اگر زياد با کامپيوتر کار می ‌کنيد ضدآفتاب بزنيد

تابش خورشيد در اين روزهاي آفتابي، خطرات خاص خود را به دنبال دارد و جدا از آفتاب سوختگي، بايد اين حقيقت را هم در نظر گرفت که پرتوهاي ماوراي بنفش نور خورشيد مي‌تواند در درازمدت موجب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر زياد با کامپيوتر کار مي ‌کنيد ضدآفتاب بزنيد

تابش خورشيد در اين روزهاي آفتابي، خطرات خاص خود را به دنبال دارد و جدا از آفتاب سوختگي، بايد اين حقيقت را هم در نظر گرفت که پرتوهاي ماوراي بنفش نور خورشيد مي‌تواند در درازمدت موجب سرطان پوست شود. بنابراين انتخاب شيوه‌هاي مناسب براي محافظت از پوست در برابر نور خورشيد ضرورت دارد.

يکي از راه‌‌هاي ايجاد اين حفاظت،‌ استفاده از کرم‌هاي ضدآفتاب است، اما نبايد فراموش کرد که انتخاب از بين طيف گسترده ضدآفتاب‌هاي موجود در بازار کار بسيار دشواري است.

در اين‌باره با دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده، رييس مرکز تحقيقات پوست به گفتگو نشسته‌ايم که خلاصه‌اي از آن را پيش‌رو داريد.

چه کساني بايد از کرم ضدآفتاب استفاده کنند؟

استفاده از ضدآفتاب براي همه افراد در هر سني ضروري است، به طوري که مصرف آنها در همه فصول، حتي در هواي ابري به افراد توصيه مي ‌شود. حتي کودکان نيز بايد هنگام بيرون بودن از خانه کرم ضدآفتاب روي پوست داشته باشند. البته اين موضوع درباره افرادي که به دليل نوع شغل خود مجبورند مدت زمان بيشتري زير آفتاب و يا مقابل پنجره‌اي آفتاب‌گير باشند، اهميت ويژه‌اي دارد. نبايد فراموش کرد که محصولات ضدآفتاب قادرند تا 92 درصد از آثار زيان‌بار نور خورشيد بکاهند، اما نکته مهمي که در اين زمينه وجود دارد، مقدار و دفعات مصرف از اين محصولات است.

بيشتر توضيح مي ‌دهيد؟

کرم‌ ضدآفتاب را بايد يک ربع تا نيم ساعت پيش از خروج از منزل يا محل کار و هر بار به اندازه يک بندانگشت يعني حدود دو گرم روي پوست ماليد، مثلا يک قوطي 30 گرمي ضدآفتاب اگر فقط براي صورت مورد استفاده قرار بگيرد، تقريبا طي 15 بار استفاده بايد تمام شود. اما متاسفانه چيزي که ما شاهد آن هستيم، اين است که افراد گاهي تا شش ماه از يک کرم ضد آفتاب استفاده مي ‌کنند و به دليل صرفه‌جويي اقتصادي يا ناآگاهي نسبت به ميزان استفاده از اين محصولات، لايه نازکي از کرم را فقط يک بار در روز روي پوست خود مي ‌زنند که از نظر علمي قابل قبول نيست و به همين دليل نمي ‌توان آثار مطلوب ضدآفتاب‌ را ديد.

يکي از مشکلات جامعه ما اين است که آقايان کرم ضدآفتاب را کالايي لوکس و فقط براي خانم‌ها مي ‌دانند و اين در حالي است که تحقيقات نشان مي ‌دهد، مردان سه برابر بيشتر از زنان به سرطان پوست مبتلا مي ‌شوند، زيرا آنتي‌اکسيدان‌هاي کمتري در پوست آنها ساخته و توليد مي ‌شود. به همين دليل، استفاده از کرم ضدآفتاب براي آقايان بسيار ضروري است و بايد در اين زمينه فرهنگ ‌سازي شود.

کرم ضدآفتاب در هر بار مصرف بايد تمام سطح پوست صورت، دست و نواحي را که مقابل آفتاب قرار مي‌ گيرند، بپوشاند و هر دو تا سه ساعت يک بار (گاهي چهار تا پنج بار در روز) تجديد شود.

آيا براي خريد ضدآفتاب مناسب بايد حتما به متخصص پوست مراجعه کنيم يا نه؟

يکي از نکات قابل توجه درباره انتخاب ضدآفتاب‌‌ها، متناسب بودن آنها با پوست است. افراد داراي پوست خشک بايد از ضدآفتابي که از مقداري چربي برخوردار است، استفاده کنند و در مقابل، افراد با پوست چرب بايد ضدآفتاب‌هايي را انتخاب کنند که فاقد چربي است. خانم‌هايي که پوست‌هاي حساس دارند، افراد مبتلا به آکنه و حساسيت‌هاي پوستي ، شناگران، افرادي که زياد عرق مي‌ کنند، کودکان و آقايان نيز بايد به سراغ ضدآفتاب‌هايي بروند که مناسب پوست آنهاست. به همين دليل براي خريد ضد آفتاب بايد با پزشک متخصص پوست مشاوره کرد و بدون توصيه پزشک و به طور خودسرانه آن را از داروخانه‌ها تهيه نکرد.

استفاده از کرم‌هاي ضدآفتاب فقط در مواقعي لازم است که در معرض نور خورشيد هستيم؟

تحقيقات نشان داده افرادي که ناگزيرند ساعت‌هاي طولاني روبروي کامپيوتر بنشينند، بايد از ضدآفتاب استفاده کنند، زيرا اشعه‌هاي ناشي از مانيتور، موجب ايجاد و يا پررنگ‌تر شدن لکه‌هاي صورت مي ‌شود. اين موضوع درباره لامپ‌هاي مهتابي و فلورسنت نيز صادق است.

پريسا اصولي

*مطالب مرتبط:

ضدآفتـاب با SPF 30 بخريد

عوامل افزايش آفتاب‌سوختگي

کارآيي ضد آفتاب ها چيست؟

آفتاب سوختگي

دلايل تغيير رنگ پوست

چگونه از ضد آفتاب استفاده كنيم

هميشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنيد

مي‌ توان پوستي زيبا داشت

ليست خريد هاي تابستان 

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت