نابغه فن تلاوت قرآن

گزارش نشست تخصصی واکاوی ابعاد فنی و موسیقیایی تلاوتهای بزرگترین قاری جهان اسلام، استاد مصطفی اسماعیل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نابغه فن تلاوت قرآن

خوشبختانه چند صباحي است که در کشور عزيزمان، فعاليتهاي قرآني بيش از پيش رونق يافته است.

اما هنوز هزار راه نرفته فراروي متوليان فرهنگي، سازمانها، نهادهاي مسئول و جامعه قرآني وجو دارد که با برنامه ريزيهاي درست و بهينه مي توان اين راه نوراني را همچنان پيمود.

در همين راستا يکي از سازمانهاي فعال در عرصه هاي فراگير قرآني، تنها خبرگزاري سي و يک زبانه قرآني ايران(ايکنا) است که از سال 1382تا کنون خدمات شايسته و ارزنده اي را به علاقمندان و دوستداران اين کتاب آسماني تقديم داشته است..

از جمله فعاليتهاي قابل تحسين اين خبرگزاري، برگزاري سلسله نشستهاي تخصصي "واکاوي ابعاد فني و موسيقيايي تلاوتهاي مشاهير قاريان جهان" است.

در اين سلسله نشستها که عموما با حضور تني چند از کارشناسان و پيش کسوتان کشور برگزار مي شود، افزون بر تحليل و کارشناسي فني تلاوتهاي قاريان، ويژگيهاي رفتاري، خلقي، خانوادگي و اجتماعي ايشان نيز تبيين و شناسانده مي شود.

يکي از ستارگان تابناک عصر طلايي تلاوت در کشور قاري خيز مصر، استاد مصطفي اسماعيل است که به عناويني چون "اکبر القرآء، افصح القراء، ملک القراء، قارء اول مصر، صاحب الصوت الذهبيه، و قارء الموسيقار(قاري موسيقي دان) شهرت يافته است.

اين نابغه بي بديل تلاوت، بدون اغراق، در بلنداي قله تعالي است به گونه اي که اگر دهها نشست تخصصي پيرامون تلاوتهاي او برگزار گردد همچنان ابعاد ناشناخته اي از هنرمنديهاي شگفت او  ناگفته مي ماند.

نظربه چنين انگيزه و چنان ضرورتي موجب گرديد که کارشناسان و خبرگان قرآني کشور را از نقاط دور و نزديک، در سالن شوراي خبرگزاري قرآني ايکنا گرد هم آيند تا بلکه اندکي از هنرمنديهاي اعجازگونه اين قاري برجسته را باز گو کنند.

اين نشست با حضور استاد «عباس سليمي»، قاري، معذن، و مجري نام آشناي مسابقات بين المللي اوقاف، «محمدحسين سبزعلي»، و «هاشم روغني» از قاريان بين المللي کشور، و به همت خبرگزاري قرآني ايران، شبكه قرآن و معارف سيما، مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني كشور و راديو قرآن درخبرگزاري ايكنا برگزار ‌شد.

نخست عباس سليمي، استاد مصطفي اسماعيل را به عنوان نابغه فن قرائت قرآن خوانده و تصريح کرد: اين استاد مسلم قرائت قرآن كريم، كلام خداوند را با لحني بسيار لطيف، دلنشين و منطبق با مفاهيم آيات الهي تلاوت مي‌كرد و اين مهم موجب ماندگاري آثار فاخر وي شده است.

سپس کارشناس حاضر، استاد سبزعلي، گفت: حدود 40 سال است كه من با استاد مصطفي اسماعيل آشنا هستم و از سنين نوجواني به دنبال شنيدن آثار و تلاوت‌هاي متنوع اين استاد بزرگ قرآني بودم به طوري كه سال‌ها قبل براي خريد نواري از تلاوت‌هاي استاد اسماعيل به مشهد مقدس سفر كردم و در همه حال جوياي آموزش و بهره هر چه بيشتر از تلاوت‌هاي اين قاري مشهور مصري بودم.

يکي از ستارگان تابناک عصر طلايي تلاوت در کشور قاري خيز مصر، استاد مصطفي اسماعيل است که به عناويني چون "اکبر القرآء، افصح القراء، ملک القراء، قارء اول مصر، صاحب الصوت الذهبيه، و قارء الموسيقار(قاري موسيقي دان) شهرت يافته است.

همچنين در اثناي اين نشست، گفت‌وگوي تلفني با استاد «سيدمرتضي سادات‌فاطمي» استاد پيشكسوت قرآني درباره ويژگي‌هاي بارز اخلاقي و ابعاد فني تلاوت مصطفي اسماعيل صورت گرفت که موجب هم افزايي بيشتر گرديد. 

استاد روغني، کارشناس ديگر اين نشست با تاکيد بر مجلس شناسي و مستمع شناسي استاد مصطفي اسماعيل گفت:

اين قاري بزرگ مصري با بهره‌مندي از شيوه‌هاي خاص خود معناي آيات را بر مخاطبان القاء مي‌كرد و قاريان قرآن به منظور دستيابي به موفقيت‌هاي جاودانه در امر تلاوت قرآن بايد اين اصل را در اولويت امور خود قرار دهند.

وي همچنين بهره‌مندي از صداي خوب، برخورداري از علم شناخت نغمات، تسلط بر تجويد، وقف و ابتداء و مفاهيم قرآن كريم را از ابزارهاي لازم در تلاوت قرآن برشمرد و تأكيد كرد: صداي مصطفي اسماعيل صداي تمام عياري نيست اما هنر ايشان منحصر به فرد است به صورتي كه هنگام تلاوت مستمعان را به خود جذب مي‌كند.

استاد سبزعلي نيز تصريح کرد: در ماندگاري تلاوت‌هاي قاريان مصري عوامل متعددي دخالت دارد از جمله:اهميت قاريان به مقوله حفظ آيات، شمرده بيان كردن كلمات قرآني، بهرمندي از صدايي صاف و شفاف، استفاده و مديريت صحيح از الحان، تنوع و زيبايي نغمات و توجه بر معناي آيات و تطابق با نغمه‌هاو...

همزمان قطعه اي از تلاوت‌هاي استاد مصطفي اسماعيل، پخش گرديد که فضاي محفل را روحاني و معطر گرداند.

سليمي تلاوت‌هاي استاد مصطفي اسماعيل را گنجينه الحان قرآني دانست و اذعان كرد: استاد اسماعيل با استخدام هنرمندانه صوت و لحن و توجه بر معاني آيات قرآن، موفق به ايجاد سبكي در تلاوت قرآن كريم شده است كه وجه تمايز وي با ديگر قراء مصري را به نمايش مي‌گذارد.

در ادامه نشست واكاوي ابعاد فني تلاوت‌هاي قرآن استاد «مصطفي اسماعيل» از قاريان ممتاز مصري، مصاحبه‌ ايكنا با «محمد تقي مروت» استاد و پيشكسوت قرآني پخش و طي آن ضمن بيان خاطرات استاد مروت از اكبرالقراء مصر بر خلوص و حسن خلق مصطفي اسماعيل به عنوان نقطه عطفي در شخصيت وي اشاره شد. 

(براي دسيابي به چند نمونه از تلاوتهاي استاد مصطفي اسماعيل اينجا کليک کنيد)


فرآوري و تنظيم خبر: گروه دين و انديشه تبيان_شکوري

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت