احمدی نژاد پیروز در دور اول

مصاحبه با حجت الاسلام آقاتهرانی درباره انتخابات ریاست جمهوری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احمدي نژاد پيروز در  دور اول

• از شما به عنوان معلم اخلاق كابينه نامبرده مي‌شود آيا به نظرتان سازمان‌ها و دستگاه‌هاي ذي‌ربط در بحث انتخابات مثل صداوسيما و وزارت كشور تاكنون اخلاق انتخاباتي را رعايت كرده‌اند؟

بله، آنها قانونا به وظيفه خود عمل كرده‌اند و تا جايي كه توانسته‌اند بي‌طرفي خود را در بحث انتخابات رعايت كرده‌اند البته اقدامات وزارت كشور پس از پايان انتخابات روشن‌تر خواهد بود اما صداوسيما در اين مدت نشان داده كه بي‌طرف بوده است.

اما اصلاح‌طلبان و حتي محسن‌رضايي از عملكرد صداوسيما در انتخابات اعلام نارضايتي كرده‌اند.

نارضايتي آنها مربوط به پيش از آغاز زمان تبليغات بود كه توقع داشتند اخبارشان در كنار اخبار شخص رئيس‌جمهور پوشش داده شود كه امر شايسته و درستي هم نبود اما با آغاز زمان تبليغات گلايه آنها نيز كمتر شده چرا كه هميشه گلايه وجود دارد.

توقع ما پيروزي احمدي‌نژاد در مرحله اول است و ان‌شاءالله هم در مرحله‌ اول خواهد برد.

• به نظرتان نتيجه انتخابات در يك مرحله مشخص مي‌شود؟

توقع ما پيروزي احمدي‌نژاد در مرحله اول است و ان‌شاءالله هم در مرحله‌ اول خواهد برد.

به نظرتان شخص احمدي‌نژاد چنددرصد از آرا را به خود اختصاص مي‌دهد؟

اينها همه گمانه‌زني است و بايد حدس زده شود بنابراين، دقيقا نمي‌توانم بگويم كه به چه ميزاني خواهد بود ولي آراي وي حتما خوب خواهد بود.

• حدودا آراي وي را چقدر مي‌دانيد؟ آيا فكر مي‌كنيد به 50 درصد آراي انتخاباتي خواهد رسيد؟

بله فكر مي‌كنم بالاي 50 درصد خواهد بود چرا كه احمدي‌نژاد پايگاه خوبي بين مردم به ويژه اقشار مناطق محروم دارد.

• شرايط مهدي‌كروبي و ميرحسين‌موسوي را به عنوان كانديداهاي جريان اصلاحات، براي رقابت با محمود احمدي‌نژاد چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

در انتخابات بايد رقابت وجود داشته باشد تا تنور انتخابات گرم باشد، البته بايد كانديداها و هوادارانشان در نظر داشته باشند كه هيچ‌گاه همديگر را تخريب نكنند بايد همه محترم باشند چرا كه هر كسي را شوراي نگهبان تاييد و قبول كرده است بايد مورد احترام مردم و ديگران كانديداها باشد. به هر روي حضور موسوي و كروبي نيز باعث افزايش مشاركت مردم خواهد

شد.

• شانس كانديداهاي اصلاح‌طلب (كروبي و ميرحسين موسوي) را براي كسب آراي مردم چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

بستگي به نظر مردم دارد، مردم ما هميشه نگاه مي‌كنند و منتظرند تا حرف‌ها و برنامه‌هاي كانديداهاي انتخاباتي را بشنوند و بعد اعلام موضع مي‌كنند به همين دليل هنوز نمي‌توان گفت كه نظر و راي قطعي آنها در انتخابات بيشتر به سمت كدام يك از كانديداهاست.

• گفته مي‌شود كه محسن رضايي با هدف شكستن آراي انتخابات احمدي‌نژاد به نفع جريان اصلاحات اعلام كانديداتوري كرده است. نظرتان در اين‌باره چيست؟

فكر نمي‌كنم اينطور باشد به عقيده من هر چهار كانديدا مورد احترام هستند، اما بايد ديد چه مي‌شود. البته آقا محسن دو، سه باري اين كارها را كرده‌اند.

بايد همه محترم باشند چرا كه هر كسي را شوراي نگهبان تاييد و قبول كرده است بايد مورد احترام مردم و ديگران كانديداها باشد. به هر روي حضور موسوي و كروبي نيز باعث افزايش مشاركت مردم خواهد شد.

• ارزيابي‌تان از كانديداتوري محسن رضايي به‌رغم اينكه در انتخابات گذشته اعلام انصراف كرده است چيست؟

بالاخره حضور محسن‌رضايي هم، صحنه انتخابات را گرم مي‌كند و باعث پرشورتر شدن رقابت و افزايش مشاركت مردم مي‌شود. به هر حال آقا محسن هم تا اندازه‌اي راي دارد كه باعث افزايش مشاركت مردم ‌شود.

تا اندازه‌‌اي اين حضورها خوب است و اگر كانديداها همديگر را بيخود خراب نكنند اين افزايش كانديداها گاهي مي‌ارزد اما متاسفانه گاهي عليه كانديداها صحبت‌هاي نابجا و ناصحيحي مطرح مي‌شود مثل اينكه گفته مي‌شد «دولت لب پرتگاه است و...» كه من اصلا اينها را نمي‌پسندم، اينها حرف‌هاي خوبي نيست، اگر ما دقت كنيم و ببينيم، مي‌بينيم كه برخي صحبت‌هايي كه به عنوان نقد دولت نهم مطرح مي‌شد صحيح و درست نبوده و نيست مثلا اينكه مي‌گفتند دولت لب پرتگاه است هيچ‌گاه صحت نداشته و ندارد، چراكه خود مقام معظم رهبري هم در صحبت‌هايشان هيچ‌وقت به اين صورت احساس خطر نكرده‌اند كه بخواهند هشدار دهند بنابراين، اين كاري كه برخي آقايان و مطبوعات مي‌كنند را من نمي‌پسندم، لذا من تعجب مي‌كنم كه گاهي اوقات از اين بحث‌ها پيش مي‌آيد و متاسفانه در فضاي انتخابات كه چشم دشمنان انقلاب و نظام به عملكرد مسوولان و نتيجه انتخابات دوخته شده است مطرح شدن اين مسائل قوت بيشتري مي‌گيرد.

• به نظرتان از بين سه كانديدا (رضايي، كروبي، موسوي) چه كسي رقيب جدي احمدي‌نژاد محسوب مي‌شود؟

هر سه نفر رقيب جدي احمدي‌نژاد هستند.

• يعني موقعيت راي‌آوري هر سه كانديداي مذكور برابر است؟

بالاخره هر كدام مي‌توانند آرايي را از سبد احمدي‌نژاد كم يا زياد كنند، به همين دليل هم نمي‌توان گفتن كدام جدي‌تر از ديگري است.

هر يك از كانديداها داراي هواداراني بوده‌اند كه به واسطه پشتيباني آنها وارد ميدان انتخابات شده‌اند، بنابراين در پايان انتخابات و شمارش آراي مردم است كه كانديداهايي كه بيشتر مورد استقبال مردم قرار گرفته‌اند مشخص مي‌شوند.

• چطور است كه شما پيش‌بيني آراي ديگر كانديدها را به نتيجه انتخابات موكول مي‌كنيد اما قاطعانه از آراي بيش از 50درصدي احمدي‌نژاد سخن مي‌گوييد؟

متاسفانه شايد درست نباشد اما به واسطه پايگاه و جايگاه احمدي‌نژاد در بين مردم اين موضوع را حدس مي‌زنم چرا كه احمدي‌نژاد چهار سال رئيس‌جمهور بوده است و جايگاه خوبي هم در ميان مردم دارد. اين را مي‌شود از استقبال‌هاي مردمي كه از رئيس‌جمهوري و هيات دولت در سفرهاي استاني مي‌شود استنباط كرد.

• اما مردم در سفرهاي استاني سه كانديداي ديگر هم، استقبال خوبي از حضور كانديداها در شهر و روستاهاي‌شان داشته‌اند؟

من احساس مي‌كنم مجلس، مجلس عوام است نه مجلس متخصصين، توقعي كه ما داريم توقع تخصصي است كه اين با هم جور نيست، اين را فكر مي‌كنم بايد قويتر رويش بحث و بررسي كرد.

بله استقبال از همه كانديداها خوب بوده اما از احمدي‌نژاد بهتر بوده است، چراكه در انتخابات گذشته نيز مردم نشان داده‌اند براي دور دوم انتخابات نيز به رئيس‌جمهوري كشور راي مي‌دهند و اعتماد مي‌كنند.

• عملكرد چهارساله احمدي‌نژاد به پايان رسيده است طي اين چهار سال نقدهاي زيادي به دولت نهم وارد شده است كه در دولت‌هاي گذشته بي‌سابقه بوده، آيا با وجود اين نقدها فكر مي‌كنيد مردم باز هم به احمدي‌نژاد راي مجدد مي‌دهند؟

گاهي افرد بي‌ادبانه مسائل را تخريب مي‌كنند كه اصلا صحيح نيست و من فكر مي‌كنم اصلا نبايد وارد مسائل تخريبي شويم.

• آيا همه نقدهايي كه به دولت نهم وارد شده را تخريب مي‌دانيد؟

همه را نه، بنده اجازه نقد كردن را به همه مي‌دهم به نظرمن هم كار صحيحي است اما اينكه بگذارند طرف مقابل هم جواب بدهد و نبايد بوق را فقط در يك طرفش دميد.

• به نظرتان نقدهاي مطرح شده به دولت نهم يك طرفه بوده. اما احمدي‌نژاد تاكنون به همه آنها پاسخ داده است؟

صحبت‌هاي مطرح شده در بيشتر موارد نقد نبوده بلكه تخريب بوده است كه من اين موارد را اصلا دوست نمي‌دارم.

• اگر بخواهيد به كارنامه دولت نهم نمره دهيد، چه نمره‌اي براي وي قائل مي‌شويد!

من به شخص آقاي احمدي‌نژاد نمره خيلي خوبي مي‌دهم.

• نمره خوب چه نمره‌اي است؟

خيلي مي‌دود، احمدي‌نژاد معصوم نيست ممكن است اشتباه بكند اما خيلي مي‌دود من اين طور براي زندگي خودم و خانه‌ام ‌نمي‌دوم.

• به همين دويدن احمدي‌نژاد چه نمره‌اي از يك تا 20 مي‌دهيد؟

واقعا به احمدي‌نژاد 20 مي‌دهم خيلي مي‌دود، خودش مي‌دود دستش درد نكند هيات دولت و وزرا را هم مي‌دواند.

• يك سال از تشكيل مجلس هشتم سپري مي‌شود عملكرد يكساله اين مجلس را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

عملكرد نمايندگان مجلس به عملكرد در كميسيون‌هاي تخصصي برمي‌گردد كه باز هم در نتيجه فعاليت كميته‌هاي تخصصي كميسيون‌ها قابل بررسي است بنابراين اگر كميته‌ها فعال نباشند اگر نمايندگان در كميته‌ها ضعيف باشند كميسيون‌ها ضعيف مي‌شوند و در نتيجه طرح‌ها و لوايح ارجاعي به مجلس نيز ضعيف مي‌شوند بنابراين مجلس با قوت برخورد مي‌كند. حالا اينكه ضعف نمايندگان به كجا مرتبط مي‌شود كه نمايندگان اينجور شدند، اين اشكال ديگري است كه فكر مي‌كنم به اصل انتخابات برمي‌گردد مثلا فرض كنيم آقاي ايكس در محله و شهر و استانش فردي قابل احترام، انقلابي و متدين است و جايگاه خوبي دارد راي مي‌آورد و به تخصص و ديد كارشناسانه ربطي ندارد، در حالي كه هر يك از كميسيون‌هاي مجلس بحث تخصصي و علمي است و يك مشت آدم كارشناس و متخصص مي‌خواهد مثلا در كميسيون فرهنگي بايد يك عده فرهنگدان باشند يا در كميسيون قضايي بايد نمايندگان بر امور قضاوت و قضا تسلط داشته باشند و ... اما وقتي كه اين طوري نيست و ما به آدم‌هايي كه خوب هستند و شوراي نگهبان فقط رد صلاحيت‌شان نكرده است راي مي‌دهيم كه ديد تخصصي خيلي در آن دخالت ندارد.

من به شخص آقاي احمدي‌نژاد نمره خيلي خوبي مي‌دهم.

• پس مي‌توان گفت كه به نظر شما مجلس هنوز در جايگاه كارشناسانه‌اش آن طور كه بايد و شايد قرار نگرفته است؟

من احساس مي‌كنم مجلس، مجلس عوام است نه مجلس متخصصين، توقعي كه ما داريم توقع تخصصي است كه اين با هم جور نيست، اين را فكر مي‌كنم بايد قويتر رويش بحث و بررسي كرد.

• نظرتان در مورد جايگاه هيات‌رئيسه و عملكرد اين جايگاه چگونه است؟

توقع بنده از هيات‌رئيسه باز هم بيش از اينهاست كه خيلي قوي‌تر و قديمي‌‌تر باشد... حالا تجربه اول ماست و من تازه دارم مي‌بينم و بيشتر به همين‌ها مي‌گذرد كه چه كارهايي صورت بگيرد بهتر است، اميدوارم در آينده بهتر باشد.

• عملكرد هيات‌رئيسه را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

حرف‌هاي من همان بود كه گفتم، ضمن صحبت گفتم.

• نقدتان به عملكرد يكساله نمايندگان و مجلس هشتم چيست؟

متاسفانه در مجلس افراد فكر مي‌كنند بحث‌ها همه سياسي است و سياسي با آنها برخورد مي‌كنند، مجلس بايد قوي باشد كه بتواند مسائل را به خوبي رسيدگي كند اگر ضعيف باشد فايده‌اي ندارد

منبع:اعتماد ملي

تهيه براي تبيان:سيد ابراهيمي

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت