نوشابه استخوان را نابود می‌كند

نوشابه‌های گازدار به جزئی تقریبا جدانشدنی از سفره‌ها تبدیل شده، البته استفاده از دوغ در سال‌های اخیر، رشد خوبی داشته، اما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوشابه استخوان را نابود مي‌كند

نوشابه‌هاي گازدار به جزئي تقريبا جدانشدني از سفره‌ها تبديل شده، البته استفاده از دوغ در سال‌هاي اخير، رشد خوبي داشته، اما به موازات آن  انواع نوشابه‌ها و نوشيدني‌هاي جديدتر هم به بازار آمده‌اند تا از رقابت جا نمانند.

نمونه‌اي از اين نوشابه‌هاي رنگارنگ، نوشابه‌هاي كولادار(نوشابه هاي سياه) است. تا كنون در مورد خطر نوشابه‌هاي گازدار معمولي، كه حاوي سودا يا كربنات سديم هستند، هشدارهاي زيادي منتشر شده، اما در مورد كولا و خطرهاي احتمالي آن، آگاهي كمتري داريم.

به تازگي مطالعه‌اي در نشريه «تغذيه باليني آمريكا» منتشر شده كه نشان‌دهنده تاثير مخرب كولا بر سلامت استخوان‌هاي زنان است.

در مطالعه اين محققان در دانشگاه تافتس، بيش از 2 هزار و 500 زن و مرد با متوسط سن 60 سال بررسي شده اند؛ گروهي از اين افراد روزانه 5 وعده انواع نوشابه‌هاي گازدار را مصرف مي‌كردند كه حداقل 4 نوبت آن، حاوي كولا بوده است.

ارزيابي وضعيت تراكم استخواني اين افراد در سه نقطه از استخوان لگن نشان داد، استخوان زناني كه طرفدار سر سخت اين نوشابه‌ها بوده‌اند، حاوي مواد معدني كمتري در مقايسه با ساير زنان است.

اين نتايج بعد از آن به دست آمد كه اثر سن، قطع قاعدگي و ورود به مرحله يائسگي و ميزان كلسيم و ويتامين D دريافتي، بر روي تراكم استخواني اين افراد حذف شده بود. بنابراين مي‌توان گفت جدا از اين عوامل، مصرف نوشابه‌هاي حاوي سودا و كولا، مي‌تواند موجب بالا رفتن احتمال كاهش تراكم استخواني در زنان شود.

هنوز دليل واقعي چنين تاثير مخربي شناخته نشده، اما اين محققان 3 توجيه احتمالي را براي اين تاثير ارائه كرده‌اند:

اولين و ساده‌ترين توجيه اين است كه:

افرادي كه به مصرف اين نوع نوشابه‌ها علاقه ي بيشتري دارند، قاعدتا نياز خود را به مايعات، با اين نوشابه‌ها تامين مي‌كنند، بنابراين كمتر به سراغ نوشيدني‌هاي سالم‌تر، كه حاوي كلسيم و ويتامين D بيشتري هستند، مي‌روند.

توجيه دوم اين است كه:

احتمالا کاهش تراکم استخواني به دليل وجود "كافئيني" است كه در نوشابه‌هاي كولادار مورد استفاده قرار مي‌گيرد. پيش از اين رابطه مصرف بيش از اندازه كافئين با پوكي استخوان در مطالعات قبلي مشخص شده بود.

و توجيه سوم اين که: 

توجيه سوم اين محققان به وجود ماده ديگري به نام "اسيد فسفريك" در نوشابه‌هاي گازدار برمي‌گردد. اين اسيد براي خنثي شدن، به كلسيم دريافتي از مواد غذايي متصل‌شده و مانع جذب آن مي‌شود، بنابراين نياز بدن به مصرف كلسيم چند برابر مي‌شود، اين در حالي است كه اغلب افراد همان مقدار توصيه‌شده براي دريافت روزانه ي كلسيم را هم به زحمت دريافت مي‌كنند.

البته در نوشيدني‌هايي مثل شير و دوغ نيز تا اندازه‌اي اسيد فسفريك وجود دارد، اما فرق آنها با نوشابه‌هاي گازدار در اين است كه لبنيات، همزمان كلسيم نيز دارند و اين از كمبود كلسيم ناشي از اختلال جذب آن پيشگيري مي‌كند.

كمبود دريافت كلسيم يا اختلال در جذب آن، منجر به كاهش تراكم مواد معدني موجود در استخوان‌ها و بروز بيماري پوكي استخوان مي‌شود. در اين بيماري، چنان كه از اسم آن پيداست، استخوان‌ها نرم و شكننده شده و با كوچك ترين ضربه و فشار، ممكن است دچار شكستگي شوند. اين امر موجب ناتواني‌هاي حركتي در زنان سالمند شده و كيفيت زندگي آنها را به شدت تحت تاثير قرار مي‌دهد.

از آنجا كه اين بيماري درمان مؤثري ندارد و هيچ علامت مشخصه‌اي هم ندارد كه بتوان زودتر از وجود آن مطلع شد، كارشناسان تغذيه توصيه مي‌كنند در رژيم غذايي خود دقيق باشيد تا بتوانيد از اين بيماري پيشگيري کنيد.

نياز بدن به كلسيم و ويتامين D ، در گروه‌هاي سني مختلف و وضعيت‌هاي گوناگون زندگي مثل بارداري و شيردهي، متفاوت است، اما به‌طور معمول گفته مي‌شود اگر فرد بزرگسالي نتواند از طريق تغذيه صحيح، روزي 1000 تا 1200 ميلي‌گرم كلسيم دريافت كند، بايد با مشورت پزشك خود، از مكمل‌هاي حاوي اين ماده معدني استفاده كند تا بتواند در برابر ابتلا به پوكي استخوان، از خود محافظت كند.

روزنامه همشهري
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت