شخصيت اساطير گونه

امام خمينى شخصيتى آن چنان بزرگ بـود كه در مـيـان بـزرگان و رهـبـران جـهـان و تـاريخ بـه جز انـبـيـا و اولـياى معـصـومـيـن(عليهم السلام) بـه دشـوارى مى تـوان كسى را با ايـن ابعاد و خـصـوصـيات تصـور كرد. الحـق شخصيت آن عزيز يگـانه, شخصـيتى دسـت نـيـافـتنـى
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شخصيت اساطير گونه

ويژگى هاى امام از زبان مقام معظم رهبرى

مقـام معظم رهبـرى در مـواضع متعدد به ويژگـى هاى امام اشاره فرموده اند.

بخشـى از ايـن ويژگـى هـا عبارت است از:

1 ـ شخصيت اساطير گونه :

امام خمينى شخصيتى آن چنان بزرگ بـود كه در مـيـان بـزرگان و رهـبـران جـهـان و تـاريخ بـه جز انـبـيـا و اولـياى معـصـومـيـن(عليهم السلام) بـه دشـوارى مى تـوان كسى را با ايـن ابعاد و خـصـوصـيات تصـور كرد. الحـق شخصيت آن عزيز يگـانه, شخصـيتى دسـت نـيـافـتنـى و جـايگــاه والاى انسانـى او جـايگـاهـى دور از تصـور و اسـاطيـر گـونه بود. (1)

2 ـ عبادت و تهجد :

او بـا مناجات و تهجد و تضـرع مخلصانه در سلك ((عسى ان يبعثك ربك مقاما محمودا)) درآمد.(2)

3 ـ عمل به قرآن در زندگى

او با عمرى كه روزها و ساعت ها و لحظه هايش به مراقبه سپرى شد, صدها آيه  قرآن را, كه در تـوصيف مخلصين, متقـين و صالحيـن است, مجسـم و عـينـى ساخت. او قرآن را نه فقط در محيط زندگى جامعه ويا تشكيل جامعه ى اسلامى, بلكه در نفـس خود و در زندگى خـود تحقق بخشيد. (3)

4 ـ شجاعت اخلاقى و روحى

آن قدرت و صلابت معـنـوى و شجاعت روحـى و اخلاقى كه در يك لحظه يك موضعى را بـه خاطر اسلام و مـسـلمـيـن اتخاذ مى كند كه دنيا در مـقابل اين مـوضع گيرى متحير مـى ماند. كـم تر از بزرگان عالـم ايـن قـدر توانسته است آن را در اعمـال و رفتـار خـود نشـان دهــــد.(4)

5 ـ مصلح و احياگر بزرگ

او آن روح الله بـود كه با عصا و يد بيضاى مـوسـوى و بيان فرمان مصطفـوى به نجـات مظلـومان كمـر بست. نخست فـرعون هـاى زمـان را لرزاند و دل مستضعفـان را به نـور اميـد روشـن ساخت.(5)

6 ـ احياگر اسلام ناب محمدى(ص)

امـام بـراى حـيـات دوبـاره ى اسلام درسـت هـمـان راهـى را پـيـمـود كـه رسـول الله (ص) پيمـود(6). او به اسلام عزت بخشيد و پرچـم قرآن را در جهان به اهتزاز درآورد(7).

7 ـ روشنى بخش و احياگر

او مانند خورشيدى بود كه با درخشش خود اشيا را آشكار مى كند و مانندروحى بـود كه بـا دمـيـدن بـهnbsp; & كالـبـدى اجزاى آن را زنـده مـى سـازد, او مـا را زنـده كـرد و به حركت درآورد(8).

8 ـ قلب ملهم به الهامات

امام عزيزمان حقيقتـا قلب او در مـواردى ملهم از الهامات غيبـى بود و كلمات او گـويى در مـواردى كلمات متكـى به وحـى است(9).

9 ـ شخصيت دست نيافتنى

نه ايـن جانب... و نـه هيچ فرد ديگرى در جمهورى اسلامى قادر نيست كه بـه قله ى آن شخصيت ممتـاز و استثنـايـى دست يـابـد.

10 ـ آيه ى رحمت

هيچ روزى ماننـد دوازدهـم بهمـن نبـود كه در آن مـردى از دودمان پيامبران و بر شيـوه ى آنان با دسـتى پر معـجزه... چـون آيـه ى رحـمـت فرود آمـد و آنان را بر بال فرشتگان حق نشانيـد و تا عرش عزت و عظمت پر كشيد(10).

خـدمـات امـام از ديـدگـاه مقـام معظم رهبرى

در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامـى امام منشاء خـدمات بسيار بـود.

بخشـى از آن خـدمـات عبـارت است از:

1 - احياى اسلام

2 - بـازگـردانـدن روح عزت به مسلمـانــان

3 - دادن احسـاس درك امت اسلامـى به مسلمـانـان

4 - برانـداختـن يكـى از مرتجع ترين و پليـدتريـن رژيـم هاى جهان

5 - ايجاد حكومتى بر مبناى اسلام

6 - ايجاد نهضت اسلامى در جهان

7 - پـديـد آوردن نگـرش جـديــد در فقه شيعه

8 - ابطـال باورهاى غلط دربـاره ى اخلاق فـردى حكام و لزوم وجـود اخلاق فردى خاص در اين گروه

9 - احيـاى روحيه ى خـودبـاورى در ملت ايـران

10 - اثبـات ممكـن بـودن نه شـرقـى و نه غربى در عمل با تـوجـه بـه ويـژگى هايى كه بـراى خـط روشـن خمـيـنى كبـير برشمرديـم,عصر ما, عصر خمينى است بـى هيچ ترديدى عصر حاضر را بايد عصر خمينـى ناميـد. مـقام معـظم رهبرى درباره ى زنـده بـودن راه و هدف امام راحل(ره) مـى فرمايد:

ما صـريحا بـه هـمـه ى مـلـت هـاى جـهـان اعـلام مـى كنيـم كه تـفـكـر  خاتمه يافتـن دوران امـام خمينـى(ره) كه دشمـن با صـد زبـان سعى در القاى آن دارد, خـدعه و نيـرنگـى اسـتـكبـارى بـيـش نيست و علـى رغـم آمريكا و همكارانـش امام خمـينـى(ره) در مـيـان مـلـت خـود و جامـعـه ى خـود حـاضـر اسـت و دوران امـام خمـيـنى(ره) ادامـه دارد و ادامـه خواهد داشت. راه او, راه ما, هـدف او, هدف مـا و رهـنـمـود اومـشـعـل فروزنده ماست. (11)

 

امام از نگاه حضرت آيت‌الله خامنه اي (ره)

«... نام آوران بزرگ دوران معاصر يعني امام روح الله خميني (ره) دانشمندان پارسا و خردمندي و پرهيزكار و حكيمي‌سياست مدار و مومني نوانديش وعارفي شجاع وهوشمند وفرمانروايي عادل و مجاهدي فداكار بود، او فقيه و اصولي و فيلسوف و عارف ومعلم اخلاق واديب وشاعر بود.

در او خصلت برجستة خدا داد در آميخته با آن چه او خود از معارف قرآني آموخته و دل و جانش را به آن زيور داده بود‌،  شخصيت عظيم و جذاب و تأثير گذاري پديد اورده بود كه هر يك ا ز چهره ‌‌‌‌هاي برجستة يك قرن اخير جهان –كه قرن رجال بزرگ و مصلحان نام آور ديني و سياسي واجتماعي است – در برابر ان كم جاذبه و يك بعدي وكوچك به نظر مي‌آمدند.

كاري كه او بدان همت گماشت و با ايمان وتوكل وتدبير و صبر خود بدان دست يافت نيز به همان اندازه بزرگ و باور نكردني واعجاب انگيز بود،شخصيت ممتاز و درخشان او در همة دوره ‌‌‌‌هاي حيات سياسي اش  خيره كننده ومنحصر به فرد بود.»

«امام خميني (ره) شخصيتي آن چنان بزرگ بود كه درميان بزرگان و رهبران جهان و تاريخ‌،  به جز انبيا واولياي معصومين (ع) به دشواري ميتوان كسي را با اين ابعاد و اين خصوصيات تصور كرد. »

امام بزرگوار ما با ارائه مكتب سياسي اسلام خط بطلان بر همة تلاش ‌‌‌‌هاي فرهنگي و سياسي دشمنان اسلام در طول يك قرن ونيم گذشته كشيد كه سعي كرده بودند اسلام را به كلي از عرصة زندگي جامعه بيرون رانند.. . »

پى نوشت :

1- روزنـامه ى جمهورى اسلامـى, 68/3/2.

2- روزنامه ى اطلاعات, 68/4/24.

3- همان.

4- روزنـامه ى جمهورى اسلامـى, 68/4/31.

5- روزنامه ى اطلاعات, 68/4/24.

6- كيهان, 69/3/12.

7- جمههورى اسلامى, 72/3/28.

8- جلوه هاى نور,ص 24.

9- جلوه هاى نور, ص 24.

10- جلوه هاى نور, ص 27.

11- پيام رهبـر معظم انقلاب به مناسبت اوليـن سالگـرد رحلت امام خمينى(ره), 69/3/10.

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت