تبیان، دستیار زندگی
حفظ انضباط در کارهای کوچک نتیجه می دهد و کار بزرگ را در دسترس قرار می دهد. بدون انضباط نه فردی موفّق می شود و نه تیمی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منضبط باش ،برنده می شوی

نظم

اینکه در برخی از شرایط خارق العاده چه می کنیم ، بستگی به این دارد که چه جور آدمی هستیم و اینکه چه جور آدمی هستیم نتیجه ی پرورش انضباط خویش در سال های پیش است.

حفظ انضباط در کارهای کوچک نتیجه می دهد و کار بزرگ را در دسترس قرار می دهد. بدون انضباط نه فردی موفّق می شود و نه گروهی. توفیق گروه در گرو انضباط اعضای آن است. اشخاص باید در سه زمینه انضباط ایجاد کنند تا به درد گروه بخورند.

1- با انضباط اندیشیدن

اگر از مغز خویش استفاده نکنیم توفیق چندانی به دست نمی آید. انجام این کار نبوغ نمی خواهد. کافی است که مغز خدادادی خود را به کار اندازیم. اگر ذهن خود را فعّال نگاه دارید، پیوسته به چالش هایی ذهنی روی آورید و همواره به چیزهای خیر بیندیشید، در فکر کردن منضبط می شوید. کسی که انضباط اندیشیدن دارد هر کاری را بهتر انجام می دهد.

در کوره ی انضباط است که استعداد به توانایی تبدیل می شود.

2- انضباط احساسات و عواطف

وقتی که پای احساسات و عواطف پیش می آید دو راه در پیش است: یا بر احساسات خود غالب شویم یا اینکه خود را تسلیم نماییم. این به آن معنا نیست که احساسات خود را زیر پا بگذارید تا در گروه خود عضو شایسته ای باشید. معنایش این است که نگذارید احساسات، شما را از کاری که باید بکنید باز دارد یا به کاری که نباید بکنید وادارد.

3- انضباط لازم برای اقدام و عمل

آلبرت هویرت می گوید:" کسی که شیر می خواهد نباید در وسط میدان روی چارپایه ای بنشیند و انتظار بکشد که گاوی نزد او بیاید که بیا شیرم را بدوش." صیقل دادن فکر و مهار احساسات لازمند امّا کافی نیستند. تفاوت برنده با بازنده در عمل و بی عملی است. دونده ای که با تمام نیروی خود می دود، وکیلی که پرونده ها را به دقّت می خواند، پزشکی که پای خود را از اتاق اورژانس بیرون نمی گذارد، پدر یا مادری که سر هر ساعتی که گفته است از سر کار به خانه برمی گردد، مردمانی هستند که انضباطی را بر اعمال خود حاکم کرده اند و کسانی که با انسانهایی چنین منضبط سروکار داشته باشند بهره ها می برند.

حفظ انضباط در کارهای کوچک نتیجه می دهد و کار بزرگ را در دسترس قرار می دهد.

بیندیشیم

فکر می کنید که پایه ی انضباط تان چقدر محکم باشد؟ آیا چالش های فکری و بدنی را صرفاً تمرینی می دانید؟ یا اینکه همیشه در پی راحت طلبی هستید؟ آیا گاهی تاسّف می خورید که چرا نتوانسته اید دست به کاری بزنید که آن را درست می دانسته اید؟ یا اینکه بیشتر اوقات عقیده دارید که در هر کاری در حد توانایی خود سنگ تمام می گذارید؟ و یا زیر فشار چه واکنشی نشان می دهید؟ اگر کارها خراب شود و حساب ها غلط درآید، همکاران تان انتظار خواهند داشت که بر تلاش خود بیفزایید یا اینکه ناگهان جوش بیاورید؟ پاسخی که به این پرسش ها می دهید نشان خواهد داد که بازی ایجاد انضباط در خود را خواهید برد یا نه.

نظم

اگر می خواهید منضبط تر  باشید:

* عادت به کار را تقویت کنید.

توماس هاکسلی که هم زیست شناس بود و هم در تعلیم و تربیت صاحب نظر، می گوید:" شاید باارزش ترین نتیجه ی تعلیم و تربیت این باشد که توانایی پیدا می کنیم تا خود را واداریم که آنچه را باید انجام داد، به موقع انجام دهیم، چه بپسندیم و چه نپسندیم. این نخستین درسی است که باید آموخته شود و هر قدر هم که آموزش کسی زود آغاز شود، این شاهد آخرین درسی باشد که می آموزد." انضباط یعنی انجام کارهای درست در زمان مناسب و به دلیل موجّه.

اولویت های خویش را باز بنگرید و رد آن ها را بیابید تا ببینید راه را درست رفته اید یا نه و هر روز کاری لازم ولو ناخوشایند بکنید تا خود را منضبط نگه دارید.

* به چالشی دست بزنید. 

برای تقویت فکر و اراده خویش، دست به کاری بزنید یا طرحی را اجرا کنید که مغزتان را به کار اندازد. این امر وادارتان می کند که فکر خود را به کار اندازید و در کار خویش انضباط داشته باشید. در این مسیر باقی بمانید و ببینید که توانایی شما بیش از آن است که خود می پندارید.

* زبان خود را نگه دارید.

اگر گاهی احساساتی می شوید و واکنش های افراطی نشان می دهید، نخستین گام اصلاحی این است که آنچه را نباید گفت نگویید. این بار که خواستید لب به انتقاد بگشایید، زبان خود را پنچ دقیقه نگه دارید، آرامش خود را بازیابید و با تعقّل به امور بنگرید. اگر این سیاست را دنبال کنید خواهید دید که در مهار احساسات خود تواناتر می شوید.

منبع:

کتاب «17 اصل مهم در کار تیمی» - با تغییر و تلخیص

تنظیم برای تبیان:داوودی

مقالات مرتبط :

راه های باهم برنده بودن

مرام و مسلک در دوستی

شما هم تیمی خوبی هستید؟

کاستی های زندگی ات را مدیریت کن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.