از تولد دوباره‌ي سينما آزادي تا خاطره شدن سينما رودكي

سينما «آزادي» در اولين بهار آغاز فعاليت‌اش با استقبال مخاطبان مواجه شد و مديرعامل توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران به خبرنگار ايسنا گفت: ما به هدف اصلي‌مان كه قصد داشتيم، سينما آزادي فضاي امني براي پركردن اوقات فراغت خانواده‌ها باشد نزديك شده‌ايم و خانوا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از تولد دوباره‌ي سينما آزادي تا خاطره شدن سينما رودكي

گزارش بهاره‌ي سينماي ايران

 

سينماي ايران «به همين سادگي» نوروز 1387 را با خاطرات صف‌هاي طويل جلوي سينما آزادي آغاز كرد، سينما

«رودكي» را به دفترچه‌ي خاطرات سينمادوستان در لاله زار سپرد و معاون سينمايي، امسال را براي سينماي ايران، سال رونق‌بخشي دانست.

سينما «آزادي» در اولين بهار آغاز فعاليت‌اش با استقبال مخاطبان مواجه شد و مديرعامل توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران به خبرنگار ايسنا گفت: ما به هدف اصلي‌مان كه قصد داشتيم، سينما آزادي فضاي امني براي پركردن اوقات فراغت خانواده‌ها باشد نزديك شده‌ايم و خانواده‌ها طي اين مدت استقبال بسيار خوبي از اين سينما داشتند و اكثرا هم راضي بوده‌اند.

***

در اولين جلسه‌ي شوراي عالي تهيه‌كنندگان در سال 87، نامه اداره كل نظارت و ارزشيابي درباره توجه تهيه‌كنندگان به عدم ارتباط با شبكه‌هاي ماهواره‌يي فارسي زبان مطرح شد و عمده اعضا حاضر شورا درباره وضعيت اسفبار غارت سرمايه‌هاي سينما و نمايش غير مجاز فيلم‌هاي ايراني در شبكه‌هاي فارسي زبان هشدار دادند و در اين جلسه، اسامي فيلم‌هاي زيادي مطرح شد كه بدون داشتن كپي‌رايت و مجوز از اين شبكه‌ها پخش شده و باعث محروم شدن تهيه‌كنندگان از حقوق بين‌الملل فيلم‌هايشان شدند و اعضا حاضر خواستار چاره‌جويي پيرامون اين مشكل از سوي وزارت ارشاد شدند.

****

در ابتداي بهار 87؛ «رخشان بني‌اعتماد» براي برگزاري كلاسهاي فيلم‌سازي پيشرفته، مرور آثارش و دريافت مدرك افتخاري فروردين ماه راهي لندن شد و كلاس فيلم‌سازي پيشرفت هم برگزار كرد.

كارگردان «گيلانه»، «بانوي ارديبهشت» همچنين در ادامه‌ي حضورهاي بين‌المللي‌اش براي سخنراني در ميزگردي تحت‌عنوان «زنان سينماگر و تعهد» راهي جشنواره‌ي فيلم كن شد و به‌عنوان تنها زن كارگردان ايراني در اين ميزگرد سخنراني كرد.

***

چند هفته‌اي سپري مي‌شد از آغاز سال 87 كه سينما «رودكي» ( متروپل سابق ) يكي ديگر از بازماندگان سينماهاي لاله‌زار هم از چرخه نمايش خارج شد.

بهروز بهبهاني مدير اين سينما در گفت‌وگويي با ايسنا اين خبر را تاييد و اعلام كرد: به دليل اينكه بافت لاله‌زار از موقعيت فرهنگي خارج شده است، فعاليت سينما «رودكي» توجيه اقتصادي نداشت و مجبور شديم اين سالن را كه بالاي 60 سال قدمت دارد را تعطيل كنيم.

در حاليكه او ادعا كرد كه؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اجازه تغيير كاربري اين سينما را صادر كرده است‌، اما مدير امور سينمايي معاونت سينمايي اعلام كرد: اجازه‌اي براي تغيير كاربري سينما «رودكي» صادر نشده است.

سينما «رودكي» با نام قديمي «متروپل» در سال 1329 با نمايش فيلم «بن‌هور» آغاز به كار كرده و طي سال‌هاي اخير بيشتر فيلم‌هاي خارجي را به نمايش گذاشت.

***

با سپري شدن 10 ماه از مرداد ماهي كه قرار بود «سنتوري» داريوش مهرجويي به نمايش درآيد و سرانجام در اواخر سال 86 از پياده‌روهاي خيابان سر درآورد و به خانه‌ها رفت و مردم در ويدئوهاي خانگي آن را به تماشا نشستند؛ حجت ف متهم دستگير شده كه به عنوان اصلي‌ترين پخش كننده‌ي قاچاق اين فيلم معرفي مي‌شد، ارديبهشت ماه در يك برنامه‌ي راديويي حضور پيدا كرد و اعلام كرد: از غيرقانوني بودن فروش اين فيلم اطلاعي نداشته‌است.

او در يك اظهار نظر عجيب گفت: از ابتدا سينماي ايران و فيلم‌هاي داريوش مهرجويي را از فيلم «گاو» دنبال مي‌كردم. حتي دليل انتخاب شغلم نيز علاقه‌ام به فرهنگ و سينما بوده است و مسائل مادي آن برايم اهميت چنداني نداشته است.

او خود را 24 ساله و ديپلم رياضي معرفي كرد و ادامه داد: در مغازه‌ي كوچكي كه واقع در يكي از فقيرترين محله‌هاي تهران است، فيلم‌هاي مجاز را عرضه مي‌كردم و فيلم «سنتوري» تنها فيلم غير مجازي بود كه مسوولان در محل كارم يافتند.

در اين برنامه مرتضي شايسته و فرامرز فرازمند تهيه‌كننده و پخش كننده سنتوري هم حضور داشتند.

***

محمدرضا جعفري جلوه هم سال 87 را براي سينماي ايران، سال رونق بخشي دانست.

معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتگويي با ايسنا رونق‌بخشي به اقتصاد سينما و هويت بخشي به توليدات آثار را دو رويكرد اصلي معاونت سينمايي در سال جاري برشمرد و اعلام كرد: اين دو رويكرد اصلي به طور جدي فرا روي ماست و در اين راستا به توليدات بهتر در عرصه سينماي كشور مي‌انديشيم.

او همچنين مهمترين برنامه‌ي معاونت سينمايي را برنامه منتهي به ساخت فيلم خوب دانست.

****

جشنواره‌ي فيلم كن هم طبق روال هر ساله‌اش برپا شد و سهم سينماي ايران در آن «ترانه تنهايي تهران» به كارگرداني سامان سالور در بخش دو هفته كارگردانان بود.

اما شصت‌و يكم دوره‌ي برگزاري كن در حالي برپا شد كه نمايندگان سينماي ايران را در اين دوره مديران سينمايي تشكيل دادند و حضور سينماگران در آن محدود بود و همين موضوع بازتاب‌هاي مختلفي را از سوي اهالي سينما به دنبال داشت.

***

ارديبهشت ماه دومين شب كانون كارگردانان با تقدير از سه نسل فيلم‌سازي سينماي ايران، مسعود كيميايي، ابراهيم حاتمي‌كيا، پرويز شهبازي و بزرگداشت ناصر تقوايي همراه شد و از عباس شباويز تهيه‌كننده‌ي پيشكسوت سينما هم تقدير شد.

رييس كانون كارگردانان اعلام كرد كه قصد داشته‌ايم با برگزاري اين جشن، تذكري نسبت به جايگاه مقام كارگردانان‌ در سينما به‌عنوان مهم‌ترين عضو سينمايي در سي‌سال اخير داشته باشيم و همچنين گوشزد‌ كنيم، وظيفه‌ي او را كه هدايت و رهبري است و اعلام كرد: اين ويژگي مهم‌ترين ركني است كه او را متمايز مي‌كند.

او از كارگردانان سينماي ايران خواهش كرد: اين گوهر گران‌بها را به‌خاطر پرفروشي، ارزان نفروشيد. حق داريم مخاطب زياد را همراه كنيم اما از استانداردهايي پايين نياييم.

***

يك هفته پس از جشن كارگردانان، فيلم‌نامه‌نويسان سينماي ايران هم به مناسبت روز 25 ارديبهشت ماه بزرگداشت فردوسي دوره هم جمع شدند و كارت عضويت افتخاري خود را به عباس كيارستمي اهدا كردند.

آنها اين مراسم را بيشتر براي بيان دغدغه‌هايشان برپا كردند و فرهاد توحيدي رييس كانون فيلم‌نامه‌نويسان در يك نشست خبري اعلام كرد كه اين مراسم، جشن نيست و گفت: شايد اگر در اينجا هم اتحاديه‌ها و تشكل‌هاي صنفي مثل اتحاديه‌ي نويسندگان آمريكا همان اهميت و سازمان‌يافتگي و منشاء اثر را داشتند، ما هم بايد در اعتصاب مي‌بوديم. اين اعتراض مضمونش به تاريخ‌رفتن حقوق نويسنده در همه عرصه‌هاست. هم در عرصه مادي و هم در عرصه معنوي.

توحيدي ادامه داد: تصورمان بر اين بود كه در جامعه‌ا‌ي زندگي مي‌كنيم كه داعيه فرهنگي دارد. بالطبع مديران و كارگزاران فرهنگي هم موظفند و هم علاقه‌مندند به اهل فرهنگ هستند و دوست دارند در اين حيطه كار كنند. مي‌خواهند اهل فرهنگ را پاس بدارند چون تا زمانيكه زيرساخت‌هاي فرهنگي استقرار و تقويت نشود مشكلات بحران‌زا درگير جامعه خواهد شد.

***

همچنان اصغر شاهوردي سينماي ايران در بستر بيماري است و در اين چند ماهه‌ي گذشته هنرمندان به ديدار او رفتند. در ديداري كه مديرعامل خانه سينما هم حضور داشت بر ضرورت يك صندوق حمايتي تاكيد شد و رضا ميركريمي گفت: واقعيت ماجرا اين است كه هر وقت با حادثه‌هاي اينچنيني روبرو مي‌شويم، تازه متوجه مي‌شويم چقدر امنيت اعضاء شاغل در حوزه سينما شكننده و در معرض خطر است و ما نيازمند يك فكر جدي و اساسي به منظور تشكيل يك صندوق حمايتي هستيم تا اين صندوق در مواقع لزوم و وضعيت اورژانس مشكلات اعضاي حادثه ديده را برطرف كند.

***

و سرانجام بهمن فرمان‌آرا اعلام كرد: با اطمينان مي‌گويم تا اخذ پروانه‌ي نمايش «خانه‌ي آشنا»، اين فيلم درجايي به‌ نمايش درنخواهد آمد. من مي‌خواهم فيلمم دراين مملكت نمايش داده شود، چون فيلم را به‌خاطر مردم مي‌سازم، نه منتقدان خارجي.

***

در فصل بهار قرار شد، فروش بليت‌هاي سينما بصورت نيم‌بها در روز شنبه باقي‌بماند و همچنان سينماگران به روند لغو امتياز دو نشريه‌ي هنري واكنش نشان دادند.

به گزارش ايسنا، در سه ماهه‌ي ابتداي سال 87 ؛ داود اسدي بازيگر و شاهرخ سخايي عكاس، مجيد حاجي‌باشي مديرتوليد، اسماعيل داورفر بازيگر و فرهنگ معيري پدر چهره‌پردازي سينماي ايران هم از دنيا رفتند و به قطعه هنرمندان سپرده شدند.

 

منبع: ايسنا

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت