2 بار سقوط آزاد به ته دره فيلم!

يكي از قديمي‌ترين كمپاني‌هاي فيلمسازي هاليوودي كه دست بر قضا بيشترين فراز و فرودها را نيز در زمينه توليد فيلم از سر گذرانده، كمپاني فيلمسازي كلمبياست. اين شركت كه زماني قدرت اصلي هاليوود به حساب مي‌آمد و استوديوهاي فيلمسازي‌اش لحظه‌اي از كار نمي‌افتادند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

2 بار سقوط آزاد به ته دره فيلم!

درباره كمپاني فيلمسازي كلمبيا پيكچرز

يكي از قديمي‌ترين كمپاني‌هاي فيلمسازي هاليوودي كه دست بر قضا بيشترين فراز و فرودها را نيز در زمينه توليد فيلم از سر گذرانده، كمپاني فيلمسازي كلمبياست.

اين شركت كه زماني قدرت اصلي هاليوود به حساب مي‌آمد و استوديوهاي فيلمسازي‌اش لحظه‌اي از كار نمي‌افتادند، سرانجام به نحيف‌ترين استوديوها تبديل شد و سرانجام در بدترين وضعيت كاري به دست ديگر شركت‌ها افتاد و فقط توانست به عنوان يك شريك به ظاهر كوچك به فعاليتش ادامه دهد.

به گزارش جام جم ، كلمبيا در سال 1919، يك سال پس از شروع جنگ جهاني اول تاسيس شد و 5 سال بعد با گسترش استوديوهاي خود در لس‌آنجلس كاليفرنيا نامش نيز به كلمبيا پيكچرز تغيير يافت. از اين پس تا سال 1982 به هر ضرب و زوري كه بود، كلمبيا پيكچرز به حيات مستقل خود ادامه داد تا اين كه در ابتداي سال 82 حيات حرفه‌اي‌اش روبه تاريكي گذارد و در آستانه يك سقوط آزاد به ته دره، با يك اتفاق بسيار بامزه از مردن رهايي يافت.

داستان اين بود كه شركت كوكاكولا آمد و كلمبيا پيكچرز را يكجا خريد و البته با اين شرط مديران ته‌دره‌اي كلمبيا پيكچرز كنار آمد كه نام شركت حفظ شود. 5 سال بعد در 1987، دوباره كلمبيا احيا شد و اين بار با نام كامل كلمبيا پيكچرز اينترتيمنت به فيلمسازي مشغول شد، اما باز هم اين ترمز بريده مديران شركت بود كه موجب شد فقط 2 سال بعد يك سقوط آزاد ديگر روي اين شركت قديمي فيلمسازي رخ دهد.

اين بار اما سوني پيشقدم شد و يكجا تمام كلمبيا پيكچرز را به دست گرفت و اين شركت تبديل شد به يكي از شركاي فسقلي سوني عظيم‌الجثه!

كلمبيا در طول حيات حرفه‌اي‌اش همواره 2 گونه عمل كرده است؛ چه آن وقت در دهه 40 ميلادي كه پولش از پارو بالا مي‌رفت و چه مقطعي در دهه 60 و همچنين تمام دهه 70 كه يك گداي مفلس تمام عيار بود. يعني كلمبيا يا پولدار بود يا بدبخت و بيچاره و هرگز اين شانس را پيدا نكرد كه روند متعادلي را تجربه كند.

يكي از قديمي‌ترين كمپاني‌هاي فيلمسازي هاليوودي كه دست بر قضا بيشترين فراز و فرودها را نيز در زمينه توليد فيلم از سر گذرانده، كمپاني فيلمسازي كلمبياست.

اين در حالي بود كه كلمبيا در دهه 40 از يك دو جين بازيگر سرشناس و محبوب سود مي‌جست كه با آنها قراردادهاي طويل‌المدت و كلان داشت؛ بازيگراني كه ديگر استوديوهاي فيلمسازي آرزوي داشتنشان را همواره داشتند. اما بلندپروازي‌هاي سران كلمبيا عمدتا باعث مي‌شد اين شركت نتواند سرمايه‌گذاري‌هاي مطمئن سينمايي داشته باشد و بتواند از سرمايه‌هاي انساني‌اش شامل هنرپيشه‌ها، كارگردان‌ها و عوامل فني استفاده بهينه كند.

براي مثال فقط كافي است به فهرست بازيگران كلمبيا پيكچرز در دهه 40 نگاهي بيندازيم. ريتا هيورث، ويليام هولدن، جك لمون و لوسيل بال تنها تعداد معدودي از آن نام‌هاي پرآوازه هستند. دهه 50 نيز با وجود بازيگراني چون آلك گينس و ويليام هولدن، كلمبيا سرآمد ديگر استوديوها بود كه اين دو در فيلم «پل رودخانه كواي» كولاك كردند و كلمبيا به واسطه اين فيلم كه در سال 1957 ساخته شد، بسيار احيا شد.

با مرگ هري كوشن در سال 1958 كه مديري مقتدر بود، رشته كار از دست مديران بعدي خارج شد؛ اگرچه آثار ماندگاري مثل «مردي براي تمام فصول» محصول در سال 1966 توسط كلمبيا پيكچرز نيز ساخته مي‌شد، اما به هر حال استوديوهاي مستقل نيز كم‌كم شروع به رشد مي‌كردند و عرصه رقابت در پايان دهه 60 بسيار نزديك شده بود.

يك موفقيت ديگر براي كلمبيايي‌ها «ايزي رايدر» بود؛ فيلمي كه چند بازيگر جوان و بسيار مستعد نظير جك نيكلسن و دنيس هوپر را به سينما معرفي كرد و داستانش نيز بسيار مورد اقبال قرار گرفت، فيلمي كه در سال 1969 اكران شد و چيزي حدود 60 ميليون دلار فروخت. رقمي كه براي آن زمان بسيار كلان مي‌نمايد. اين را هم بدانيم كه بودجه ساخت ايزي رايدر چيزي حدود 340 هزار دلار بود!

با مرگ هري كوشن در سال 1958 كه مديري مقتدر بود، رشته كار از دست مديران بعدي خارج شد؛ اگرچه آثار ماندگاري مثل «مردي براي تمام فصول» محصول در سال 1966 توسط كلمبيا پيكچرز نيز ساخته مي‌شد، اما به هر حال استوديوهاي مستقل نيز كم‌كم شروع به رشد مي‌كردند و عرصه رقابت در پايان دهه 60 بسيار نزديك شده بود.

البته در همين ايام كلمبيا پيكچرز ساخت و سازهاي وسيع تلويزيوني هم داشت و حتي فيلم‌هاي تلويزيوني (يا همان تله‌فيلم)‌ نيز توليد مي‌كرد. در دهه 70، كلمبيا پيكچرز يك عبارت تلويزيون هم به آخرش افزود و بيش از پيش به ساخت سريال و فيلم‌هاي تلويزيوني پرداخت كه سريال «كانن» يكي از بهترين كارهاي اين دوره محسوب مي‌شد.

با شروع دهه 80 و با كاهش ساخت‌وساز تلويزيوني اگرچه كلمبيا يكي دو كار موفق توليد كرد، مثل «توتسي»

(1982)‌ اما هزينه‌ها بسيار بيشتر از سودهاي حاصل از كار درآمدند و اينجا بود كه كوكاكولا وارد كارزار شد و به مدت 5 سال كلمبيا پيكچرز را در اختيار داشت و اوضاع كمي روبه‌راه شد، اما اين شركت نتوانست به تنهايي به توليدي برسد و در سال 1989 سوني مالكيت كلمبيا پيكچرز را به دست آورد.

در اين 22 سال، اما اوضاع و احوال كلمبيا پيكچرز به مدد شركت‌هاي همكار بستگي داشته است. براي مثال همين «كازينو رويال» كه اولين كار جيمز باندي دانيل كريگ به حساب مي‌آمد و در سال 2006 به اكران رسيد، محصول مشتركي بود كه كلمبيا نيز در آن نقش داشت يا آثاري مثل «اسپايدرمن» و «سه ايكس» از فيلم‌هاي مطرح اين شركت در سال‌هاي اخير به شمار مي‌آيد كه به عنوان شركت فيلمسازي همكاري يا ساخته يا در توزيع و پخشش همكاري داشته است. يك نوع روند كاري غيرمستقل كه فقط توانسته نام كلمبيا پيكچرز را حفظ كند و نه چيز ديگري را.

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت