روز ملی هسته ای سه ساله شد

سه سال از نامگذاري روز بيستم فرودين به عنوان روز ملي فن آوري هسته اي مي گذرد و در اين روز با حضور رئيس جمهور جشن هايي برپا مي شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 روز ملي هسته اي سه ساله شد

سه سال از نامگذاري روز بيستم فرودين به عنوان روز ملي فن آوري هسته اي مي گذرد و در اين روز با حضور رئيس جمهور جشن هايي برپا مي شود. سه سال پيش، محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران، در شهر مشهد اعلام کرد ايران به فرآوري اورانيوم و توليد کيک زرد دست يافته است. از آن روز مقرر شد بيستم فروردين روز ملي فن آوري هسته اي نامگذاري شود.

 با تکرار اين جمله که " خبر خوشي در راه است " از بهمن ماه سال قبل از آن و در بين رسانه هاي داخلي و خارجي هيجان شنيدن خبر را براي مردم افزايش داده بود و سخنگوي وزارت امور خارجه ايران نيز همواره در پاسخ به کنجکاوي هاي خبرنگاران براي اطلاع از ماهيت اين خبر مي گفت:" خبر را به زودي از زبان رئيس جمهور خواهيد شنيد ". اما با وجود اين تاکيد، پيش از اعلام رسمي خبر از سوي محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران، علي اکبر هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در اقدامي که برخي ناظران از آن به عنوان " پيشدستي " ياد کردند، از موفقيت ايران در راه اندازي اولين آبشار متشکل از 164 دستگاه هاي سانتريفوژ در نطنز و توليد مقداري اورانيوم غني شدن با غلظت صنعتي در اين فرآيند خبر داد. اهل نظر دريافتند خبر خوش هسته اي اعلام شده است، اما با اين وجود در روز بيست فروردين سال 85 رئيس جمهور ايران رسما خبر دست يابي ايران به فن آوري غني سازي اورانيوم و راه اندازي يک زنجيره کامل غني سازي در نطنز را اعلام کرد.

اما در اولين سالگرد بزرگداشت روز ملي فن آوري هسته اي اين بار محمود احمدي نژاد در شهر نطنز حاضر شد و اعلام کرد:" سال گذشته در مشهد، دستيابي ايران به فن آوري توليد سوخت هسته اي را اعلام کردم، امروز اعلام مي کنم ايران در زمره کشورهاي توليد کننده صنعتي سوخت هسته اي قرار گرفته است، امروز در روز ملي فن آوري هسته اي، دانشمندان هسته اي به مرحله توليد صنعتي رسيده اند ". از سوي ديگرعلي لاريجاني، دبير وقت شوراي عالي امنيت ملي و مذاکره کننده ارشد هسته اي ايران، همزمان با حضور محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران، در نطنز، به مشهد رفت و جمله اي مشابه جمله رئيس جمهور گفت:" ايران به چرخه کامل سوخت هسته اي دست يافته است"، او در ادامه افزود:" نتيجه تصويب قطعنامه ها عليه ايران کاهش ارتباط ما با آژانس بين المللي انرژي هسته اي و دست يافتن دانشمندان هسته اي ايران به دانش چرخه کامل سوخت هسته اي است.

سال قبل دومين سال بزرگداشت روز ملي هسته اي ايران بود و جشني همانند سال گذشته برگزار شد. مي توان اين جشن را با جشني که پيش از سال 87، رئيس جمهور ايران، به واسطه آخرين گزارش محمد البرادعي، مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي وعده داده بود; پيوند داد. چرا که رئيس جمهور اعلام کرد در آينده نزديک جشني در اين زمينه برگزار خواهد شد.

اما آنچه که مشخص است اينکه هدف از نام گذاري بيست فرودين ماه به عنوان روز ملي فن آوري هسته اي، تاکيد جمهوري اسلامي بر حق برخورداري از فناوري هسته اي است. برخي از تحليلگران خارجي معتقدند که ايران مي خواهد به اين وسيله نشان دهد قادر به راه اندازي سانتريفوژها به صورت گسترده و بي وقفه با سرعتي بهينه است. اين ها در واقع شرايطي هستند که مي توان به کمک آن اورانيوم غني شده با کيفيت توليد کرد.  جمهوري اسلامي ايران طي دو سال گذشته دو زنجيره 164 تايي از دستگاه هاي سانترفيوژ را نصب و راه اندازي کرده و امسال نيز توانسته زنجيره سه هزار تايي سانترفيوژ براي رسيدن به مرحله توليد نيمه صنعتي سوخت هسته اي نيروگاه در سايت نطنز را تکميل نمايد. در عين حال پيش از اين خبرگزاري هاي خارجي در اخباري به نقل از منابع ناشناخته اعلام کردند که ايران در حال به کارگيري از نسل جديد سانتريفوژها است که به وسيله آنها مي توان با سرعت بيشتر عمليات غني سازي را انجام داد. با اين حال در مورد اين که آيا اين نسل جديد سانتريفوژها را بايد تحول جديد در روند غني سازي اورانيوم توسط ايران دانست، ترديد دارند.

همچنين سال قبل مصادف با سالگرد بزرگداشت روز ملي فن آوري هسته اي، خبر ديگري از دستآوردهاي هسته اي ايران از سوي رئيس جمهور اين بار هم در سايت نطنز منتشر شد.; خبري تحت اين عنوان که "مرحله نصب 6000 سانتريفيوژ جديد در نطنز آغاز شد".

شايان ذکر است مراسم جشن ملي هسته اي سال 88 روز 20 فروردين ماه همزمان با روز ملي فناوري هسته اي با حضور رئيس جمهور در تاسيسات هسته اي اصفهان برگزار خواهد شد.

در اين مراسم قرار است رئيس جمهور در خصوص پيشرفت هاي هسته اي و روابط بين المللي کشور به ايراد سخنراني بپردازد.

همچنين در اين مراسم پيش از سخنان دکتر احمدي نژاد، رضا آقازاده معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان گزارشي در خصوص فعاليت هاي اين سازمان ارائه خواهد کرد.

 

 

بخش دانش و فناوري سايت تبيان

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت