تبیان، دستیار زندگی
حافظه ی انسان همچون دستگاه رایانه است، هر چه به او بدهید ثبت می‌کند. اگر افکار مثبت به آن ارائه دهید در صورت نیاز شما به آن مطالب ، همان اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهد. برای افکار منفی نیز به همین‌گونه عمل می‌کند. اگر افکار شما مخدوش باشد ، واکنش‌های
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سپید سپید ، یا سیاه سیاه

توصیه‌هایی برای ازدواج موفق  (7)

سیاه

برای خواندن مقاله قبل اینجا کلیک کنید !

در تفکرات و احساسات خود تجدید‌نظر کنید

حافظه ی انسان همچون دستگاه رایانه است، هر چه به او بدهید ثبت می‌کند. اگر افکار مثبت به آن ارائه دهید در صورت نیاز شما به آن مطالب ، همان اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهد. برای افکار منفی نیز به همین‌گونه عمل می‌کند. اگر افکار شما مخدوش باشد ، واکنش‌های احساسی‌تان به طرز دردناکی مبالغه‌آمیز و بی‌تناسب خواهد بود . خطاهای شناختی زیادی وجود دارند که می‌تواند روابط شما را با همسرتان مکدر نمایند. در زیر به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم :

1- گسسته بینی:

بدین معنا که شما فقط روی نیمه خالی و نقاط منفی تمرکز کنید و تمامی جنبه‌های مثبت را حذف نمائید. در این شرایط انتخاب گسسته دارید، مثلا می‌گویید زندگی ما سرد است، ولی همه محبت‌ها و رفتارهای مهرآمیز را فراموش می‌کنید.

2- فرضیه سازی:

با توجه به محتویات ذهنی خودتان بی‌جهت مسائلی را به همسرتان نسبت می‌دهید، درباره احساسات و انگیزه‌های وی تصوراتی می‌نمائید، بدون آنکه دلایل موثقی در دست داشته باشید. فرضیه سازی مرگ‌بار است. باورهای تایید نشده برای شما و همسرتان احساسات منفی به همراه خواهد داشت.

3- مبالغه کردن:

در اینجا ابعاد مشکل را بیش از اندازه واقعی‌اش نشان می‌دهید. درشت‌نمایی می‌کنید، این کار اغلب با استفاده از کلماتی نظیر وحشتناک، نفرت‌انگیز، باور نکردنی و غیره صورت می‌گیرد. مثلا تعطیلات وحشتناکی داشتیم. در صورتی که فقط یک نیم‌روز خوب نبوده است.

4- سفید یا سیاه دیدن:

از جمله خطاهای شناختی است. درست یا نادرست، خوب یا بد همه چیز را بطور مطلق می‌بیند، انگار که در حد فاصل دو نهایت مثلا خوب یا بد چیز دیگری وجود ندارد.

5- استدلال اشتباه در مورد کنترل:

تحت تاثیر این اندیشه ، اتوماتیک وار بین یکی از دو نهایت زیر تاب می‌خورید:

یا خود را صد در صد مسئول نیازها، احساسات و خوشبختی همسرتان می‌دانید و یا برعکس احساس می‌کنید برای خوشبخت کردن او هیچ کاری از دست شما ساخته نیست. اگر فرض بر این باشد که شما مسئول تمامی اتفاقاتی که در زندگی زناشویی‌تان رخ می‌دهد باشید، خود را به خاطر هر مشکلی که در زندگی‌تان پیشامد کند سرزنش می‌کنید. از سوی دیگر اگر بنظر برسد که همه مسئولیت‌ها به عهده همسر شماست و از شما هیچ کاری ساخته نیست ، همسرتان به خاطر هر مشکلی که پیش بیاید سرزنش می‌شود (قراچه داغی 1379)

6- داشتن ایدئولوژی جبری:

انسان نباید ذهنش را اسیر بایدها و نبایدها کرده و برای خودش نظام ارزشی فولادین بسازد. مثلا فرد برای اینکه به خودش انگیزه بدهد می‌گوید : «باید اینکار انجام شود» یا من باید موفق شوم در صورتیکه اگر بایدها و نبایدها را کنار بگذارد و به جای آنها کلمات «بهتر است» را جایگزین کند از لحاظ عاطفی احساس منطقی‌تری دارد. «بهتر است، موفق شوم» اگر «چنین نمی‌شد، بهتر بود»

زمانی که انسان به جای ایدئولوژی جبری، نگرش انعطاف‌پذیر به زندگی داشته باشد ، بار عاطفی ذهنی که بر او تحمیل می‌شود کمتر است.

کسب مهارت در ارتباطات و برخوردهای غیر کلامی

تنوع ازدواج‌ها به اندازه تعداد آنهاست، بنابراین بی‌احتیاطی است اگر برای همه آنها، قواعد کلی وضع شود . ولی توصیه روانشناس‌ها این است که «سعی کنید دنیا را از دریچه چشم همسر انتخابی خویش ببینید!»

هر انسان موجود منحصر به فردی است و هر فردی دنیای خاص خود را دارد بنابراین برای شناخت ساختمان روانی افراد (مجموعه احساسات، علایق، افکار) و برای نزدیک شدن و درک کردن همسرتان و نهایتا توافق در برخی از زمینه‌ها می‌بایست از خود بیرون بیائید و او را بشناسید جهان را آن چنان که او می‌بیند ببینید.

تحقیقات انجام شده حاکی است دوست داشتن و اهمیت دادن به همسر دو رکن اساسی یک ازدواج موفق و پایدار است. بسیاری از زوج‌های خوشبخت گفته‌اند در بعضی مواقع همسرانشان بهتر و محبوبتر نیز می‌شوند آنها گاهی فکر می‌کنند در عوض یک همسر با همسران متفاوتی ازدواج کرده‌اند، چرا که در طول سال‌های متوالی زندگی زناشویی خویش، تغییر و تحولات بسیاری در همسرشان شاهد بوده‌اند و جریان رشد و تحول او را نظاره کرده‌اند.

آنها «با هم سختی را تحمل می‌کنند و با هم لذت و خوشی زندگی را تجربه می‌نمایند» بعبارت دیگر با هم شنا می‌کنند با هم غرق می‌شوند و با هم نجات پیدا می‌کنند. این زوج‌های موفق، علاقه و عشقشان نسبت به هم چند برابر سال‌های اولیه ازدواج‌شان شده است. (درافوزی 2001)

یکی از خصوصیات مثبت همسران موفق در ازدواج، مسئله شوخ طبعی است و «خوشرویی» و «خوش‌خلقی» نسبت به یکدیگر. زن و شوهر هر دو نشان می‌دهند که برای روحیات، احساسات و شخصیت طرف مقابل خود ارزش و اهمیت قایلند و سهم خود را در شاد کردن و بهتر ساختن محیط زندگی می‌شناسد. (روانشناسی امروز 1985)

طبق تحقیقات انجام شده توسط باس (2001) تمامی زوج‌های موفق خصوصیات همسرشان را اینگونه ذکر کرده‌اند: همسر من کاملا به من و سلامتی‌ام توجه می‌کند. بیش از آنچه می‌گیرد می‌دهد، قابل اعتماد است، در غم و اندوه غوطه‌ور نمی‌شود و زندگی را سرد و بی‌پناه احساس نمی‌کند، حامی من است» در عین حال زوج‌های موفق نسبت به اشتباهات، کاستی‌ها و رفتارهای ناپسند همسر خودآگاه هستند، اما اعتقاد دارند که خصوصیات مثبت همسرشان بیشتر از ضعف‌های آنهاست.

در مقاله ی بعد به بررسی دیگر مهارت ها  در ارتباطات و برخوردهای غیر کلامی خواهیم پرداخت .

منبع : برگرفته از کتاب " روان شناسی ازدواج – نویسنده : زهره رئیسی – با تغییر و تلخیص

آنچه در مقالات قبل گفته شد:

کبوتر با کبوتر،بازباباز!

قوانین طلایی ارتباط همسران

به جای توبگویید شما

چرا طعنه؟چراکنایه؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.