سر و صدا برای سلامتی مضر است

شواهدي وجود دارد كه نشان مي‌دهد استرس ناشي از سر و صدا يكي از علل مهم به خطر افتادن سلامتي است. بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، سر و صداي ناخواسته موجب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سر و صدا براي سلامتي مضر است

شواهدي وجود دارد كه نشان مي‌دهد استرس ناشي از سر و صدا يكي از علل مهم به خطر افتادن سلامتي است.

بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، سر و صداي ناخواسته موجب آسيب شنوايي، اختلال خواب و رهاسازي هورمون استرس (کوتيزول) مي‌شود كه مي‌تواند بر سيستم ايمني و متابوليسم بدن تاثير داشته باشد.

سر و صدا همچنين مي‌تواند ما را كلافه و پرخاشگر كند و موجب افزايش احتمال حمله قلبي شود، به‌طوري كه بر اساس محاسبات انجام شده، 3 درصد از سکته هاي قلبي به همين علت در اروپا اتفاق مي‌افتد.

مطالعات انجام شده به وسيله دانشگاه كورنل در نيويورك نشان مي‌دهد كساني كه در محيط اداري باز با هياهوي دائمي ماشين‌ها، تلفن‌ها و گفت‌وگوهاي اداري كار مي‌كنند، در مقايسه با افرادي كه در محيطي ساكت و محل كاري مستقل فعاليت دارند، سطح هورمون آدرنالين خونشان بالاتر است. (ترشح هورمون آدرنالين به دنبال استرس و شرايط ناموزون بدن، افزايش مي يابد. آدرنالين موجب باز شدن رگ هاي عضلات و افزايش فعاليت قلب و فشار خون مي شود.)

شايد كمي تعجب‌آور به ‌نظر برسد كه مسئله سر و صدا كم‌كم به جلسات سياسي نيز كشيده شده، اما سال گذشته اتحاديه اروپا، تمام شهرهاي اروپايي با جمعيت بيش از 250 هزار نفر را ملزم به توليد نقشه‌هاي ديجيتال صدا كرد.

ريچارد تور يكي از فعالان ضد ‌صدا مي‌گويد: "مردم فكر مي‌كنند تنها افراد پير هستند كه از صدا شكايت دارند، اما ما به يك تغيير نگرش درباره آنچه واقعا صداست نياز داريم؛ منظور از نويز( Noise به معناي آلودگي صوتي) يا صدا، هر نوع صداي ناخواسته‌اي است كه از لحاظ فيزيكي مضر باشد."

توصيه هايي براي کنار آمدن با يک محيط پر سر و صدا:

تغيير نگرش:

مطالعه‌اي كه توسط دپارتمان محيط زيست، غذا و امور روستايي انجام شد، نشان داد كه رفتاردرماني ‌شناختي و هيپنودرماني (Hypnotherapy يا معالجه‌ امراض‌ به وسيله‌ خواب‌ مغناطيسي‌ )مي‌تواند در كاهش استرس افرادي كه با سر و صدا مانند صداي ترافيك يا صداي ژنراتورهاي الكتريكي آزار ديده‌اند، مؤثر باشد.

دكتر جف‌لونتال رهبر اين مطالعه مي‌گويد: "رفتار درماني به افراد كمك مي‌كند به جاي اينكه تحت‌تأثير احساسات قرار بگيرند، بتوانند آنها را كنترل كنند."

او چند تمرين را پيشنهاد مي‌كند:

- صدا را به شكل يك توپ بزرگ سياه تصور كنيد و آن را به اطراف حركت دهيد، نزديك بياوريد و دور كنيد حتي رنگ و اندازه آن را تغيير دهيد و در نهايت آن را بتركانيد.

اين به شما كمك مي‌كند بر هر چيز كه باعث ناراحتي شما مي‌شود، احاطه داشته باشيد.

- سعي كنيد ديد خود را در صورتي كه كمك‌كننده است تغيير دهيد، به ‌عنوان مثال اگر علت ناراحتي شما، فقط يك صداي خفيف است كه ديگران را دچار استرس نمي‌كند، شما نيز سعي كنيد حساسيت خود را کم کنيد.

تمركز بر فعاليت‌هاي جذاب:

كارهايي را انجام دهيد كه جذاب و پرهيجان هستند، مثل حل يک جدول مشکل، خواندن مطالب يا تماشاي تصاوير و فيلم تاثيرگذار.

به اين ترتيب گذر زمان را در مواردي كه صداها زياد هستند، حس نمي‌كنيد.

يادگيري تكنيك‌هاي آرامش‌دهنده:

هر چيزي كه شما را آرام كند، مي‌تواند كمك‌كننده باشد.

در يك صندلي راحت بنشينيد و به ‌عنوان مثال كلمه "يك" را با هر دم تكرار كنيد؛ اين كار را 10 تا 20 دقيقه در روز انجام دهيد. به اين ترتيب بدن با كاهش ضربان قلب، تنفس، فشار خون و متابوليسم مواجه خواهد شد.

سركوب كردن صدا:

اگر در خيابان‌هاي پُر سر و صدا سكونت داريد، سعي كنيد شيشه‌هاي دو جداره نصب كنيد يا اينكه شيشه جداگانه‌اي به ضخامت 10 سانتي متر نصب كنيد.

اگر منزل شما در مسير عبور هواپيما قرار دارد، با افزايش عايق صدا در بام خانه، صداي هواپيماها كم خواهد شد.

و اما همسايگان پُر سر و صدا!

حجم ديوارهاي خانه و کف و سقف آن را به وسيله اضافه كردن يك لايه گچي (ديوارهاي دو جداره) افزايش دهيد.

به مسئولين منطقه تان فشار بياوريد تا سطوحي كم صدا در خيابان ها ايجاد كنند.

تايرهاي كم صدا براي ماشين‌ها استفاده كنيد.

مراقب باشيد!

تمام سر و صداهايي که سلامت را به خطر مي اندازند، مربوط به محيط اطراف نمي‌شوند، بلكه شنيدن موسيقي در هدفون هم مي‌تواند باعث به خطر افتادن سلامت شود.

سعي كنيد از يك تكه پنبه براي جلوگيري از ورود صدا در گوشتان استفاده كنيد.

در نهايت بايد گفت، گذراندن زماني در سكوت و آرامش مي‌تواند از لحاظ بدني، احساسي و فكري به افراد كمك كند.

ترجمه: نسرين خسروشاهي

همشهري

*مطالب مرتبط:

خطرات صداهاي گوش خراش

 پارگي‌ پرده‌ گوش

چه طور گوش زنگ مي ‌ز‌ند؟

خطر پاک کردن گوش

‌درمان عفونت و درد گوش

گوش درد به دليل عفونت گوش (اوتيت)

ساكت كردن وزوز گوش

اثر صداها بر شنوايي راننده

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت