امنیت مردم از امنیت دولت مهم‌تر است

امهندس میرحسین موسوی گفت: افراد تنگ‌نظری در حال ایجاددیوارهایی میان ارتباط نسل جدید و اندیشه‌های نو هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امنيت مردم از امنيت دولت مهم‌تر است

کلمه: مهندس ميرحسين موسوي گفت: افراد تنگ‌نظري در حال ايجاد ديوارهايي ميان ارتباط نسل جديد و انديشه‌هاي نو هستند.

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس در جمع پرشور دانشجويان در دانشگاه تبريز با بيان اين که آذربايجان مهد سرداران بزرگ، ستارخان‌ها، باقرخان‌ها،‌ خياباني‌ها، باکري‌ها و شهريارهاست، گفت: من افتخار مي‌کنم که فرزند آذربايجان هستم.

وي افزود: آذربايجان هميشه در نقاط حساس از استقلال و ارزش‌هاي بنيادي ايران حمايت کرده است. هر چه به عقب برگرديد خواهيد ديد که اين منطقه در هويت در وحدت ايران ما بزرگ‌ترين سهم را داشته است.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان نمونه به انقلاب مشروطه اشاره کرد و گفت: به مشروطه نگاه کنيد؛ خواهيد ديد که در آن موقع از نظر انديشه مبارزه و سهم در اقتصاد و سياست اين منطقه نقش تعيين کننده‌اي داشته است. بسياري از واژه‌ها نظير آزادي، عدالت و قانون از اين منطقه به کل کشور گسترش پيدا کرده است.

او با بيان اين که باکري، سليمي، آل اسحاق و ديگر افراد بزرگي که سهم بالايي در انقلاب و دفاع مقدس داشتند در دانشگاه تبريز حضور داشتند، گفت: آنان پايبند ارزش‌هاي بنيادي بودند. آنان آزادي، جمهوريت و اسلاميت را با هم مي‌ديدند و پيشتاز بودند.

تنگ‌نظري‌ها مخالف اسلام ناب محمدي و مخالف ايده‌آل‌ها و آرمان‌هاي ماست

موسوي با بيان اين که افراد تنگ‌نظري در حال ايجاد ديوارهايي ميان ارتباط نسل جديد و انديشه‌هاي نو هستند،افزود: اين مساله مخالف اسلام ناب محمدي و مخالف ايده‌آل‌ها و آرمان‌هاي ماست.

وي اضافه کرد: ما انقلاب کرديم تا آزاد باشيم و بتوانيم در دنيا پيشتاز باشيم نه اين که با انديشه‌هاي عقب مانده و متحجرانه با ديدگاه‌هاي امروز مواجه شويم.

کسي که تلاش کند با زور صداها را سرکوب کند، مخالف چندصدايي در دانشگاه‌هاست

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنانش با تاکيد بر اين که نقش دانشجو پيشتازي است، اظهار کرد: در همه‌ي جريان‌هاي سياسي و روشنفکري جهان نقش دانشجو پيشتازي است و اگر دانشجو اين نقش را از دست بدهد، نقش او در سرنوشت کل کشور پايين مي‌آيد.

در همه‌ي جريان‌هاي سياسي و روشنفکري جهان نقش دانشجو پيشتازي است

موسوي تصريح کرد: دانشگاه فضاي گفت‌وگو است يعني چندين صدا وجود دارد و يک صدا نيست. دانشگاه محيط چند صدايي است و آن صدا و کسي که تلاش کند با قدرت فيزيکي، زور و فرياد صداها را سرکوب کند يقينا مخالف چندصدايي در دانشگاه‌هاست.

چندصدايي به معناي از هم پاشيدگي نيست

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس با اشاره به اين که چندصدايي به معناي از هم پاشيدگي نيست، خاطرنشان کرد: ملت و محيط دانشگاهي ما در برگشت به اصولي نظير آزادي، عدالت، قانون‌گرايي و جمهوريت متحد است. دانشگاه‌هاي ما در عظمت ايران و آذربايجان يک صدا و متحد است. همه ما مي‌خواهيم ايران و آذربايجان پيشرفته داشته باشيم. چندصدايي در درون ارزش‌هاي مشترکي که وحدت ايجاد مي‌کند وجود دارد و همه يک صدا درباره ايران و آزادي شعار مي‌دهيم.

امنيت مردم از امنيت دولت مهم‌تر است

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين که در اين چارچوب است که مي‌گوييم با حفظ اين ارزش‌ها، هر نوع نگاه امنيتي به دانشگاه‌ها مخالف مصالح ملي ماست، خاطرنشان کرد: امنيت دانشگاه مهم و مهم‌تر از آن امنيت دانشجويان است. در چارچوب همين ارزش‌هاي مشترک است که اعلام مي‌کنيم امنيت دولت مهم است ولي امنيت مردم از امنيت دولت مهم‌تر است. اگر دولت ما اين مساله را رعايت نکند از يک دولت خدمتگزار به يک دولت انتظامي تبديل مي‌شود.

او با بيان اين که ما انقلاب کرديم چرا که به دنبال فضاي آزاد و گفت‌وگو بوديم، يادآور شد: اول انقلاب فضا به نوعي بود که در يک برنامه تلويزيوني شهيد بهشتي با رهبر حزب توده و رهبر چريک‌هاي فدايي خلق مي‌توانستند مناظره کنند. اين از اهداف انقلاب بود و به ضرر ماست که نتوانيم فضاي چندصدايي را تحمل کنيم.

نخست وزير دوران دفاع مقدس با بيان اين که اگر نتوانيم فضايي چند صدايي را تحمل کنيم نخواهيم توانست از تجربيات و نظرات ديگر به نفع ارزش‌ها و منافع ملي خود و پيشرفت ايران استفاده کنيم، تاکيد کرد: اگر اين امر را به رسميت نشناسيم در حوزه‌هايي نظير کتاب، نشريات، روزنامه‌ها و فضاي مجازي دچار محدوديت مي‌شويم.

وجود بيش از 3 ميليون دانشجو بايد يک سرمايه‌ براي دولت تلقي شود

اين کانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ادامه از بيکاري دانشجويان کشور انتقاد کرد و گفت: ما دانشگاه‌ها را گسترش داديم نه براي اين که عده‌اي بيکار تربيت کنيم. وجود بيش از سه ميليون دانشجو بايد يک سرمايه‌ اصلي براي دولت تلقي شود تا از اين حالت فرد‌گرايي و تک‌صدايي خارج شود. چرا امروز طرح‌هاي راهبردي و کلان در کشور نمي‌بينيم؟ اين امر به دليل اين است که با فکر موجود در دانشگاه‌ها قطع رابطه کردند و چند نفر مي‌نشينند و بلند مي‌شوند و تصميم مي‌گيرند.

وي با بيان اين که ما هزاران کارشناس در زمينه‌هاي مختلف داريم، ادامه داد: پرسش ما از دولت اين است که از چند نفر از اين‌ها استفاده کرده‌ايد؟ شما هم از دستگاه‌هاي تصميم‌گيري قطع ارتباط کرده‌ايد و هم به کادر علمي دانشگاه و دانشجو پشت مي‌کنيد. به شما مي‌گويند اين کارها را نکنيد چرا که موجب ايجاد تورم و مشکلات فراوان است ولي شما باز هم کار خود را مي‌کنيد.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام هم‌چنين از ستاره‌دار کردن دانشجويان در دانشگاه‌هاي کشور به شدت انتقاد کرد.

او با طرح اين سوال که چرا در دانشگاه‌ها بايد دانشجوي ستاره‌دار باشد؟ اضافه کرد: آيا دانشجو براي خود امکانات، پول و حکومتي مي‌خواهد؟ آيا آنان تنها براي خودشان شعار مي‌دهند يا شعارهاي اساسي و مورد قبول همه جوامع بشري را فرياد مي‌زنند؟

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس با بيان اين که آذربايجان همواره محل شعارهايي بوده که منجر به عظمت ايران شده است، اظهار کرد: شما صحبت‌هاي محمد خياباني، ستارخان و افرادي نظير اين‌ها را مطالعه کنيد و ببينيد آنان چه مي‌خواستند. آنان ايران و عظمت ايران را مي‌خواستند.

نگذاريم هويت ملي‌مان تحت نگاه‌هاي تحجرآميز گم شود

اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري با تاکيد بر اين که نبايد بگذاريم توجه به ايران زير شعارهاي متحجرانه گم شود، افزود: نمي‌شود مسوولي در مجامع بين‌المللي بارها اسم کشورهاي ديگر را به زبان بياورد ولي يک بار هم نام ايران را بر زبان نياورد.

وي اضافه کرد: نبايد بگذاريم هويت ملي ما تحت نگاه‌هاي تحجرآميز گم شود. با اين نگاه است که مي‌توانيم به موسيقي، فرهنگ، "عاشق‌ها" و زبان ترکي برگرديم. اين زبان ترکي از سرمايه‌هاي ملي ما و سرمايه‌ي ايران است. زبان پديده‌اي زنده است و نمي‌شود عامرانه و دستوري با آن برخورد کرد.

براي ديدن اخبار، اطلاعات، تحليل هاي انتخاباتي ديگر کانديداها اينجا کليک کنيد.

تنظيم براي تبيان: عطاالله باباپور

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت