کلید قلب کودکان

امام صادق (ع) در سخني بر اهميت اين مسئله تاکيد کرده و مي فرمايد : « خداوند بنده اي که فرزند خود را بسيار دوست بدارد ، مورد رحمت خويش قرار مي دهد .»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کليد قلب کودکان 

سخن را با حکايتي از زندگي سقراط ، آغاز مي کنيم . مي گويند پيش از آنکه سقراط را محاکمه کنند ، از وي پرسيدند : بزرگترين آرزويي که داري چيست ؟ سقراط پاسخ داد : بزرگترين آرزوي من اين است که به بالاترين مکان آتن بروم و با صداي بلند به مردم بگويم : " اي دوستان ، چرا با حرص و ولع ، بهترين و عزيزترين سالهاي زندگي خود را به جمع آوري ثروت مي گذرانيد ، درحاليکه آنگونه که بايد و شايد در تعليم و تربيت کودکان ، يعني وارثان ثروت خود همت نمي کنيد ؟ "

تربيت فرزند ، مقوله اي است که از ديرباز از دغدغه هاي مهم بشر و مورد توجه انسانهاي بزرگ بوده است . خداوند در قرآن كريم درباره تربيت انسان ، بسيار سخن گفته و به بيان راهکارهاي مناسب آن پرداخته است . تربيت فرزند از مهمترين وظايفي است که در درجه اول بر عهده پدر و مادر و سپس معلمان و ديگر مربيان نهاده شده است .

بدون ترديد ، سازندگي و تحول مثبت در هر جامعه اي از تربيت کودکان آغاز مي شود . اگر فرزنداني ناصالح پا به عرصه اجتماع بگذارند ، رفتار سوء آنان ، خواه ناخواه در جامعه آثار و تبعات منفي به بار مي آورد . بسياري از رفتارهاي نابهنجار يا ناشي از تربيت نادرست و يا غفلت و سهل انگاري پدر و مادر درمورد فرزندان است . خانواده به عنوان رکن اساسي تربيت ، نقش بسيار مهمي در پرورش کودکان ايفا مي کند . اين امر بويژه در اولين سالهاي زندگي که كودك تجربه هاي خود را آغاز مي كند ، از اهميت زيادي برخوردار است . اما تربيت چيست و چه فرايندي را طي مي کند ؟

کارشناسان علوم رفتاري مي گويند تربيت به معناي شکوفا سازي استعدادها و به فعليت رساندن ظرفيتهاي وجودي است . پدر و مادر به عنوان نخستين کساني که با تربيت فرزند سر و کار دارند ، بايد براساس نيازهاي دروني و فطري او برنامه ريزي کنند و فرايند تربيت را به اجرا بگذارند .  موقعيت شناسي در تربيت ، امري بسيار مهم و ضروري است . به همين دليل ، روان شناسان توصيه مي کنند که از شتابزدگي در تربيت کودکان و يا تعلل و سستي در آن بپرهيزيد . چرا که اغلب آسيبهاي رفتاري ، ناشي از شتابزدگي در امر تربيت و يا سهل انگاري در آن است . شايستگي هاي آدمي مانند گوهري در صدف پنهان است . اگر صدف را پيش از وقت بشکنيد ، گوهري ناقص خواهيد يافت . رشد و پرورش کودکان نيز داراي نظامي طبيعي است و بايد اين مسير را طي کند . نمي توان فرايند پرورش کودک را کوتاه کرد و به آن سرعت بخشيد و يا قسمتي از آن را ناديده گرفت . اين برخلاف سير طبيعي پرورش و تربيت است . کوشش براي يافتن ميان بر در مسير تربيت ، تأثيرات ناهنجار و مخربي را به دنبال خواهد داشت .

شايستگي هاي آدمي مانند گوهري در صدف پنهان است . اگر صدف را پيش از وقت بشکنيد ، گوهري ناقص خواهيد يافت .

کودکان از نخستين سالهاي حيات ، همه چيز را جذّاب و دلفريب مي يابند و خوشي و شادماني چون رودخانه اي خروشان در وجودشان جاري است . آنها با اندک بهانه اي مي خندند و بسيار تأثير پذيرند . كودكان جستجوگر و شيفته دانستن هستند . آنها از انديشه و احساسات والدين نسبت به خود ، آگاه مي شوند و تحت تاثير آن قرار مي گيرند . بر اين اساس ، اظهار نظرها و القائات مثبت و يا منفي والدين و ساير اطرافيان نسبت به کودکان ، در ذهنشان ثبت مي شود . لذا هر اندازه اظهار نظرهاي مثبت ، بيشتر باشد ، راه براي بروز و تجلي استعدادها و قابليتهاي فرزندان هموارتر مي شود. رشد مطلوب و سالم فرزندان ، مرهون ارتباط مؤثر و سازنده والدين با آنهاست . آگاهي و شناخت کافي از اصول روانشناختي ارتباط با فرزندان ، ما را در پرورش شخصيت سالم آنها ياري مي كند . از مواردي که مي تواند راه را براي تأثيرگذاري والدين هموار كند ، نگرش مثبت آنها نسبت به فرزندان است . بدين معنا که بايد به فرزند به عنوان يک هديه و امانت الهي نگريست و بدون توجه به مشکلات و ناهنجاريهاي رفتاري ، وي را به عنوان انساني که داراي توانائيهاي بالقوه فراوان است ، پذيرفت . با اين نگرش مي توان به او امکان داد تا واقعيت خود را نشان دهد و احساسات خويش را ابراز کند . درحقيقت نگرش مثبت به فرزند ، زمينه عشق و محبت هدفمند به او را فراهم مي كند . خانواده بايد کانون محبت ، توجه و احترام باشد تا کودک بر اثر محبتي که از پدر و مادر مي بيند ، آنها را الگو قرار دهد .

پيامبر اسلام (ص) حتي نگاه محبت آميز پدر به صورت فرزند را عبادت مي شمرد .

در فرهنگ اسلامي به موضوع محبت به فرزندان بسيار توجه و تأکيد شده است . چرا که فرزند نعمت و رحمتي از جانب خداوند مهربان و حکيم است . پيامبر اسلام (ص) حتي نگاه محبت آميز پدر به صورت فرزند را عبادت مي شمرد . اين مسئله ، حاکي از اهميت مسئوليت والدين در برابر فرزندان است . در انجام اين وظيفه ، راهکار محبت ورزيدن و دوستي با فرزندان ، حرف اول را مي زند . امام صادق (ع) در سخني بر اهميت اين مسئله تاکيد کرده و مي فرمايد :

« خداوند بنده اي که فرزند خود را بسيار دوست بدارد ، مورد رحمت خويش قرار مي دهد

يکي از راههاي ابراز محبت به فرزند ، همدلي کردن با اوست . همدلي غير از همدردي است . همدردي ، نگراني و تأسف و ترحمي است که فردي نسبت به ديگري از خود نشان مي دهد . درحاليکه همدلي ، تلاش براي درک احساسات و به نوعي مشارکت در احساس دروني ديگري است . همدلي والدين با فرزند ، مستلزم آن است که فرزند بداند والدين او را درک کرده اند . هنگامي که فرزند احساس کند والدين او را درک مي کنند ، به احتمال زياد از توصيه هاي آنها پيروي مي کند . بديهي است در صورتي كه براي بيان نيازها و نگراني هاي عاطفي ، به فرزند فرصت داده شود ، او نيز به والدين خود اعتماد مي كند .

  

صدا ي جمهوري اسلامي

تنظيم براي تبيان: کهتري

 

مقالات مرتبط

زيباترين ترانه ي دنيا

ديگران! لطفا دخالت نکنيد

رفتار تو ، تضمين آينده او

دور باطل نزنيد

آموزش انضباط در خانواده

بوسه اي که واکسينه مي کند

بابوسه اي بهشتي شويد

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت