آنچه باید خواند

خداوند دنیا را خانه آزمایش قرار داده، پس برای ثواب آخرت بکوش. آفریدگار را خشمگین نساز که بدان در این صورت دچار خشم او خواهی شد. دچار غرور و تکبر نشو،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنچه بايد خواند...

معلمان حقيقي و الگوهاي راستين ما انسان ها ائمه اطهارند که با وسعت نظر و شرح صدر مفاهيم زندگي را برپايه رضايت خداوند به ما منتقل مي کنند. آنچه پيش رو داريد گزيده اي از فرمايشات اين بزرگواران در قالب مهارت هاي زندگي و بهتر زيستن است. 

پيامبر(ص) مي فرمايند:

چهار چيز است که هر هوشمند و خردمندي بايد به آنها ملزم باشد، علم را بشنو، حفظ کن، نشر بده و به آن عمل کن... با مردم معامله کن اما به آنها ستم نکن، با آنان سخن بگو اما دروغ نگو، به آنان وعده بده اما تخلف نکن... نرم رفتاري نيمي از زندگي خوش است، خوش اخلاق باش و الفت گير و الفت پذير... امانت دار باش تا روزي ات زياد شود و خيانت نکن که تو را فقير مي کند. از خشم دوري کن، پهلوان آن نيست که حريف را به زمين زند، بلکه پهلوان کسي است که هنگام خشم بر اعصاب خود مسلط باشد.

علم را بشنو، حفظ کن، نشر بده و به آن عمل کن...

حضرت فاطمه زهرا(س) مي فرمايند:

براي محفوظ ماندن از نعمت، از تهمت دوري کن، آنچه خدا امر کرده بپذير و از آنچه تو را بازداشت اطاعات کن. صبر داشته باش، در کارهايت نظم داشته باش. از تفرقه دوري کن، نيکي کن به پدر و مادر که سپر نگهداري از خشم است. به نذرت وفادار باش براي پاکيزگي از پليدي، پاکدامني خود را حفظ کن. خداوند را همواره حمد و سپاس گوي.

امام صادق(ع) مي فرمايند:

خشم خود را فرو بر، از گناهکار بگذر و پيوند خويشاوندي ات را حفظ کن. به شخص عادل خدمتگزاري کن و از پدر اطاعت ببر. اگر به صلح و دوستي تمايل نداشته باشي، بي ياور خواهي شد، اگر به خوبي تمايل نداشته باشي، پشيمان خواهي شد و اگر تمايل به داشتن دوست نداشته باشي به خسارت گرفتار خواهي شد. در زندگي ات مهربان، بخشنده و دادگر باشد. در تقاضايت، هيچ گاه پافشاري نکن، غيبت نکن و ريشخند نزن که مايه ناکامي انسان هاست. با مردم رفتار منصفانه داشته باش، مهربان باش و از حسدورزي خودداري کن. آنگاه است که دوستي ات پايدار مي ماند. اگر به کسي احسان کردي سه صفت را در نظر بگير،

براي احسان کردن عجله کن، آن را اندک شمار و در انجام آن بدون منت باش.

امام موسي کاظم(ع) مي فرمايند:

از خدا بترس و همواره حق را بگو، هر چند بر تو سخت باشد که بي گمان راه نجات در همين حق گويي است. باطل را ترک کن، هر چند نجات تو در آن باشد. با آرزوي هاي بلندت، روشني خردت را تاريک نکن، با پرگويي، نکات جالب زندگي ات را محو نکن، با شهوت هاي نفساني، روشني عبرت خود را خاموش نکن. آن شخص که راست زبان باشد، پاک کردار گردد و کسي که نيک نيت باشد روزي اش فزون گردد، پس راست زبان و نيک نيت باش.

امام رضا(ع) مي فرمايند:

اگر چيزي به تو بخشيده شد، سپاسگزار باش و چون دچار بلايي شدي، صبر پيشه دار و آن گاه که خشم بر تو گيرند، گذشت کن. خانواده ات را بر نماز فرمان بده. با مردم مدارا کن، اسرار را حفظ کن و در زمان سختي و مشکلات، صبر داشته باش. برادر ديني خود را شماتت نکن، کار خوب را در نهان انجام ده که هفتاد حسنه دارد. بهترين دوست تو عقل توست.

امام جواد(ع) مي فرمايند:

از هواي نفس دوري کن، خداوند ناظر بر اعمال توست، در زندگي انسان صبوري باش. اگر بي تابي به جاي صبر در تو رخنه کند، تو را تباه مي گرداند، انساني نصيحت پذير باش و از راهنمايي هاي مفيد نهايت استفاده را ببر . اگر کار نادرستي انجام دادي، سريعا در صدد جبران باش. دل بنده خدا را نيازار و با مردم خوش رفتار باش.

امام هادي(ع) مي فرمايند:

به دنيا زياد دل مبند . اگر کسي به تو اعتماد کرد، تو هم به او اعتماد کن. خداوند دنيا را خانه آزمايش قرار داده، پس براي ثواب آخرت بکوش. آفريدگار را خشمگين نساز که بدان در اين صورت دچار خشم او خواهي شد. دچار غرور و تکبر نشو، از خداوند طلب آمرزش بکن. هر کاري مي کني خداود را در نظر بگير، چون، پاداش دهنده و جزا دهنده فقط اوست.

امام حسن عسگري(ع) مي فرمايند:

شوخي بيهوده با اطرافيان نکن، که آنان بر تو گستاخ خواهند شد و بي جهت درگير نشو که احترام تو از بين مي رود. هر کشاورز هر چه بکارد، همان نصيبش شود، هر که خيري نصيبش شود، خداوند نصيبش ساخته و هر که از شري محفوظ ماند، خداوند او را حفظ کرده است. دو خصلت است که چيزي برتر از آن دو نباشد، ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.

 

خانواده سبز

تنظيم براي تبيان: کهتري

 

مقالات مرتبط

ديوار تسليمت را عقب بکش!

منضبط باش ،برنده مي شوي

نيرو مند ترين انرژي براي زندگي

بدانيم که مي توانيم

براي آنانکه نمي توانندببخشند...

راز زندگي بدون مشکل

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه : ارتباط موفق داشته باشیم
آخرین مطالب سایت