هر سال با بهار()1378)

سال امام خميني (ره)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر سال با بهار

( قسمت دهم)

هرسال با فرارسیدن نوروز، پس از پشت سر گذاشتن سالی پر تلاش و وقایعی تلخ و شیرین، مقام معظم رهبری در پیامی ضمن تبریک عید نوروز، نکات مهم سالی که گذشت را بیان می کنند و همینطور به تبیین راهبردها و سیاست های لازم که باید در سال آتی پیش روی مردم و مسئولین قرار گیرد می پردازند .

رهنمودهای رهبری با توجه به دقت نظر و دید جامع و کامل و همینطور ذهن آینده نگر ایشان، راهی است به سوی پیشرفت و ارتقای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ..... که ملت ما با در نظر گرفتن و تامل و  تدبر در این بیانات می تواند خود را از گزند حوادث مصون دارد و برنامه خود را با توجه به اصول و خط مشی های بیان شده تنظیم نماید.

همانطور که اشاره شد برای پاسداری و پاسداشت فرهنگ مقدس جمهوری اسلامی ایران و دست یابی به قله های پیشرفت و موفقیت در نظر داریم طی مطالبی به بیان پیام های نوروزی مقام معظم رهبری از سال 1369 تاکنون بپردازیم تا انشاالله ضمن سیراب نمودن عطش ذهنی و  روحی خود از  سخنان ولی امر مسلمین که معیاری ناب و بدون خدشه و برخاسته از منبع عظیم ولایت است و تفکر در این بیانات، آنان را راهگشای خود قرار دهیم.

پیام نوروزى  به مناسبت آغاز سال 1378

نکات کلیدی:

- آنچه در طول این سال، بخصوص در نیمه دوم، براى ما تلخ بود - از لحاظ وضع زندگى و به خاطر وضع اقتصادى و گرانى - سختیها و فشارهایى بود كه بر بعضى از قشرهاى كشور، وارد مى‏شد.

- البته موفقیتهاى بزرگ و شیرینیهاى مطلوب هم در سال گذشته بود كه مظهر همه آنها حضور مردم در صحنه‏هاى گوناگون سیاسى، در دو انتخابات، در دو راهپیمایى مهم و در صحنه مسائل كشور بود.

- از مهمترین خصوصیات امسال این است كه مصادف با صدمین سال ولادت امام بزرگوار ماست. به همین مناسبت جا دارد كه این سال را سال امام خمینى (رحمةاللَّه‏علیه) بدانیم.

- طبق ارزیابى من، امام بزرگوار ما مظهر تجدید حیات تاریخى ملت ایران است.

- امام مظهر چهار خصوصیت بودند :1 - فكر روشن و روشِ خردمندانه2- اراده و تصمیم و عزم راسخ و قاطع 3- خُلقیّات انسانى و والا 4- تدیّن و تعبّد و ایمان دینى و اعتقاد راسخ به ارزشهاى اسلامى و قرانی

سال امام خمینى، زنده كننده یاد امام بزرگوار و فرصتى براى بررسى هرچه بیشتر در زندگى و خصوصیات و اهداف و غایات مورد نظر آن بزرگوار است.

مسولان هرچه بیشتر، همه وجود و همه توان خود را به كار ببرند. از آحاد ملت عزیز هم مى‏خواهم كه مثل همیشه، پشت سرِ مسؤولان و همراه و كمك‏كار آنها باشند.

متن کامل پیام:

بسم‏اللَّه‏الرحمن‏الرحیم‏

یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّر الّلیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الى احسن الحال.

فرارسیدن عید سعید نوروز را به همه هم‏میهنان عزیز و ایرانیان در داخل كشور، یا هر نقطه دیگر از جهان، همچنین به ملتهایى كه عید نوروز را گرامى مى‏دارند - مخصوصاً ملتهاى فارسى زبان، مثل تاجیكستان و افغانستان - تبریك عرض مى‏كنم. بخصوص فرارسیدن عید را به خانواده‏هاى ایثارگر و خدمتگزارى كه با جان خود، با سلامت و با عزیزان خود به این كشور و این انقلاب و این ملت، خدمت كردند - خانواده‏هاى عزیز شهیدان، جانبازان و خانواده‏هاى محترمشان، آزادگان و دیگران - تبریك عرض مى‏كنم. از خداوند گرداننده دلها و دیده‏ها مسألت مى‏كنم و مى‏خواهم كه دل ملت ایران را شاد و پُر امید و سرشار از مهربانى و صمیمیّت و محبّت گرداند و دیدگانش را با نشان دادن آفاق روشن از آینده، روشن كند.

سالى كه پشت سر گذاشتیم - مثل همیشه - سالى مشتمل بر شیرینیها و تلخیها بود. آنچه در طول این سال، بخصوص در نیمه دوم، براى ما تلخ بود - از لحاظ وضع زندگى و به خاطر وضع اقتصادى و گرانى - سختیها و فشارهایى بود كه بر بعضى از قشرهاى كشور، وارد مى‏شد. امیدواریم خداوند متعال كمك كند كه مسؤولان كشور با همّت والا و با تلاش خود و با كمك مردم بتوانند مشكلات زندگى، مشكلات اقتصادى و همه انواع مشكلات را از سر راه ملت ایران - بخصوص طبقات ضعیف - بردارند. ان‏شاءاللَّه خداى متعال كمك خواهد كرد و توفیق خواهد داد و این گامها برداشته خواهد شد. البته موفقیتهاى بزرگ و شیرینیهاى مطلوب هم در سال گذشته بود كه مظهر همه آنها حضور مردم در صحنه‏هاى گوناگون سیاسى، در دو انتخابات، در دو راهپیمایى مهم و در صحنه مسائل كشور بود. امیدواریم كه روز به روز ملت ایران، با استحكام، با قدرت، با امید و آگاهى هرچه بیشتر، در راه هدفهاى بزرگ خود پیش برود و توفیق پیدا كند.

سال امام خمینى، زنده كننده یاد امام بزرگوار و فرصتى براى بررسى هرچه بیشتر در زندگى و خصوصیات و اهداف و غایات مورد نظر آن بزرگوار است.

سالى كه در این ساعت و در این روز آغاز مى‏شود، سالى است با امیدها و با امكانات فراوان و ان‏شاءاللَّه با توكّل به خدا، سالى متناسب با خواستها و ارزشهاى ملت ایران است. از مهمترین خصوصیات امسال این است كه مصادف با صدمین سال ولادت امام بزرگوار ماست. به همین مناسبت جا دارد كه این سال را سال امام خمینى (رحمةاللَّه‏علیه) بدانیم و بنامیم. فقط هم نامیدن و عنوان، كافى نیست. باید ان‏شاءاللَّه همه سعى كنند شخصیت بزرگوار امام خمینى را با همان ابعاد عظیم، به درستى بشناسند و خصوصیات آن را ان‏شاءاللَّه در زندگى خود و زندگى ملت و عرض و طول معنوى كشور، اِعمال و پیاده كنند.

طبق ارزیابى من، امام بزرگوار ما مظهر تجدید حیات تاریخى ملت ایران است. ملت ایران در طول قرنهاى متمادىِ گذشته - كه اگر خیلى هم به قدیم نرویم، در همین قرنهاى اخیر - محكوم حاكمیت كسانى بود كه اساس حكومت و مشروعیت آنها متّكى به زور بود؛ با زور و با راه انداختن كشتارها و حوادث خونین، بر سرِكار مى‏آمدند. حكّام این كشور، مدّتى را با جبّاریت و استبداد و خودكامگى، زندگى مى‏كردند. البته بعضى انسانهاى باتوان و باعُرضه‏اى هم بودند كه مى‏توانستند در همان مدّت، لااقل اقتدار ملت ایران را به نحوى در میدانى از میدانها نشان دهند؛ ولى بعضى همین را هم نداشتند! بعد هم كه از دنیا مى‏رفتند، وُرّاث آنها - فرزند آنها، برادر یا برادرزاده آنها - بدون هیچ استحقاقى بر سرِ كار مى‏آمدند؛ بدون این كه مردم، هیچ نقشى در گزینش، در انتخاب و در خواستن و پذیرفتن و پسندیدن آنها داشته باشند. ملت ایران، قرنها این‏گونه زندگى كرده بود. آخرین آنها همین حكومت وابسته و فاسدى بود كه با كودتا سرِكار آمد و در طول پنجاه و چند سال، با دیكتاتورى حكمرانى كرد و با چوب حراج زدن به هستى ملت ایران، سالهاى آخر حكومت خود را گذراند.

امام بزرگوار، با فكر روشن و منش خردمندانه خود، با اراده و تصمیم قوى و قاطع خود، با روحیات و خصلتهاى والاى انسانى خود و با تعبّد و ایمان حقیقى به دین كه در وجود او بود - با این چند خصوصیت ممتاز - توانست انعكاس دهنده آرزوهاى مردم شود و فریاد مردم، ندا و خواست مردم را تجسّم و تبلور ببخشد. وقتى كه مردم خواستهاى خود را در وجود این مرد و در پیام او منعكس دیدند، به دنبال او حركت كردند. این موج خروشان و این دریاى عظیم و توفانى، توانست كارهاى بزرگى بكند و ملت را از آن وضعیت نجات داد و ایران و ایرانى در مسیر جدیدى؛ در مسیر حضور مردم، انتخاب مردم، اهمیت دادن به خواست و عقیده و گرایش مردم، در اهمیت دادن به مصلحت و نفع و سود مردم و در مسیر ارزش بخشیدن به شخصیت و عزّت ملت ایران، قدم گذاشت و در این راه قدم برداشت. امام بزرگوار ما و جمهورى اسلامى - به فضل پروردگار - در همین راه پیش رفت.

امروز ملت ایران در دنیا ملت عزیزى است و در درون خود احساس توانایى و اقتدار و عزّت مى‏كند. ملت ایران از تحقیر قدرتهاى بزرگ و ظالم و سلطه‏گران خود را نجات داد. ملت ایران در مسیر ایجاد زندگى خوب و مطلوب و حیات طیّبه قرار گرفت. البته این مسیر، به‏سرعت و بى‏مانع طى نمى‏شود؛ اما اگر ملت ایران و برگزیدگانش - یعنى مسؤولان كشور - با همان خصوصیاتى كه امام بزرگوار ما مظهر آن بود، یعنى فكر روشن و روشِ خردمندانه، سپس اراده و تصمیم و عزم راسخ و قاطع و آن‏گاه خُلقیّات انسانى و والا و بالاخره تدیّن و تعبّد و ایمان دینى و اعتقاد راسخ به ارزشهاى اسلامى و قرآنى - كه این چهار خصوصیت، چهار خصوصیت ممتاز امام و راه امام بوده و ان‏شاءاللَّه خواهد بود - در همین مسیر حركت كنند، ان‏شاءاللَّه به اهداف بزرگ خواهند رسید.

من امیدوارم امسال كه سال امام خمینى و زنده كننده یاد امام بزرگوار و فرصتى براى بررسى هرچه بیشتر در زندگى و خصوصیات و اهداف و غایات مورد نظر آن بزرگوار است، سال مباركى براى ملت ایران و سال موفّقیتهاى بزرگ براى مسؤولان كشور باشد؛ سالى باشد كه ان‏شاءاللَّه ما بتوانیم این راه روشن را با عزم قاطع و با فكر روشن، هرچه بهتر ادامه دهیم و پیش ببریم. از مسؤولان كشور هم مى‏خواهم كه خود را هرچه بیشتر با همین خصوصیات، تطبیق كنند؛ در خدمت مردم و براى مردم باشند و در رفع مشكلات مردم بكوشند. البته - بلاشك - مسؤولین دلسوز كشور، در همین راه قدم مى‏گذارند و سیر مى‏كنند و همین طور هم عمل خواهند كرد. من تأكید مى‏كنم كه هرچه بیشتر، همه وجود و همه توان خود را به كار ببرند. از آحاد ملت عزیز هم مى‏خواهم كه مثل همیشه، پشت سرِ مسؤولان و همراه و كمك‏كار آنها باشند، تا ملت و دولت بتوانند بر دشمنیهاى دشمنان فائق آیند و ان‏شاءاللَّه كشور و ملت را به اهداف بزرگ خود برسانند.

تهیه و تنظیم: عطاالله باباپور

گروه جامعه و سیاست

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت