اقوام را مقابل هم قرار ندهیم

استان شما آنقدر زرين است كه مي‌تواند ميلياردها دلار درآمد توليد كند، نزديكي این منطقه با تركيه و شمال عراق فرصت تاريخي براي اين استان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکتر رضايي: ايران را در مقابل اقوام ايراني قرار ندهيم

ملت بزرگ ايران، خانواده‌اي مركب از اقوام مختلف است و بايد ميان همه اين اقوام برابري و برادري وجود داشته باشد. من

به هيچ وجه تنگ‌نظر نيستيم و تقويت اقوام ايراني را، تقويت امنيت ملي مي‌دانم و قصد دارم ميان اقوام مختلف ترك، لر، كرد و ... در اقتصاد و فرهنگ پيشرفت بي‌سابقه‌اي ايجاد كنم.

به گزارش ايفنا نيوز، اين كانديداي رياست‌جمهوري در ادامه سفرهاي استاني خود وارد اروميه شد و پس از اداي احترام به شهداي هشت سال دفاع مقدس و حضور بر سر مزار شهيد باكري در ميان استقبال هواداران خود به مسجد اعظم اروميه رفت تا در جمع مردم اين شهر سخنراني كند.

رضايي با نام بردن از اروميه و آذربايجان به عنوان سرزمين حماسه، غيرت و فداكاري گفت: وقتي وارد اروميه ‌مي‌شوم اولين صحنه‌اي كه مقابل چشمانم ظاهر مي‌شود، چهره باصفاي مهدي باكري است كه سال‌هاي طولاني را با هم و در كنار هم در تنهايي از ايران دفاع كرديم و به همين دليل است كه معتقدم عبارت «زنده باد آذربايجان» واقعيت غيرقابل انكار است.

وي افزود: درود بر سزميني كه گهواره آقا مهدي‌هاست، من مي‌دانم شما براي ايران چه كرديد و مي‌دانم تا چه اندازه حق شما ادا نشده است.

رضايي سپس با اشاره به ويژگي‌هاي اقتصادي آذربايجان گفت: استان شما آنقدر زرين است كه مي‌تواند ميلياردها دلار درآمد توليد كند، نزديكي اين منطقه با تركيه و شمال عراق فرصت تاريخي براي اين استان است و در اين شهر برادران آذري و كرد بهترين نماد وحدت را درست كردند و تحصيلات بالاي آنها بزرگترين سرمايه براي كشور است.

دکتر رضايي اضافه کرد: آذربايجان غربي از نظر منابع آبي دومين استان كشور است با اين حال درياچه اروميه به دليل كم‌آبي روبه‌نابودي است.

وي افزود: اما از طرف ديگر آب‌هاي آذربايجان به عراق مي‌رود و از آنجا به خليج فارس مي‌رسد و اين تناقض براي من قابل درك نيست.

دست به دست هم تا انقلاب اقتصادي

رضايي در ادامه با انتقاد از گسترش بيكاري در اين استان تاكيد كرد: نبايد دولت سياسي شود، چون دولت و نظام در پرتو خون شهدا به دست آمده است و اين عرصه امكاني براي خدمتگزاري به مردم است.

دکتر رضايي در پاسخ به سوالاتي مانند: چرا از ظرفيت‌هاي اين استان استفاده نمي‌شود؟چرا جوانان در حاشيه‌اند؟ چرا بعضي معتقدند جوانان مشكل و تهديد شده‌اند؟ گفت: جوانان از ديد ما مي‌توانند راه باكري‌ها و اميني‌ها را ادامه دهند، اما متاسفانه در ميان دولتمردان اعتقاد و اعتماد به جوانان كم شده است و براي رفع اين مشكلات بايد با پرهيز از دولت باندي و فردي به سمت دولت ائتلافي روي بياوريم و در اين مسير هم نخبگان دست به دست هم دهند تا حادثه سوم انقلاب يعني شكوفايي و تحول اقتصادي دوباره ايجاد شود و در اين مسير آذربايجاني‌ها سهم فراواني خواهند داشت.

اما از طرف ديگر آب‌هاي آذربايجان به عراق مي‌رود و از آنجا به خليج فارس مي‌رسد و اين تناقض براي من قابل درك نيست.

رضايي در ادامه با انتقاد از رفتار بعضي از سياستمداران در تخريب نسل اول انقلاب تاكيد كرد: ما بايد جوانان را به صحنه بياوريم و از بزرگان به عنوان ذخيره استفاده كنيم؛ 30 سال از انقلاب مي‌گذرد ما تا كي مي‌خواهيم قدرت را در دست نسل اول نگه داريم؟

رضايي خاطرنشان کرد: بايد از توانايي نسل اول استفاده كرد، اما كار را به دست جوانان سپرد و من در دولت ائتلافي اين فعاليت را انجام خواهم داد و آدم‌هاي چاپلوسي كه مجيز گوي رئيس‌جمهور باشند را به دولت راه نخواهم داد.

مي‌توانيم از اروميه ميوه اروپا را تامين كنيم

رضايي صنعت جهانگردي، كشاورزي را جزو استعدادهاي اين استان معرفي كرد و گفت: در شرايطي كه ما مي‌توانيم از اين استان ميوه اروپا را تامين كنيم و متاسفانه مردم در كشاورزي و صنعت تنها هستند و نبودن كارخانه‌هاي مدرن بسته‌بندي، و صنايع سردخانه‌‌اي سبب شده تا كشاورزي در اين منطقه چندان سودآور نباشد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اين مساله كه درياچه اروميه جزو شناسنامه ماست گفت: اگر دولت از صبح تا شب به دنبال دعواهاي سياسي برود ديگر نمي‌تواند به اين مساله اساسي رسيدگي كند، اما من با پرهيز از سياسي‌كاري تلاش خواهم كرد تا از روز اول تصدي پست رياست‌جمهوري با شناختي كه از توانايي‌ها و نيروهاي هر استان دارم به مشكلات آنان رسيدگي كنم.

رضايي در ادامه گفت: ملت بزرگ ايران، خانواده‌اي مركب از اقوام مختلف است و بايد ميان همه اين اقوام برابري و برادري وجود داشته باشد، من به هيچ وجه تنگ‌نظر نيستيم و تقويت اقوام ايراني را، تقويت امنيت ملي مي‌دانم و قصد دارم ميان اقوام مختلف ترك، لر، كرد و ... در اقتصاد و فرهنگ پيشرفت بي‌سابقه‌اي ايجاد كنم.

رضايي تاكيد كرد: ما همه آريايي هستيم و نبايد ايران را در مقابل اقوام و اقوام مختلف را در مقابل ايران قرار داد و من اشكالي نمي‌بينم كه زبان و ادبيات تركي و كردي در ميان مدارس دانشگاه‌هاي اين استان تدريس شود.

براي ديدن اخبار، اطلاعات، تحليل هاي انتخاباتي ديگر کانديداها اينجا کليک کنيد.

تنظيم براي تبيان: سعيد آقازاده

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت