بيماري‌‌هاي پاييزي

محسن زهرايي، رئيس اداره بيماري‌هاي منتقله از آب و مواد غذايي وزارت بهداشت با اشاره به آغاز سال تحصيلي و حضور دانش‌آموزان در كلاس‌هاي درس، نسبت به بروز بيماري‌هاي شايع در فصل پاييز، هشدار داد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بيماري‌‌هاي پاييزي

محسن زهرايي، رئيس اداره بيماري‌هاي منتقله از آب و مواد غذايي وزارت بهداشت با اشاره به آغاز سال تحصيلي و حضور دانش‌آموزان در كلاس‌هاي درس، نسبت به بروز بيماري‌هاي شايع در فصل پاييز، هشدار داد.

زهرايي گفت:

"سينوزيت، آنفلوانزا، عفونت‌هاي ويروسي و سرماخوردگي، از بيماري‌هاي شايع در فصل پاييز هستند كه دانش‌آموزان بيشتر از ساير افراد جامعه در معرض ابتلا به اين بيماري‌ها قرار دارند.

ميكروب‌ها و ويروس‌ها در فضاهاي بسته و شلوغ، بهتر منتقل شده و اين عامل باعث بروز بيماري‌هاي تنفسي در بين دانش‌آموزان مي‌شود.

معمولا ويروس‌ها و ميكروباكتري‌ها، به شكل عطسه ، سردرد، گلودرد و آب ريزش بيني ظاهر مي‌شود كه اين علائم رايج در سرماخوردگي است.

ويروس‌ از طريق عطسه، صحبت و حتي دست دادن، در هوا منتشر مي‌شود و مي‌‌تواند افراد سالم را آلوده كند.

نوع ديگري از عفونت‌‌هاي تنفسي، آنفلوانزاست كه با تب و دردهاي عضلاني شديد همراه است و به آن "سرماخوردگي حاد عفوني" مي‌گوييم.

آنفلوانزا با تب و لرز شديد همراه است و از يك سرماخوردگي ساده به سرماخوردگي حاد تبديل مي‌شود.

معمولا در ماه‌هاي آبان و آذر، احتمال ابتلاي ‌فرد به ‌آنفلوانزا بسيار زياد است و والدين‌ بايد مراقب فرزندان خود باشند كه ‌در مدارس، با دانش‌آموزان مبتلا به بيماري مواجه نشوند."

محسن زهرايي درعين حال نسبت به مصرف خودسرانه هر گونه قرص و شربت و آنتي بيوتيك‌ها ، از سوي بيماران، هشدار داد و خاطر نشان ساخت: "مصرف دارو حتما بايد زير نظر پزشك باشد."

وي افزود:

"آنفلوانزا شايع‌ترين بيماري ويروسي فصل سرماست كه دستگاه تنفسي را درگير مي‌كند و مسري است."

شايد كسي آنفلوانزا را جدي نگيرد و حتي اگر از مردم پرسيده شود، فرق بين سرماخوردگي و آنفلوانزا را ندانند، اما عمق فاجعه ابتلا به ويروس‌ها خيلي بيشتر از اين حرف‌هاست.

در سال‌هاي اخير محققان به اين باور رسيده اند كه آنفلوانزا به‌عنوان يك قاتل مهلك، از ايدز پيشي گرفته است. آنفلوانزا مسئول مرگ 36هزار آمريكايي در سال است.

تحقيقات در اين كشور نشان مي‌دهد مرگ و مير، بيشتر در افراد ميانسال و پير صورت مي‌گيرد، چون آسيب‌پذيرتر هستند.

مدت زمان شروع علايم از زمان وارد شدن ويروس به بدن، 24تا 48 ساعت است. علايم و نشانه‌هاي آنفلوانزا ناگهان آغاز مي‌شوند.

آنها به ميزان زيادي غيراختصاصي و شبيه ديگر بيماري‌هاي تنفسي هستند، از جمله اين نشانه‌ها مي‌توان به لرز و تب متوسط تا بالا، دردهاي عضلاني و استخواني از جمله كمردرد، چشم درد و گلودرد، سرفه‌هاي خشك، آبريزش بيني، سردرد و ضعف، خستگي و كوفتگي اشاره كرد.

آنفلوانزا در كودكان ممكن است سبب تهوع، استفراغ و اسهال شود.

مريم غفاري- همشهري

*مطالب مرتبط:

آنفلوآنزا

براي درمان و مقابله با آنفلونزا چه بايد بكنيم؟

ويروس آنفلوآنزا در برکه‌هاي يخ‌زده هم زنده مي‌ماند

آنفلوآنزا اپيدمي نشده است

10 فرمان براي مبتلايان به گلودرد

سرماخوردگي، آنفلوآنزا يا آلرژي؟

سرماخوردگي را جدي بگيريم

سرماخوردگى، بيمارى فصل

آنفلوآنزا و واكسيناسيون (قسمت اول) و (قسمت دوم)

سرماخوردگي و مكمل هاي تغذيه اي

فردي که سرماخورده چه بايد و چه نبايد بخورد؟

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت