زن جزیی ، مرد کلی

به خاطرهمین علت بالاست که اگر آقایی به تنهایی در یک مهمانی شرکت کرد، وقتی به منزل برمی‌گردد، خانم دائما از کیفیت، تعداد افراد، و وقایع گذشته سوال می‌کند. آقا به خاطر ادراک کلی توضیح زیادی ندارد بدهد، می‌گوید : خوب بود، بد نبود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زن جزيي ،  مرد کلي

توصيه‌هايي براي ازدواج موفق  (10)

براي خواندن مقاله قبل (گاهي خودم را گم مي کنم ) اينجا کليک کنيد !

 

زن‌ها ادراک جزيي دارند و مردها ادراک کلي.

به خاطرهمين علت بالاست که اگر آقايي به تنهايي در يک مهماني شرکت کرد، وقتي به منزل برمي‌گردد، خانم دائما از کيفيت، تعداد افراد، و وقايع گذشته سوال مي‌کند.

 آقا به خاطر ادراک کلي توضيح زيادي ندارد بدهد، مي‌گويد :

خوب بود، بد نبود.

... و باز خانم سوال مي‌کند.

 

 در اين شرايط آقايي که از روانشناسي و نوع ادراک زن‌ها اطلاعي ندارد، عصباني مي‌شود و فکر مي‌کند، خانم مي‌خواهد استيضاحش کند و خانمي که از نوع ادراک مردها بي‌اطلاع باشد، مي‌پندارد همسرش مي‌خواهد موضوعي را از وي پنهان کند.

 

 اگر اين دو از روانشناسي همديگر اطلاع داشته باشند، خانم‌ها کمتر سوال مي‌کنند و آقايان سعي مي‌کنند بيشتر توضيح دهند.

 البته علي‌رغم مطالب ارائه شده به خانم‌ها توصيه مي‌کنيم قدري از بدبيني و سوء‌ظن نسبت به همسر خود بکاهند. بدبيني و بدگماني يکي از ويژگي‌هاي منفي شخصيتي است که هميشه مشکلاتي را بوجود خواهد آورد. زندگي مشترک بايد توام با اعتماد باشد، تا کانون زندگي را گرم و از بي‌انگيزگي جلوگيري نمايد.

 

انگيزه دادن به ديگران به شکل موثر و در جهت مطلوب امر بسيار مهمي است. در تمام دوران زندگي شما به ديگران انگيزه مي‌دهيد و ديگران به شما، و اين فرايند را ما در روابط مختلف والدين و فرزندان، معلم و دانش‌آموزان، خريدار و فروشنده، رئيس و مرئوس و از اين قبيل مشاهده مي‌کنيم .

 

 در زندگي زناشويي بايد زمينه ايجاد انگيزه را پيدا کرد.

مردها زماني انگيزه پيدا مي‌کنند و خود را توانمند مي‌بينند که به آنها احتياج باشد. موقعي که مردي در مقابل زني احساس کند که نياز به او نيست به تدريج انگيزه و انرژي او تحليل رفته و کم تحرک مي‌‌شود.

 

 از طرفي هر قدر مرد بداند که در زندگي زناشويي نقش داشته و به او اطمينان مي‌شود با قدرت و سلامت بيشتري وظايف خود را انجام مي‌دهد و آرامش بيشتري خواهد داشت.

عشق به مرد انگيزه مي‌دهد مردي که عاشق مي‌شود، سعي مي‌کند به بهترين وجه در خدمت سايرين باشد و با تمام وجود تلاش کرده و توانايي‌هاي خود را بکار مي‌گيرد .خودخواهي‌هاي گذشته فقط موقعي به سراغ او مي‌آيد که او احساس ضعف کرده و فکر کند که قادر به انجام کارها نيست . وقتي مرد عاشق مي‌شود ، به جزخود به ديگري نيز توجه دارد. ديگر تنها به خود فکر نمي‌کند.

زماني که به مرد فرصت داده مي‌شود تا توانمندي و لياقت خود را نشان دهد ، او تمام استعدادهاي خود را بکار مي‌برد. (جان‌گري)

 

زن‌ها وقتي داراي انگيزه مي‌شوند که مورد توجه و تحسين قرار بگيرند. اغلب مردان نمي‌دانند که براي زن ، دانستن و اطمينان از اينکه کسي به او علاقمند است و او را حمايت مي‌کند، چقدر مهم و حياتي است.

 

 زنان از اينکه مطمئن باشند کسي هست، که نيازشان را برآورده مي‌کند، آرامش خاطر به دست مي‌آورند.

 وقتي زني نگران، ناراحت، خسته و نااميد است، مهمترين چيز تسلي بخش براي او مونسي است که از احساس تنهايي او جلوگيري کرده و با او همدردي کند. همدلي، اظهار محبت و توجه کردن به زن، به او آرامش داده و موجب قدرداني و سپاسگزاري او خواهد شد.

 

اي که با درد و محبت زندگاني مي‌کني                                                  روزگارت خوش که عيش جاوداني مي‌کني

                                                                                                                                                   ابوالحسن وزري

 

در مقاله ي بعد به 6 مورد از نيازهاي زن و مرد اشاره خواهيم کرد که بي شک شناختن اين نيازها ، راهي است براي داشتن يک زندگي موفق .

 

منبع : برگرفته از کتاب " روان شناسي ازدواج – نويسنده : زهره رئيسي – با تغيير و تلخيص

 

آنچه در قبل گفته شد:

اين دونفر براي هم ساخته شده اند ؟

سپيد سپيد ، يا سياه سياه

اينگونه از همسرمان انتقاد کنيم

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت