مرحوم حاج شیخ محمد علی شرعی
گذری بر زندگی پر برکت مجاهد نستوه ابوالشهید
حضرت آیةالله حاج شیخ محمد علی شرعی
تولد
آیةالله حاج شیخ محمد علی شرعی در اسفند ماه 1314 خورشیدی در داراب فارس دیده به جهان گشود. خانواده ایشان بخاطر تقوی و عشق و علاقه به اهل بیت (علیهم السلام ) از محبوبیت خاصی در میان اهالی داراب برخوردار بود. پدرش مرحوم آیةالله حاج شیخ غلامحسین شرعی شیرازی كه از علمای بزرگ و مبارز آن نواحی محسوب میشد تحصیلات خود را در نجف ادامه داده بود و پس از بازگشت به ایران ابتدا در داراب و بعد از چندی در قم ساكن گردید. مرحوم آیةالله حاج شیخ غلامحسین در قم نیز از اهتمام به تحصیل باز نماند و از محضر اساتیدی همچون آیات عظام مرحوم خوانساری، مرحوم صدر و مرحوم بروجردی بهره فراوان برد و تا پایان عمر به تدریس علوم حوزوی اشتغال داشت. عشق و علاقه این بزرگمرد به اهل البیت (علیهم السلام ) بویژه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) زبانزد خاص و عام بود و در مصائب آن حضرت بسیار بی تابی مینمود بگونهای كه صفحات جلد دهم كتاب بحارالانوار كه در باره حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است با قطرات اشك ایشان درآمیخته است. از وی چند مرثیه و منقبت به زبان فارسی و عربی بر جای مانده است. حضرت آیةالله حاج شیخ محمدعلی شرعی در دامان چنین پدری پرورش یافت و در نخستین ماههای زندگی به همراه پدر در زمان مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالكریم حائری و همزمان با فشار و اختناق حكومت رضاخان از داراب به قم آمدند.
دوران تحصیل
آیةالله حاج شیخ محمدعلی شرعی در پنج سالگی شروع به آموختن قرآن نمود و پس از آن گلستان سعدی و بخشی از كلیله و دمنه را نزد مرحوم حاج شیخ علی انصاری «دشتی» فرا گرفت سپس شرح امثله و صرف میر را نزد مرحوم حجةالاسلام والمسلمین آقا سید محمود یثربی آموخت. با تشویق و ترغیب پدر دانشور خود تمام نصاب الصبیان و تهذیب المنطق را حفظ نمود و عموم مطالب صمدیه و الفیه را نیز به خاطر سپرد سپس سیوطی را نزد حاج شیخ احمد زرندی و حاج شیخ حسین مؤمن شیرازی فرا گرفت و بخشی از مغنی را نزد آقای ربانی خراسانی كه از شاگردان مبرز مرحوم ادیب نیشابوری بود و معانی و بیان را از حاج شیخ رحمةالله فشاركی آموخت. علاقة به ادبیات بویژه درك دقیق و درست از شعر و كاربرد آن در نشر مفاهیم مذهبی و اخلاقی موجب گرایش و بزرگداشت وی از هنر منظوم متعهد گردید و در این رویكرد كه تا هم اكنون باقی است باید تأثیر قریحة ادبی و علاقه و توجه پدر وی ـ مرحوم آیةالله حاج شیخ غلامحسین شرعی ـ را به شعر و فنون ادبی موثر دانست و لذا در تابستان برخی از سالها كه به مشهد مقدس میرفت و از محضر علمی و ادبی زنده یاد مرحوم ادیب نیشابوری بهره میبرد.
آیةالله حاج شیخ محمدعلی شرعی شرح لمعه را نزد آیةالله ستوده و آیةالله شب زندهدار و بخشی از آن را نزد پدر خود فرا گرفت وی چندی نیز آداب و فنون مناظره را به شیوه متكلمان در معیت آیةالله طاهری خرم آبادی و حجةالاسلام شهید حق دان و حجةالاسلام مرعشی از محضر آیةالله شب زندهدار آموخت و پس از فراگیری شرح تجرید از آیةالله شیخ ابوالحسن شیرازی، از درس آیةالله تقدیری برای آموختن شرح منظومه استفاده نمود. سپس قسمتی از رسائل و مكاسب را از محضر آیةالله مشكینی و بخشی از كفایه را نزد آیةالله منتظری و بیشتر آن را از آیةالله سلطانی و آیةالله حرم پناهی آموخت. با اتمام این دوره در درس خارج حضرت امام خمینی (قدس سره) حضور یافت و مسائل مستحدثه را از محضر ایشان فرا گرفت و همزمان در درس آیات عظام گلپایگانی و شریعتمداری و حاج شیخ كاظم فاروبی شركت مینمود.
ایشان در طی سالهای تحصیلی خود با بسیاری از شخصیتهای علمی و سیاسی مراوده و دوستی داشتند كه از آن جمله میتوان به حضرات آیات احمدی میانجی، سیدمهدی روحانی، راستی كاشانی، مظاهری اصفهانی، عندلیب شیرازی، شیخ حسین امراللهی و مرحوم آیةالله صدرالدین حائری شیرازی و برادر ایشان آیةالله محی الدین و نیز آیةالله مجدالدین محلاتی اشاره كرد. دامنة ارتباطات مردمی آیةالله شرعی تا اقصی نقاط كشور گسترده است.
ایشان با بسیاری از تجار متدین، كارمندان شریف و جوانان فعال و حق طلب از هر قشر و طبقهای ارتباط فكری و عقیدتی داشت كه غالباً به صمیمیت وی و ارادت آنها منتهی میگردید. در این راه و روش به عنوان عالمی روحانی و مبارزی پرتلاش علیه نظام منحوس پهلوی با عده كثیری از علمای بزرگ شهرستانها ارتباط و آشنایی پیدا نمود همچنان كه رشته مودّت میان وی و عموم دوستان پدرش ـ مرحوم آیةالله حاج شیخ غلامحسین شرعی ـ برقرار ماند كه از آن جمله میتوان به دوستی و مراودة وی با آیةالله حاج شیخ محمدرضا كاظمی در كرمانشاه و آیةالله سیداسماعیل هاشمی در اصفهان اشاره نمود.
فعالیت های فرهنگی
حضرت آیةالله حاج شیخ محمدعلی شرعی از معدود دانشوران حوزوی است كه عمر با بركت وی در نشر و گسترش معارف خاندان عصمت و طهارت : و ارائه خدمات گوناگون فرهنگی، علمی، سیاسی و اجتماعی و تربیتی سپری شده است كه در این قسمت به برخی از تلاشهای علمی و فرهنگی این روحانی خستگیناپذیر اشارهای گذرا خواهیم داشت. وی تدریس علوم حوزوی را از اولین سالهای طلبگی خود آغاز نمود و در این راه از تدریس هیچ درسی استنكاف نورزید. سیوطی، مغنی، حاشیه ملاعبدالله، لمعه، معالم الاصول و اصول مظفر و... را به شیوة علمای سلف صالح تدریس نمود و برای تربیت شاگردان و طلبههای فاضل، مبارز، با اخلاق ازانجام هیچ تلاشی رویگردان نبود. وی به خوبی میدانست كه نیروی انسانی در هر جامعهای برترین و مهمترین سرمایة ارتقا و اعتلای آن است بنابراین تمام تلاش خویش را برای فراهم نمودن شرایط مساعد تربیت بكار گرفت و پس از بازسازی مدرسة رضویه با پیشنهاد شهید آیةالله قدوسی به اداره آن همت گماشت تا گوشهای از نابسامانیهای آموزشی و درسی طلاب را سامان دهد. از جمله فعالیتهای ایشان در مدرسه رضویه افزون بر ارائه یك سیستم منظم آموزشی، برگزاری سلسله جلسات علمی و اعتقادی بود. آیةالله شرعی پس از آشنایی با مرحوم شهید مطهری در زندان ساواك به همراه تنی چند از فضلای حوزه توانست مقدمات حضور و تدریس ایشان را در قم و در مدرسه رضویه فراهم آورد. سلسله دروس اعتقادی و فلسفی شهید مطهری دو روز در هفته برگزار میگردید. این درسها كه با استقبال كم نظیر طلاب قم مواجه میشد پاورقیهای جلد چهارم و پنجم كتاب «روش رئالیسم» را تشكیل میدهد.
آیةالله شرعی با توجه به لزوم ایجاد تشكیلات منسجم در حوزههای علمیه برای ارتقای وضعیت علمی و آموزشی طلاب و فراهم نمودن زمینههای لازم در مبارزه با رژیم طاغوت، مدیریت مدرسه رضویه را بر عهده گرفت و سالهای متمادی در آنجا به كار و تلاش پرداخت. در آن ایام جریانهای انحرافی وابسته به سیاستهای فرهنگی غرب و وهابیت قصد داشت با نفوذ به حوزههای علمیه اذهان طلاب جوان را منحرف سازد تا بتواند از آنها در مقاصد گوناگون استفاده نماید. این جریانها توسط برخی روحانی نمایان در مدرسه رضویه رخنه كرده بود. آیةالله شرعی با هوشیاری و اشراف كامل، به مبارزه غیر علنی با آنها پرداخت و با بر پایی جلسات مناظره از فضلایی همچون آیةالله مصباح یزدی و حجج اسلام حاج شیخ محمدرضا آشتیانی و حاج شیخ جعفر امامی استفاده نمود تا شبهات ایجاد شده را پاسخ گویند. این جلسات به قدری مفید و جذاب بود كه تحسین بسیاری از اساتید حوزه را برانگیخت. آیةالله شرعی پس از رفع شبهات از اذهان طلاب جوان به طرد و تصفیه عناصر التقاطی همت گماشت و مدرسه رضویه را از این بلیّه رهایی بخشید.
در بررسی خدمات گوناگون آیةالله شرعی باید مجموعة آنها را در دو دورة قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه قرار داد. اعتقاد راسخ وی به حقانیت مكتب اهل البیت (علیهم السلام ) و پیروزی حق بر باطل در فرجام امور، رویكردی آینده شناسانه را به وی ارزانی داشته كه براساس آن به بسیج تمامی نیروها و امكانات جامعه برای اعتلای كلمة حق و امحاء باطل كوشیده است و در راه تحقق آرمانهای الهی و حفظ و گسترش ارزشهای دینی به انجام هر گونه خدمت و قبول هر رنج و مصیبتی دل میسپارد. زندانی شدن در زندانهای ساواك، تلاش در هماهنگ سازی نیروهای طرفدار حق، ایجاد امكانات رفاهی و آموزشی برای آحاد مردم، تشویق و ترغیب قشرهای گوناگون به دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی، شهادت فرزندش حجةالاسلام شهید محمدتقی شرعی در جبهههای جنگ تحمیلی و... مجموعهای از عملكردهای باورمند وی را نشان میدهد. بارزترین ویژگی آیةالله شرعی را باید در امیدواری و امیدبخشی نسبت به تحقق وعدههای الهی دانست و ظلم ستیزی وی را نیز همدوش آن دید.
فعالیت های سیاسی
آیةالله حاج شیخ محمد علی شرعی را میتوان یكی از چهرههای سیاسی و فرهنگی معاصر دانست. جمعآوری مجموعهای از خاطرات این دانشی مردنستوه میتواند بسیاری از زوایای سیاسی و اجتماعی دیروز و امروز ایران اسلامی را آشكار سازد. مبارزه مداوم وی بر علیه نظام طاغوت موجب شد تا در عاشورای سال 1342 كه برای تبلیغ به مشهد اردهال رفته بود توسط ژاندارمری دستگیر و برای بازجویی به نراق منتقل گردد. پس از چندی وی را در ساواك قم مورد بازجویی قرار دادند. سپس به پادگان عشرتآباد فرستادند و چندی او را در زندان انفرادی نگه داشتند. پس از انتقال به بند عمومی زندان از محضر عالمان مبارزی چون آیةالله بهاءالدین محلاتی، آیةالله خادمی اصفهانی، آیةالله قاضی تبریزی و... استفادههای فكری و معنوی نمود. آیةالله شرعی از زندان پادگان عشرت آباد به زندان شهربانی تهران منتقل گردید. در ایام پانزدهم خرداد این زندان محل بازداشت اهل منبر و وعاظ معروفی همچون حضرات آیات شهید مطهری، شهید هاشمی نژاد، مرحوم فلسفی وآیةالله مكارم شیرازی و... بود. آشنایی آیةالله شرعی در این زندان با شهید مطهری ثمرات بسیاری برای نهضت و مردم را در پی داشت. وی در این ایام با برخی از دوستان خود روزنامة «انتقام» و «بعثت» را چاپ و منتشر مینمود كه ماهیتی سیاسی داشت و مسائل مهم آن روزها را تحلیل میكرد تا حوزه و روحانیت را از آنچه در اطرافشان رخ میداد آگاه نماید.
در ادامه اینگونه فعالیتهای سیاسی بود كه آیةالله شرعی توانست با تهیه یك دستگاه چاپ و تكثیر، سخنرانیهای مرحوم امام (قدس سره) را در میان افراد انقلابی منتشر سازد كه یكی از شاخصترین این موارد چاپ و نشر سخنرانی مشهور حضرت امام (قدس سره) در پانزدهم خرداد سال 42 میباشد. پس از موضعگیری صریح امام (قدس سره) در برابر كاپیتولاسیون، آیةالله شرعی با همكاری حجةالاسلام سیدمحمود دعایی اعلامیه آن مرجع نستوه را در اندك زمانی چاپ كرد و در كمترین زمان ممكن به صورت هماهنگ در سراسر كشور توزیع نمود. پیگیری ساواك برای جستن عاملان این حركت انقلابی منجر به بازداشت آیةالله شرعی و جمعی از فضلا گردید. وی را ابتدا به زندان قزل قلعه و سپس به زندان قصر منتقل نمودند. در گیرودار همین دستگیری بود كه مأموران ساواك به سركردگی جلاد معروف آن یعنی سرهنگ ازغندی به خانة آیةالله شرعی یورش بردند. جلاد ساواك قصد ورود به اطاقی را داشت كه زنان خانواده در آن حضور داشتند و میكوشیدند تا اسناد مربوط به روحانیون مبارز را برای مصون ماندن از این هجوم ناگهانی به منزل همسایگان منتقل نمایند. سرهنگ ازغندی كه قصد داشت با ایجاد ارعاب وارد اطاق شود با فریاد و سیلی خشم آهنگ آیةالله شرعی روبرو شد. همین ابراز شجاعت موجب شد تا فرصت كافی برای پنهان سازی اسناد انقلابی فراهم آید. شهید حجةالاسلام محمدتقی شرعی در سالها بعد میگفت: من شجاعت و شهامت را از آن سیلی كه پدرم در حال اسارت به جلاد ساواك نواخت، آموختم.
آیةالله شرعی در ایام هجرت حضرت امام (قدس سره) به نجف اشرف به سوریه رفت تا از آنجا به عراق برود و به دیدار امام (قدس سره) نائل شود. هدف وی از این سفر پرسش از امام (قدس سره) در باره شركت در انتخابات و چگونگی برخورد با این موضوع در ایران بود. وی كه نتوانسته بود ویزای عراق را تحصیل نماید پرسشهای خود را در سوریه در یك نوار ضبط نموده و آن را به همراه نامهای كه با همفكری آیةالله سیدمنیرالدین حسینی در قم تهیه و برای انتقال به سوریه در یك دستگاه رادیو جاسازی شده بود توسط آقای علی جنتی فرزند آیةالله جنتی به دست امام (قدس سره) در عراق رسانید و پس از مدتی كوتاه پاسخ امام (قدس سره) را مبنی بر تحریم انتخابات دریافت نمود. آیةالله شرعی با شروع سلسله دروس ولایت فقیه توسط مرحوم امام (قدس سره) در نجف، مجموعة نوارهای این دروس را پس از انتقال به قم با جمعی از دوستان مورد مطالعه و مباحثه قرار داده آن را منتشر ساختند.
با شروع انقلاب اسلامی ایران و هجرت امام (قدس سره) از نجف به پاریس ارتباط تلفنی وی با امام (قدس سره) برقرار گردید و ایشان مطالب و نقطه نظرات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را به وسیله یك شبكه گسترده و سرّی به كلیه علما و فضلای مبارز در سراسر كشور منتقل مینمودند. وی در هماهنگ سازی علمای بزرگ شهرستانها با نهضت اسلامی تلاش مضاعفی را بكار بردند كه از آن جمله میتوان به ملاقاتهای ایشان با آیةالله ارباب در اصفهان اشاره نمود.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران تمام تلاش آیةالله شرعی این مبارز خستگیناپذیر به حفظ و گسترش دستاوردهای انقلاب اسلامی معطوف گردید و در مسؤولیتهای گوناگون تصویر روشنی از فراست و شهامت و تلاش خداجویانه روحانیت حق طلب شیعی را به منصه ظهور رساند كه در پی به برخی از آن خدمات اشاره میشود:
الف: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ستاد انقلاب اسلامی در قم ایجاد گردید كه فرامین حضرت امام (قدس سره) را در رفع معضلات و مشكلات كشورابلاغ و پیگیری مینمود. آیةالله شرعی با قبول ریاست این ستاد در روزهای بحرانی آغاز پیروزی، با همكاری آیةالله شیخ محمد یزدی به رفع مشكلات مردم در اقصی نقاط كشور و دفع غائلههای سیاسی از جمله در گنبد و كردستان همت گماشت. زنده یاد شهید چمران با حمایت همین ستاد مردمی و انقلابی آشوب كردستان را سامان بخشید و نیروهای اعزامی از جوانان غیور قم نیز غائله گنبد را پایان دادند آیةالله شرعی در این ستاد نمایندگانی را برای نظارت و تقویت عملكرد قوه قضائیه گسیل داشت و با صدور بیش از 13 هزار حكم به عنوان بازوی اجرائی حضرت امام (قدس سره) در سراسر كشور عمل نمود.
ب: عدهای از مدرسین و فضلای حوزه علمیه قم در دوران استیلای رژیم طاغوت با هدف حمایت از مواضع سیاسی حضرت امام خمینی (قدس سره) و نشر افكار و آثار آن قائد بزرگ به تأسیس جامعه مدرسین همت گماشتند. آیةالله شرعی در اولین سالهای تأسیس جامعه مدرسین به پیشنهاد و درخواست آیةالله ربانی شیرازی به عضویت آن درآمدند و در تمام فعالیتهای سیاسی آن فعالانه شركت داشتند. آیةالله شرعی تا هم اكنون از اعضای جامعه مدرسین میباشند.
ج: با شروع جنگ تحمیلی ایشان تمام توان و تلاش خویش را به تقویت جبهههای نبرد معطوف نمود و در تهیه تجهیزات انفرادی و جمعی برای رزمندگان و ارسال آنها به خطوط مقدم صمیمانه كوشید. فرزند ارشد وی حجةالاسلام محمدتقی شرعی كه از چهرههای بسیار با استعداد و موفق حوزوی محسوب میشدند و از اوان نوجوانی در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی پدر خویش شركت مؤثر داشتند در روز میلاد حضرت امام محمدتقی (ع) به فیض شهادت نائل آمدند. حضرت آیةالله شرعی این داغ جانگداز را تحتالشعاع جشن شادی میلاد با سعادت حضرت جوادالائمه (ع) قرار دادند و در آن سال و هر سال جشن میلاد نهمین پیشوای معصوم (ع) را با شكوه خاصی برگزار نمودند بی گمان یكی از برازندهترین القاب برای این عالم مجاهد عنوان «ابوالشهید» است و از همین حركت عاشقانه و عالمانه میزان ارادت و اخلاص وی را به ساحت مقدس ائمه هدی (علیهم السلام ) به خوبی میتواند دریافت.
د: حضرت آیةالله شرعی برای دو دوره به عنوان نماینده مردم قم به مجلس شورای اسلامی راه یافتند. در دوره اول از اعضای كمیسیون دفاع مجلس بودند و در طی آن دوره با همكاری دیگر اعضای كمیسیون، اساسنامة ارتش و سپاه را تدارك دیدند. در این دوره است كه ایشان سعی بلیغی را برای حفظ و ارتقای جایگاه ولایت فقیه در اساسنامههای نیروهای مسلح بكار بردند و به این مهم توفیق یافتند. در دورة دوم نمایندگی، وی به عضویت در كمیسیون اصل 90 پیوست و 23 هزار پروندة راكد و جاری را در طی این دوره به فرجام رساند. تغییر اساسنامة كمیسیون اصل 90 و اقتدار بخشیدن به این كمیسیون همراه با ساماندهی سیستم بایگانی و اداری آن از دیگر خدمات ماندگار ایشان محسوب میشود.
ه:حضرت آیةالله شرعی با توجه به توانایی و استعداد زنان در كسب علوم حوزوی و لزوم آموزش علمی و دینی برای آنان و نیز ارائه الگوی عینی در این امر، در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به تأسیس مدرسهای جهت آموزش حوزوی دختران دست یازیدند كه این تلاش به رغم كارشكنیهای رژیم طاغوت و بی اعتنایی برخی از علمای آن عصر با مساعدت و همكاری شهید آیةالله قدوسی به نتایج موفقیتآمیز رسید. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران حضرت امام (قدس سره) هیأت موسسی را برای تشكیل حوزة علمیه خواهران تعیین فرمودند كه حضرات آیات و حجج اسلام مشكینی ، فاضل، موسوی اردبیلی، جنتی، شرعی ، توسلی و شیخ حسن صانعی از زمرة اعضای آن هیأت بودند. در این دوره تلاش آیةالله شرعی با پشتوانة تجارب قبل از پیروی انقلاب و همفكری دیگر اعضای هیأت موسس به ایجاد جامعةالزهرا(س) انجامید. همچنانكه كوشش پیگیر وی موجب ایجاد وحدت رویه و نظارت كامل شورای عالی حوزه علمیه بر حوزههای علمیه خواهران شد.
و: حضرت آیةالله شرعی برای بی نیاز كردن جامعه زنان در مراجعه به پزشكان مرد و نیز ایجاد الگوی عینی در آموزش علوم پزشكی برای بانوان به تأسیس دانشگاه علوم پزشكی فاطمیه قم مبادرت نمودند. ایجاد این دانشگاه نتایج گوناگونی را در پی داشت كه از آن جمله میتوان با جذب تخصصهای پزشكی در قم، فارغ التحصیل شدن بیش از پانصد پزشك زن در تخصصهای گوناگون، ایجاد دانشگاهی تخصصی ویژة بانوان به عنوان ایجاد نمونه عینی و تحقق امكان پذیری نظام آموزشی همگن اشاره نمود.
ز: با مراجعت حضرت امام (قدس سره) به قم و ازدهام هر روزة هزاران نفر از اقصی نقاط كشور، برای زیارت آن رهبر بزرگ در اطراف منزل ایشان، لزوم ایجاد مركز و مكانی جهت پذیرایی و رفاه این زائرین، حضرت آیةالله شرعی را بر آن داشت تا به ایجاد فضایی مناسب برای اسكان و پذیرایی مردم اقدام نماید. به همین منظور با همكاری حجةالاسلام والمسلمین حاج سیدرضا برقعی «از مؤلفان كتب درسی آموزش و پرورش» به خریدن و مهیا نمودن زمین وسیعی با تأسیس امكانات رفاهی مبادرت ورزید. امكانات و اماكن فراهم آمده را كه با گذشت زمان وسعت مییافت بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق (ع) نامید و به تهیه اساسنامه و تعیین هیأت امناء برای آن اقدام نمود. این مؤسسه آموزشی و رفاهی تا هم اكنون در تهران، قم، مشهد و تنكابن منشأ خدمات فراوانی شده است.
ح: مدرسه عالی قضایی قم كه پس از چند سال به دانشگاه قم تبدیل گردید و با همت و پایمردی رجل علمی و دینی ایجاد شده بود با توجه به سوابق خدمات فرهنگی و تأثیرگذاری حضرت آیةالله شرعی درگسترش مراكز علمی و دینی، ایشان از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان یكی را از اعضای هیأت امنای این دانشگاه انتخاب شده و در طی 4 سال از راهبردها و تجربهها و تلاشهای مؤثر وی بهرهمند گردیدند.
ط: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی برخی از خیرین با مساعدت و همكاری آیةالله سیدعلی محقق برای تهیه مسكن جهت طلاب علوم دینی به تأسیس شهرك مهدیه اقدام نمودند. شورایعالی مدیریت حوزههای علمیه هیأت امنایی را از بازاریان متدین و روحانیون دلسوخته برای ایجاد این شهرك تعیین نمود كه حضرت آیةالله شرعی از آن جمله میباشد این شهرك هم اكنون با بیش از هزار واحد مسكونی پذیرای طلاب ایرانی و خارجی است تا در دوران تحصیل با آرامش خاطر به كسب علوم دینی بپردازند. شهرك مهدیه با همت و تلاش هیأت امناء و پیگیری مداوم حجةالاسلام والمسلمین شیخ مهدی صباحی گسترش روز افزون داشته هم اینك دو هزار و هفتصد واحد مسكونی دیگر به همراه مراكز فرهنگی، آموزشی، رفاهی و بهداشتی در حال ساخت است.
ی: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نماز جمعة قم در مسجد امام اقامه میگردید و پس از پیروزی و توجه روز افزون آحاد مردم به شركت در این عبادت سیاسی، اقامة نماز جمعه در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و سپس در دبیرستان امام صادق(ع) انجام میپذیرفت. لزوم ایجاد مصلای وسیعی برای اقامه این نماز عبادی و سیاسی حضرت آیةالله شرعی را بر آن داشت تا با همكاری و تلاش آقایان حاج حسن صبوری و حاج ابوالفضل عباسی به ایجاد مصلای بزرگ قم اقدام نماید. ایشان هم اكنون از اعضای هیأت امنای ستاد اقامه نماز جمعه قم میباشند.
ك: جمعیت مبارزه با فقر كه با نظارت آیةالله حاج شیخ مرتضی حائری در قم تأسیس گردیده بود و آیت الله موسوی همدانی و آقای سید محمود طباطبایی از اعضای بسیار فعال آن بودند قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به وضع معیشتی فقرا و ایتام كمكهای شایانی مینمود. حضرت آیةالله شرعی كه از اوایل تأسیس این جمعیت به همكاری با آن پرداخته بود و با سخنرانیهای پرشور خویش آحاد مردم و خیرین را به یاری رساندن این جمعیت تشویق و ترغیب میكردند از آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری و سید محمود طباطبائی خواستند تا برای ایتام ویژگی خاصی را قائل شوند. این پیشنهاد مورد قبول مؤسسین واقع گردید و در اولین قدم زیر نظر مرحوم آیةالله حائری به انتشار قبضهایی مبادرت نمودند كه به جلب حمایتهای مردمی برای ایتام اختصاص داشت. پس از آن، جمعیت سرپرستی ایتام قم توسط آقای زاهدی به تأسیس مدرسهای برای ایتام اقدام نمود حضرت آیةالله شرعی كه از اعضای هیأت امنای این جمعیت میباشند در جلب نظر شخصیتهای علمی و دینی و مشاركت خیرین برای ساماندهی اوضاع معیشتی و تربیتی ایتام تلاش وافری را به منصه ظهور رساندهاند.
ل: در اوایل جنگ جمعی از جوانان پرشور قم به تأسیس هیأتی برای عزاداری سالار شهیدان با عنوان حسینیه شهدا اقدام نمودند. این گروه با برپایی چادری در فضایی باز به انجام مراسم عاشورا مبادرت كردند. این حسینیه با حضور و مشاركت آیةالله شرعی و جمعی از جوانان پرشور و انقلابی و همكاری مداح اهل بیت (ع) سید احمد شمس از رونق خاصی برخوردار شد و هر ساله بر امكانات آن افزوده گشت. شهید حجةالاسلام محمدتقی شرعی در زمرة جوانانی بود كه در این حسینیه عاشقانه خدمت مینمود. در طی سالهای گذشته حسینیه شهدای قم موفق به ساختن بنایی مناسب در فضایی بسیار وسیع گردید و حضرت آیةالله شرعی با تعیین هیأت امنایی برای آن كوشیدهاند تا این حسینیه نیز مركزی برای تربیت جوانان در راه تعمیق و گسترش ارزشهای والای شیعی گردد.
م: در سال 1370 حضرت آیةالله شرعی مؤسسه پژوهش و مطالعات عاشورا را در مشهد مقدس تأسیس نمودند. این مؤسسه كه با انجام بیش از هشتاد پروژة تحقیقاتی خرد و كلان یكی از فعالترین دفاتر پژوهشی كشور در حوزة علوم انسانی است در كارنامة خود كاركرد بیش از یكصد و هفتاد نفر از اساتید حوزه و دانشگاه را در طی یك دهه نشان میدهد. پژوهشكدههای معارف، جغرافیا، آیندهشناسی، ادبیات و هنر از دفاتر اقماری این مؤسسه بودند كه با تلاش پژوهشگران خویش به احیاء تراث ادبی و دینی و نقد و نظر در حوزة جغرافیای انسانی و آیندهشناسی ایران و جهان مبادرت میورزید. هزاران برگه تحقیقاتی به همراه دهها مقاله و كتاب از خروجیهای علمی این مؤسسه محسوب میشود. اهتمام حضرت آیةالله شرعی به ایجاد زیرساختهای علمی و فرهنگی و تهیه راهبردهای اجرایی در حفظ و نشر معارف علوم موجب پدید آمدن «كانون تفكر» در مؤسسه پژوهش و مطالعات عاشورا گردید. اعضای این كانون كه بطور موازی با شورای عالی پژوهش به تشكیل جلسه میپردازند از مبرزترین اساتید حوزه و دانشگاه میباشند پایگاه اینترنتی این مؤسسه برای پاسخگویی مستدل به شبهات معاندین مكتب علوی در شرف ایجاد است.
ن: حضرت آیةالله شرعی با تأسیس انتشارات تاسوعا زمینة پشتیبانی چاپ و نشر آثار تحقیقاتی و فرهنگی مؤسسه پژوهش و مطالعات عاشورا را فراهم نمودند.
این انتشارات تاكنون آثاری از تراث ادبی و دینی را به جامعه علمی ارائه نموده است كه برخی از آنها عبارتند از:
1ـ منهاج الكرامه فی معرفة الامامه، علامه حلی، تحقیق استاد عبدالرحیم مبارك.
2ـ الطرف، سید بن طاووس، تحقیق استاد قیس عطار.
3ـ نهج الحق و كشف الصدق، علامه حلی، تحقیق نزار وزان و علیرضا كهنسال.
4ـ نهایةالاكمال فیما به تقبل الاعمال، السید هاشم البحرانی، تحقیق عبدالله غفرانی.
5ـ تكمله امثال و حكم دهخدا، تحقیق استاد احمد گلچین معانی.
6ـ دیوان میررضی دانش مشهدی، تحقیق و تصحیح استاد محمد قهرمان.
7ـ مدیریت رشد، تحقیق طاهره مسلمی زاده.
8ـ مرثیه عاشورایی، تحقیق استاد ذبیح الله صاحبكاری.
9ـ تحفه گلچین، تحقیق استاد احمد گلچین معانی، در دست چاپ.
10ـ عرفات العاشقین و عرضات العارفین، تقی الدین بلیانی، بزرگترین تذكره ادبی فارسی در دست چاپ.
وفات
روح بزرگ ابوالشهیدحضرت آیت الله شرعی پس از عمری مجاهدت و تلاش در صبح روز یکشنبه دوازدهم دی ماه سال 1395 درحالی به ملکوت اعلی پیوست که بیت شریفش هنوز عزادار رحلت فرزند بزرگوارش بودند.