اینترنت هوشمند: هزینه و کیفیت ؟

چند ماهي بدون دغدغه تمام شدن كارت از اينترنت استفاده مي‌كنيد. دو ماه بعد وقتي قبض تلفن به دستتان مي‌رسد و نگاهي به قسمت «مبلغ قابل پرداخت» مي‌اندازيد، نزديك است چشمانتان از حدقه بيرون بزند. وقتي به قسمت هزينه شبكه هوشمند نگاه مي‌اندازيد متوجه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اينترنت هوشمند: هزينه و کيفيت ؟

نياز شديدي به اينترنت داريد، بايد مطلب فوري را براي يكي از دوستانتان ارسال كنيد. Password و username خود را وارد مي‌كنيد.

اما بعد از چند لحظه متوجه مي‌شويد كه اكانت شما تمام شده است. كارت خود را نگاه مي‌كنيد تا ببينيد شماره‌ها را درست وارد كرده‌ايد يا نه، كه چشمتان به شماره ده‌رقمي پايين كارت مي‌افتد كه با عنوان «اينترنت هوشمند» خودنمايي مي‌كند.

چون وقت كارت را نداريد تصميم مي‌گيريد از همين شماره براي اتصال به اينترنت استفاده كنيد. از آنجايي كه به راحتي و بدون نياز به Password و username از اينترنت استفاده كرده‌ايد وسوسه مي‌‌شويد كه ديگر زحمت خريد كارت را به خود ندهيد و از اين به بعد از همين شماره استفاده كنيد.

چند ماهي بدون دغدغه تمام شدن كارت و شارژ مجدد آن از اينترنت استفاده مي‌كنيد. دو ماه بعد وقتي قبض تلفن به دستتان مي‌رسد و نگاهي به قسمت «مبلغ قابل پرداخت» مي‌اندازيد، نزديك است چشمانتان از حدقه بيرون بزند. وقتي به قسمت هزينه شبكه هوشمند نگاه مي‌اندازيد متوجه مي‌شود كه چرا اين بار قبض تلفن شما زياد آمده است.

 

IN وارد مي‌شود

زمان شكل‌گيري اينترنت هوشمند (IN) در كشور ما به زماني در حدود سه سال پيش بازمي‌‌گردد. اينترنت هوشمند يكي از هشت سرويس ارائه شده توسط شبكه هوشمند است كه كاربران به واسطه استفاده از اين سرويس بدون تهيه كارت و وارد كردن نام كاربري و رمز عبور مي‌توانند از اينترنت استفاده كنند.

 

مشکلات بخش خصوصي

يكي از مهم‌ترين دغدغه‌ها و مشكلات اينترنت هوشمند، هزينه‌هاي بالاي آن نسبت به اينترنت‌هاي كارتي است. اينترنت هوشمند به دليل وجود قراردادي مابين مخابرات (بخش دولتي) و ISPها (بخش‌خصوصي) از يك تعرفه قيمت ثابت (كه دقيقه‌اي 5 تومان و هر ساعت 300 تومان است) براي تمامي ISPهاي تحت پوشش بهره مي‌برد كه امكان كاهش يا افزايش اين تعرفه براي ISPها وجود ندارد. اين در حالي است كه ISP براي ارائه اينترنت كارتي كاملا متفاوت از يكديگر و همچنين اينترنت هوشمند عمل مي‌كنند.

ما به تمامي كاربران پيشنهاد نمي‌كنيم كه از اين سرويس استفاده كنند. هر كاربر بايد براساس برنامه‌ريزي خود تصميم بگيرد چه سرويسي برايش به صرفه‌تر است، بنابر اظهارات وي هر سرويسي كه روي شبكه ارائه مي‌شود، در زمان خاصي كاربرد دارد و هميشگي نيست.

به گفته فعالان اين حوزه تا پيش از اين آنها براي فروش كارت‌هايشان مجبور بودند 30 تا 40درصد از مبلغ فروش را به دلالان بازار بدهند و در حال حاضر نيز مخابرات در ازاي ارائه اين سرويس از شركت‌هاي اينترنتي 30درصد مبلغ فروش يعني 90 تومان دريافت مي‌كند.

اما اين تمام داستان نيست؛ چراكه علاوه بر مبلغ فوق، مخابرات 6درصد نيز به عنوان ماليات و عوارض از شركت‌ها دريافت مي‌كند در صورتي كه در كارت‌هاي اينترنتي ايران 6درصد وجود ندارد. در كل از مبلغ 300 توماني كه براي هر ساعت استفاده از اينترنت هوشمند توسط كاربران پرداخت مي‌شود 108 تومان آن به مخابرات تعلق مي‌گيرد.

مسعود رياضيات، رييس انجمن شركت‌هاي اينترنتي ايران درخصوص اينترنت هوشمند مي‌گويد: « هرچند اين روش براي كاربران راحت‌تر است، اما امنيت و كنترل والدين از اين طريق بسيار كاهش پيدا كرده است.وي نيز يكي از معايب اينترنت هوشمند را هزينه بالاي آن عنوان مي‌كند و اظهار مي‌دارد: «در حال حاضر مخابرات هزينه زيادي را از شركت‌ها دريافت مي‌كند. در واقع مخابرات با شركت‌هاي ISP قراردادي را امضا و در آن قرارداد ذكر مي‌كند كه من در ازاي انجام كار اين درصد را از شما مي‌گيرم كه اين درصد با توجه به هزينه‌هاي انجام شده بسيار بالا است.»

رييس انجن شركت‌هاي اينترنتي در پاسخ به اين سوال كه آيا به نفع شركت‌هاي ISP است كه دست به ارائه سرويس اينترنت هوشمند بزنند يا خير، مي‌گويد: «تا زماني كه مخابرات هزينه دريافتي خود را كم نكند مي‌توانم بگويم كه اصلا ارائه اينترنت هوشمند براي شركت‌هاي ISP به صرفه نيست.»

در مقابل اظهارات فعالان شركت‌هاي اينترنتي در خصوص گران بودن هزينه اينترنت هوشمند و بالا بودن درصد دريافت شده توسط شركت مخابرات طبق روال هميشگي مخابرات اين درصد را گران نمي‌داند.

داوود زارعيان، مدير روابط ‌عمومي مخابرات ايران بر اين باور است كه هزينه اينترنت شبكه هوشمند بسيار ناچيز بوده و از آنجا كه خطي مشغول مي‌شود، بايد مخابرات هزينه‌اي را از شركت‌ها دريافت كند. وي در ادامه متذكر مي‌شود كه ما به تمامي كاربران پيشنهاد نمي‌كنيم كه از اين سرويس استفاده كنند. هر كاربر بايد براساس برنامه‌ريزي خود تصميم بگيرد چه سرويسي برايش به صرفه‌تر است، بنابر اظهارات وي هر سرويسي كه روي شبكه ارائه مي‌شود، در زمان خاصي كاربرد دارد و هميشگي نيست.»

 احمد خطيبي، معاون اداره پشتيباني فني سوئيچ ارتباطات شهري استان تهران نيز در خصوص درصد تعلق گرفته به شركت مخابرات مي‌گويد: «هم‌اكنون مخابرات 30درصد از درآمد به دست آمده از سرويس هوشمند را به خود اختصاص مي‌دهد كه اين درصد به دليل بسترها و امكاناتي است كه ما براي شركت‌هاي ISP فراهم مي‌كنيم. در كل ما درصد اضافه‌اي را از شركت‌ها دريافت نمي‌كنيم.»

اما خطيبي در خصوص كيفيت پايين اين خطوط در مقابل تعرفه بالاي آن نيز اظهار مي‌دارد: «اينترنت هوشمند در حقيقت گريزي است براي اتصال كاربران از طريق اين شبكه به شبكه ISPها و در كل يك كار مجازي است. شبكه اينترنت هوشمند هيچ‌گونه تغيير و تحولي در كيفيت ايجاد نمي‌كند و حتي سرعت اتصال كاربر به دليل حذف نام كاربري و رمز عبور را افزايش مي‌دهد و اگر كيفيت كاهش پيدا كند به شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات بازمي‌گردد. براساس آمار موجود از زمان كاهش تدريجي سيستم فروش‌كارت تعداد مشتركان استفاده از اينترنت هوشمند به شدت افزايش داشته و اين افزايش در طي چند ماه اخير نشان‌دهنده اين موضوع است كه كاربران از اين سرويس راضي هستند.»  

 

منبع: دنياي اقتصاد

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت