جهان سینما امسال چند چهره برجسته را از دست داد

سال 2008 با مرگ تعدادی از چهره‌های سرشناس دنیای سینما مانند پل نیومن، چارلتن هستن، سیدنی پولاک و یوسف شاهین همراه بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهان سينما امسال چند چهره برجسته را از دست داد

سال 2008 با مرگ تعدادي از چهره‌هاي سرشناس دنياي سينما مانند پل نيومن، چارلتن هستن، سيدني پولاک و يوسف شاهين همراه بود.

به گزارش خبرنگار مهر، گاردين اعلام کرد نيومن ستاره فيلم‌هاي "گربه روي شيرواني داغ" و "بيلياردباز" و يکي از چهره‌هاي نمادين هاليوود که تمام نشانه‌هاي شخصيت‌هاي سينمايي برجسته را داشت، يکي از مهمترين درگذشتگان دنياي سينما در سال 2008 بود. او سپتامبر پيش بر اثر ابتلا به سرطان ريه در 83 سالگي در خانه خود در کانکتيکات درگذشت.

چارلتن هستن بازيگر نقش حضرت موسي (ع) و بن هور و يکي از بزرگترين مدافعان حقوق آمريکايي‌ها در شليک کردن به ديگران، برخلاف بسياري از فيلم‌هاي خود به شکلي نه چندان دراماتيک صحنه زندگي را ترک کرد و آوريا امسال به آرامي در خانه خود در بورلي هيلز در 84 سالگي درگذشت.

چارلتن هستن بازيگر نقش حضرت موسي (ع) و بن هور و يکي از بزرگترين مدافعان حقوق آمريکايي‌ها در شليک کردن به ديگران، برخلاف بسياري از فيلم‌هاي خود به شکلي نه چندان دراماتيک صحنه زندگي را ترک کرد و آوريا امسال به آرامي در خانه خود در بورلي هيلز در 84 سالگي درگذشت.

سيد چريس که با حضور در فيلم‌هاي موزيکال سال‌هاي 50 و 60 مانند "جوراب ابريشمي"، "بريگادون" و "آواز در باران" و حضور کنار چهره‌هاي شاخص چون جين کلي و فرد آستر به شهرت رسيد، در 86 سالگي از دنيا رفت.

سيدني پولاک کارگردان برنده اسکار فيلم‌هاي "آنها به اسب ها شليک مي‌کنند، نمي‌کنند؟"، "توتسي" و "از آفريقا" در ماه آوريل بر اثر سرطان در منزل خود در لس آنجلس در 73 سالگي درگذشت.

با درگذشت روي شايدر که با بازي در نقش رئيس پليس "آرواره‌ها" وارد تالار مشاهير دنياي سينما شد، کوسه‌هاي بزرگ دريا احساس امنيت کردند. "کلوت"، "رابط فرانسوي"، "دونده ماراتن" و  "همه آن چيزها" از ديگر فيلم‌هاي معروف اوست که فوريه امسال در 75 سالگي از دنيا رفت.

از سوي ديگر، گيوم دوپارديو بازيگر و پسر ژرار دوپارديو ستاره سينماي فرانسه، پس از سال‌ها مبارزه با مواد مخدر و پدر معروف خود و پس از آنکه پاي راست خود را در اثر يک تصادف با موتورسيکلت در سال 2003 از دست داد، ديگر جايي امن در دنيا پيدا نکرد و در نهايت ماه اکتبر بر اثر ذات‌الريه در بيمارستاني در پاريس در 37 سالگي درگذشت.

مصرف بيش از حد دارو سال 2008 نيز يک قرباني بزرگ داد. هيث لجر پس از بازي در "کوهستان بروکبک" به فهرست طولاني بازيگران بااستعداد پيوست که بيش از حد دارو مصرف مي‌کنند. کمي پس از آنکه ستاره 28 ساله بازي در نقش جوکر "شواليه تاريکي" را به پايان رساند، جنازه او ماه ژانويه در آپارتمان وي در منهتن پيدا شد.

دنياي هنر در بريتانيا مارس امسال با مرگ آنتوني مينگلا کارگردان برنده اسکار فيلم "بيمار انگليسي" يکي از درخشان‌ترين چهره‌هاي پشت دوربين خود را از دست داد و تراژدي بعدي با مرگ پل اسکافيلد بريتانيايي رقم خورد که براي بازي در نقش سر تامس مور در فيلم "مردي براي تمام فصول" برنده اسکار شد.

فوريه امسال کن ايچيکاوا يکي از بزرگترين فيلمسازان ژاپن و سازنده آثار تحسين‌شده مانند "چنگ برمه‌اي" و "المپياد توکيو" در 92 سالگي در توکيو درگذشت. در همين ماه ايوا دالبک سوئدي که در بسياري از فيلم‌هاي اول اينگمار برگمان شامل "لبخندهاي يک شب تابستان" و "در آستانه زندگي" نقش‌آفريني کرد، در 87 سالگي از دنيا رفت.

ريچارد ويدمارک يکي ديگر از بازيگران قديمي سينماي آمريکا که با فيلم‌هايي چون "بوسه مرگ" و "جيب‌بر خيابان جنوب" شهرت بسيار داشت ماه مارس در منزل خود در 93 سالگي درگذشت.

جولز داسين، خالق فيلم‌هاي "شهر عريان" و "ريفيفي" و يکي از افراد ليست سياه هاليوود در دوران مکارتيسم نيز همين ماه در 96 سالگي در آتن از دنيا رفت.

مل فرر ستاره فيلم‌ معروف "جنگ و صلح" که در مدت 40 سال حضور در عرصه سينما در بيش از 100 فيلم نقش‌آفريني کرد در ماه ژوئن در 90 سالگي در نقاهتخانه‌اي در سانتا باربارا دنيا را ترک کرد.

دينو ريزي فيلمساز ايتاليايي يکي ديگر از درگذشتگان صاحبنام دنياي سينما در سال 2008 بود. او که در فيلم‌هايي مانند "فقير اما زيبا" و "دختر فقير، دختر زيبا" جنبه تلخ و شيرين و سبکتر دوران شکوفايي اقتصادي در ايتاليا پس از جنگ جهاني دوم را به تصوير کشيد، ماه ژوئن در 91 سالگي درگذشت.

سينماي عرب ژوئيه امسال با مرگ يوسف شاهين فيلمساز مصري در 82 سالگي معروف‌ترين چهره بين‌المللي خود را از دست داد. شاهين از منتقدان سياست‌هاي خارجي آمريکا و دنياي عرب بود و هميشه با مقامات مصري مشکل داشت.

هيزل کورت بازيگر بريتانيايي "ملکه جيغ" که دهه‌هاي 1950 و 1960 در فيلم‌هاي ترسناک کنار ستاره‌هايي چون بوريس کارلوف و وينسنت پرايس بازي مي‌کرد و نينا فوک بازيگر نامزد اسکار متولد هلند که سال‌ها مدرس رشته بازيگري بود، ديگر درگذشتگان دنياي سينما در سال 2008 بودند.

هاليوود در آخرين روزهاي سال با مرگ رابرت ماليگان کارگردان فيلم‌ تحسين‌شده "کشتن يک مرغ مقلد" يکي ديگر از بازماندگان عصر طلايي خود را از دست داد. ماليگان مانند تعدادي از فيلمسازان معاصر خود مانند سيدني لومت و آرتور پن کار خود را با تلويزيون آغاز کرد، اما هيچ وقت به اندازه آنها مورد توجه قرار نگرفت.

 

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت