كوتاهي و بلندي قد

بلند قد بودن براي خيلي‌ ها به آرزويي دست ‌نيافتني تبديل شده است. اگر چه امروزه در عصر تكنولوژي ‌هاي برتر، ابزارهاي خاصي با تبليغات گوناگون و بدون...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كوتاهي و بلندي قد

بلند قد بودن براي خيلي‌ ها به آرزويي دست ‌نيافتني تبديل شده است. اگر چه امروزه در عصر تكنولوژي ‌هاي برتر، ابزارهاي خاصي با تبليغات گوناگون و بدون مبناي علمي براي قد كشيدن روانه بازار شده است، ولي شناخت آن ها و بررسي مكانيسم اثر آن ها، اين ابزارها را در رسيدن به هدف، چندان موثر نشان نمي‌ دهد.

اعمال جراحي بلند كردن قد هم اين روزها بر سر زبان خيلي ‌ها افتاده است، غافل از آن ‌كه فكر كنند سختي ‌ها و عوارض جبران ‌ناپذير اين جراحي پرخطر، به افزايش چند سانتي‌ متر قد مي‌ارزد يا نه؟!

عوامل زيادي دست به دست هم مي‌ دهند تا در نهايت قد نهايي يك فرد را تعيين كنند.

متابوليسم يا همان سوخت‌ و ساز طبيعي بدن و بيماري‌ها از ديگر عوامل دروني تعيين ميزان رشد يك فرد هستند.

اگرچه تغذيه و منطقه جغرافيايي زندگي فرد نيز از عوامل بيروني تعيين ‌كننده مهم قد به شمار مي ‌روند، به عنوان مثال نژاد سياه‌ پوستان بلند قد هستند، ولي نژاد زرد كوتاه ‌ترند. با اين وجود اين نژاد نيز به مدد عواملي همچون تغذيه و ورزش و غيره قدشان افزايش يافته است.

ژنتيك و نژاد مهم ‌ترين عامل موثر بر طول قد هر فرد است.

از نظر وراثتي، قد هر فرد متناسب با قد والدين خود خواهد بود، بنابراين متوسط قد پدر و مادر منهاي 5 يا 6 سانتي‌ متر براي دختران و به علاوه 5 يا 6 سانتي ‌متر براي پسران، قد تقريبي هر فرد پس از بلوغ خواهد بود، اما در اين ميان راه‌ هايي نيز براي افزايش قد وجود دارد.

بسته شدن صفحه رشد استخوان يعني چه؟

بسياري از كساني كه در سنين رشد يا بلوغ به پزشك مراجعه مي ‌كنند و از كوتاهي قدشان شكايت دارند، از اين ‌كه پزشك شان براي آن ها راديوگرافي ساده استخوان‌ هاي مچ دست را درخواست مي ‌كند، متعجب مي ‌شوند. در واقع پزشك با مشاهده عكس مچ دست، سن استخواني را تشخيص مي‌ دهد و مي ‌فهمد كه آيا صفحه رشد استخوان‌ هاي فرد باز است و هنوز جاي رشد دارد يا نه؟

در صورتي‌ كه سن استخواني فرد بالا باشد و صفحه رشد بسته شده باشد، ديگر جايي براي رشد طولي استخوان ‌ها نخواهد بود. واقعيت آن است كه در انتهاي استخوان‌ ها صفحه ‌اي به نام "اپي ‌فيز" وجود دارد كه در سنين رشد از جنس غضروف است و با تاثير از هورمون رشد، غضروف ‌سازي مي ‌كند.

با گذشت زمان اين غضروف‌ ها به ترتيب شروع به استخواني شدن مي‌ كنند و غضروف‌ هايي جديد ساخته مي ‌شوند و به اين ترتيب استخوان رشد طولي مي ‌كند و به اصطلاح درازتر مي ‌شود.

تقريبا در حوالي سن 18سالگي، اين صفحات رشد از حالت غضروفي به حالت استخواني در مي ‌آيند و ديگر استخوان رشد طولي نمي‌ كند. در اين حالت است كه پزشكان اصطلاحا مي‌ گويند، صفحات رشد استخواني بسته شده‌اند.

گاهي در برخي از افراد، بسته شدن صفحات استخواني حتي ممكن است تا سن 20 سالگي به طول بيانجامد و يا برعکس در سنين كمتر از 18 بسته شوند.

در هر صورت پس از بسته شدن صفحات رشد استخواني، بلندتر شدن قد ديگر مقدور نخواهد بود.

پس اگر در سني هستيد كه صفحات رشد استخوان‌هاي تان هنوز بسته نشده است، مي ‌توانيد با تغييراتي در سبك زندگي خود، ترشح هورمون رشدتان را افزايش دهيد و به بلندتر شدن قدتان اميدوار باشيد.

در مطلب بعدي راه هاي افزايش هورمون رشد را در طي دوران رشد براي تان خواهيم گفت.

ادامه دارد...

دكتر شيرين فرجي گودرزي

* مطالب مرتبط:

پيش بيني قد نهايي فرد

چرا قدم كوتاه است؟

چاره‌جويي براي کوتاهي قد

ايراني‌ها کوتاه نشده‌اند!

تزريق هورمون رشد براي قد

اثرات هورمون رشد بر بدن

چه کار کنم تا قدم بلندتر شود

بعد از اتمام سن بلوغ، قدتان بلندتر نخواهد شد

تغذيه ي موثر در رشد قدي کودکان

قد رعنا ، آرزوي همه جوان ها

مدت زمان رشد قدي در کودکان و نوجوانان

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت