هپاتیت C و عوامل ایجاد آن

امروزه اکثر افراد نام بیماری هپاتیت را شنیده اند و با آن آشنایی دارند، ولی متاسفانه بسیاری از آن ها، انواع این بیماری را نمی شناسند و نحوه انتقال آن ها را نمی دانند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هپاتيت C و عوامل ايجاد آن

امروزه اکثر افراد نام بيماري "هپاتيت" را شنيده اند و با آن آشنايي دارند، ولي متاسفانه بسياري از آن ها، انواع اين بيماري را نمي شناسند و نحوه انتقال آن ها را نمي دانند.

بيماري هپاتيت چيست و هپاتيت C کدام است؟

التهاب کبد را هپاتيت مي گويند.

عوامل مختلفي مي توانند باعث التهاب کبد و در نتيجه هپاتيت شوند. از اين عوامل مي توان به غذا و بعضي از داروها اشاره کرد. بيماري هاي ژنتيکي خاصي نيز مي توانند باعث ايجاد التهاب کبدي شوند. همچنين هپاتيت مي تواند به علت آلودگي ميکروبي يا ويروس ها بروز کند.

انواعي از هپاتيت که امروزه بيشتر در جامعه شايع هستند، هپاتيت هاي ويروسي مي باشند.

ويروس هاي مختلفي در ايجاد هپاتيت ويروسي نقش دارند، مانند ويروس هپاتيت هاي A و B و C و D و E .

از بين اين هپاتيت ها، هپاتيت هاي B و C ، بيماري هاي جدي تر و وخيم تري مي باشند. بقيه هپاتيت ها مثل هپاتيت A و E در اغلب مواقع، بيماري جدي ايجاد نمي کنند و مزمن نمي شوند، ولي هپاتيت B و C مزمن مي شوند.

عوامل ايجاد کننده هپاتيت C کدام است؟

ويروس هپاتيت C از طريق خون آلوده منتقل مي شود. وقتي خون آلوده به ويروس هپاتيت C وارد بدن يک فرد شود، در آن صورت امکان ايجاد هپاتيت C فراهم خواهد شد.

معمولا راه انتقال از طريق يک سرنگ (سوزن) آلوده مي باشد که به صورت مشترک استفاده مي شود که اين حالت بيشتر در معتادان تزريقي ديده مي شود.

 

تزريق خون آلوده در بيمارستان ها نيز از راه هاي ديگر ابتلا به اين بيماري است، مثلا بيماران تالاسمي که هر ماه و حتي هر هفته بايستي يک بار به آن ها خون ترزيق شود، ممکن است به اين هپاتيت مبتلا شوند. البته اکنون سال هاست که سازمان انتقال خون، تمام خون ها را از نظر هپاتيت B و C بررسي مي کند و امکان انتقال اين بيماري ها از طريق انتقال خون، بسيار نادر است، ولي حدود 30 سال پيش که هنوز هپاتيت C شناخته نشده بود، بسياري از افراد از طريق خون هاي آلوده، مبتلا مي شدند. تماس جنسي هم تا حدي مي تواند باعث انتقال هپاتيت C گردد، ولي نه تماس جنسي که بين زن و شوهر وجود دارد.

آلوده شدن تيغ هاي اصلاح در آرايشگاه هاي عمومي توسط فرد مبتلا به هپاتيت C و استفاده آن توسط يک فرد سالم نيز در بسياري از موارد مي تواند باعث انتقال هپاتيت C شود.

در مراکز دندان پزشکي ، پزشکي و جراحي اگر وسايل مورد استفاده تميز و استريل نباشند مي توانند عامل انتقال هپاتيت C باشند. البته موارد معمولا بسيار نادر مي باشد.

همچنين فرآورده هاي خوني آلوده به هپاتيت C ، مانند سرم هاي خوني يا فاکتورهاي تغليظ شده نيز از عوامل انتقال اين بيماري هستند که البته اين مواد در شرايط کنوني کاملا بررسي مي شوند و انتقال از طريق اين عوامل ديده نمي شود.

توجه به اين نکته حايز اهميت است که تماس معمولي باعث انتقال بيماري نمي شود؛ مثلا دست دادن، رو بوسي کردن و سر و کار داشتن با فردي که هپاتيت C دارد، عامل انتقال نيست و حتي مادري که هپاتيت دارد و باردار مي شود، بعيد است که نوزادش هپاتيت C بگيرد و احتمال مبتلا شدن نوزاد به اين هپاتيت کمتر از 5 درصد مي باشد، بنابراين انتقال هپاتيت C از طريق تماس هاي معمولي بسيار نادر و تقريبا غيرممکن است.

در ادامه ي اين مطلب، علايم اين بيماري و راه هاي تشخيص آن را براي شما خواهيم گفت.

دکتر شاهين مرآت- فوق تخصص بيماري هاي گوارش و کبد

رييس واحد تحقيقات هپاتيت C مرکز تحقيقات گوارش و کبد دانشگاه تهران

دانشيار دانشگاه علوم پزشکي تهران

ادامه دارد...

*مطالب مرتبط:

هپاتيت، معضل جهاني

داوري ايراني پگافرون براي بيماران مبتلا به هپاتيت C

هپاتيت C

كبد ، پالايشگاه بدن

عوامل مخرب کبد

مواد غذايي مفيد براي کبد

رژيم درماني در هپاتيت

کبد و بيماري هاي آن

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت