و نارنجی مثل هویج ، کدو حلوایی ، طالبی ، زردآلو ، انبه ، پرتقال و... و همچنین سبزی‌های پهن برگ مثل اسفناج و كاهو و نیز تخم‌مرغ و شیر و جگر است.

ویتامینC:

به علت خاصیت آنتی اکسیدانی زیاد خود، از تشكیل رادیكال‌های آزاد در سطح پوست جلوگیری کرده، لذا از ایجاد چین و چروك در پوست پیشگیری می ‌كند و پوست را شفاف‌تر می ‌كند.

ویتامین C در سبزیجات و میوه های تازه و بیشتر در مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگیکیوی ، انواع توت ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای، هندوانه ، طالبی ، توت فرنگی ، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز مثل کلم بروکلی موجود است.

ویتامینD:

ویتامینD نیز با جلوگیری از تأثیر اشعه فرابنفش بر روی پوست، باعث شادابی و شفافیت پوست می ‌شود. منابع ویتامینD متفاوت‌اند. شیر و ماهی‌های روغنی منابع خوب آن‌اند.

ویتامین D بیشتر در مواد غذایی حیوانی است. روغن کبد ماهی غنی ترین منبع آن است . ویتامین D به میزان های متفاوت در کره ، زرده تخم مرغ ، خامه و جگر موجود است .

ولی روزانه 20 دقیقه پیاده‌روی در آفتاب با رعایت نكات ایمنی لازم، مثل استفاده از كرم‌های ضد آفتاب، می‌ تواند نیاز روزانه ی بدن را به ویتامینD تامین كند.

ویتامینE:

ویتامینE نیز مثل ویتامینC، چون یك آنتی اكسیدان مهم است، از تشكیل رادیكال‌های آزاد در سطح پوست جلوگیری می‌ كند و جلوی چین و چروك شدن پوست و پیری زودرس را می‌ گیرد.

بهترین منابع غذایی ویتامین E شامل : سبزی‌های پهن برگ مثل اسفناج و كاهو‌ ، آجیل ، مارگارین و روغن های گیاهی مثل : روغن جوانه گندم ، سویا ، بادام ، گردو ، فندق ، ذرت ، دانه کتان و زیتون است.

یاسمن شریعتی- منیره سیف‌اللهی

*مطالب مرتبط:

چه نوع پوستی دارید؟

علت و بهبود جوش های پوستی

آکنه و تغذیه

تأثیر ویتامین ها و املاح در حفظ جوانی پوست (1) و (2)

بهترین رژیم غذایی برای پوست شما

پوستی زیبا با مصرف آنتی اكسیدان

حفظ سلامتی پوست با تغذیه مناسب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.