پشت صحنه طالع بینی های مطبوعات

همه ما دوست داریم از آینده خبر داشته باشیم اما چه جوری اش خیلی مهم نیست. جام جهان نما که نداریم. پس خیلی هایمان یک جورهایی به فال و طالع بینی و راه های دیگر چنگ می زنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نفوذ به پشت صحنه طالع بيني هاي مطبوعات

سرنوشت کاغذ

همه ما دوست داريم از آينده خبر داشته باشيم اما چه جوري اش خيلي مهم نيست. جام جهان نما که نداريم. پس خيلي هايمان يک جورهايي به فال و طالع بيني و راه هاي ديگر چنگ مي زنيم. اگر شما جزو آن دسته اي هستيد که تا دست تان به مجله يا روزنامه اي مي رسد. قبل از هر کاري دنبال صفحه فال و طالع بيني اش مي گرديد. بايد دانستن رازهايي درباره نوشتن اين مطالب برايتان جالب باشد؛ اينکه پشت صحنه اين فال ها چه خبر است. چه کساني آنها را مي نويسند و چطوري هر روز اين همه فال و طالع از خودشان در مي آورند و هزار چيز ديگر. اگر اين طور است،پس درست آمده ايد. اين مطلب هماني است که شما مي خواهيد. اين مطلب را يکي از فال نويسان و طالع نگاران مطبوعاتي به سفارش ما برايمان نوشته است. بعضي خاطرات و اتفاقات براي خود او اتفاق افتاده و بعضي ها هم براي همکاران شان. ترجيح ما اين بود که اسم ها را ننويسيم تا يکدستي گزارش صدمه نبيند. قصدمان هم فقط اين بود که کمي برايتان رو شود که اين فال ها چگونه خلق مي شوند. همين.

همه آنهايي که اين مطالب را مي نويسند، خودشان از آينده اي که نيامده است خبر ندارند؛ مثل من و شما ... اما پس چه جوري به خودشان جرات مي دهند طالع شما را ببينند و بنويسند؟

من مي گويم با کتاب هايي که در اين زمينه در بازار وجود دارد. اتفاقاً در سال هاي اخير با افزايش علاقه مردم به دانستن فال و اطلاعات از آينده، تعداد کتاب هايي که در اين زمينه چاپ شده کم نبوده است. اين طالع نويسان که ما به آنها «کتابي» مي گوييم، کتاب ياهمان منبع اصلي را جلويشان مي گذارند و نسخه اي براي آينده شما مي پيچند.

مثلاً براي متولدين فروردين مي نويسند: شما در هيچ موردي علاقه نداريد تا ديگران به جاي شما تصميم بگيرند و از استقلال راي کافي برخورداريد.

 

مهري هاي سفارشي

يکي از مشکلاتي که طالع نويسان با آن رو به رو هستند، درخواست دوستان، آشنايان، خوانندگان نشريه و حتي سردبير و همسر مدير مسئول است! در اين مواقع شما را پيش خود مي خوانند و از طالعي که در اين شماره براي آنها پيش بيني کرده بوديد، شکايت مي کنند. آنها ادعا مي کنند اين چيزهايي که نوشته ايد، دور از واقعيت است و به شما راهي را نشان مي دهند تا طالع و فال شخص مورد بحث را درست بنويسيد؛ اين راه هم سوال از خود آنهاست.

براي اينکه رضايت حتي يک نفر از خوانندگان طالع بيني تان را به دست آوريد، اين بار به گوي بلورين آينده بيني تان از چشم آنها و کاملاً مثبت نگاه مي کنيد. يکي از اين دوستان که با چنين مشکلي روبه رو شده بود، تعريف مي کرد که سردبير از او خواسته بوده براي خواهر در حال ازدواجش بنويسد که مردي که برايش انتخاب کرده اند، کاملاً مناسبش است! او هم نوشته بود: متولدين مهر: شما در آستانه تصميم مهمي هستيد! در درستي کاري که مي خواهيد انجام دهيد شک نکنيد. انتخاب شريک مناسب براي متولدين ماه هفتم سال، بسيار مهم است وفردي که به شما پيشنهاد شده است، از هر حيث مناسب است!

خردادي ها؛ همه شبيه نامزدم

روش ديگر که براي خيلي از دوستان طالع نويس پيش آمده، مبنا قرار دادن رفتار متولدين آن ماه است. در طول زماني که بين چاپ 2 مطلب از خود بروز داده اند. مثلاً خواهرتان متولد اسفند است و فعلاً در ارتباط با يکي از دوستان اش به مشکل برخورده و حالش هم حسابي گرفته است. براي همين شما مي نويسد که ناراحتي پيش آمده را بايد خودتان و با گفت و گوي دو طرفه حل کنيد. براي ماه هاي ديگر هم به اين صورت عمل مي کنيد تا آخر...

يکي از اين دوستان مي گويد من نامزدم متولد خرداد است و من هر هفته براي اينکه مي دانم مجله ما را مي خواند، هرچه را که در حالت عادي به او نمي توانم بگويم، در فال برايش مي نويسم؛ مثل اين «آن کس که در زندگي عشقي شما وجود دارد، بسيار به شما علاقمند است. اما رفتار دوپاره شما او را گيج کرده است و نمي داند هر بار که شما را مي بيند با کدام شخصيت شما طرف است.

 

تيري ها را بترسان و ماشين بخر

البته هميشه استفاده از نوشتن طالع براي رسيدن به مقاصد از پيش تعيين شده براي نويسندگان اين مطالب چندان بي آب و نان هم نيست. خيلي وقت ها ديده شده که نويسندگان اين مطالب از عدم اطلاع شخص مقابل شان در مورد هويت نويسنده ستون طالع بيني نشريات استفاده کرده و به نتايجي که مدنظرشان است، مي رسند.

يکي از همکاران ستون نويس طالع بيني روزنامه اي مشهور، در اين باره به ما مي گويد: اين کسي که اين ستون را مي نوشت، از حق التحرير کمي که بابت نوشتن طالع بيني به او مي دادند شکايت داشت اما يکباره ديديم راضي و خوشحال است و ديگر نه تنها شکايتي نمي کند بلکه از نوشتن اين مطالب حسابي هم خوشحال است تا اينکه مشخص شد از اين طريق ماشين خوبي را با اقساط پايين خريده است.

او براي صاحب ماشين متولد تيرماه نوشته بود: چند روزي است که در آستانه معامله خوبي هستيد اما همان ترس هميشگي متولدين تيرماه از آينده سراغتان آمده است و فکر مي کنيد بعدها مي توانيد سود بيشتري به دست آوريد. اما بهتر است سيلي نقد را بچسبيد تا حلواي نسيه.

خوردن سيلي از شوهر يک خانم آذري

اما هميشه اوضاع به اين خوبي ها هم که گفتيم نيست. گاهي از ترس ديگراني که اين مطالب را مي خوانند، جرات نمي کنيد حتي انتقادي کوچک به زبان آوريد.

منشي يکي از اين مجلات داراي طالع بيني خانوادگي چنين تعريف مي کند که روزي آقاي خيلي عصباني آمد دفتر مجله دنبال نويسنده مطلب فال مي گشت. تا چشمش به طرف افتاد، چک محکمي به صورتش زد. هرچند بعداً و در کلانتري عذرخواهي کرد اما آبروي اين همکارمان رفت. آخر او براي زنان متولد آذر(که از بد حادثه، همسر اين آقا هم جزوشان بود) نوشته بود: نزديک ترين فرد در زندگي شما قدرتان را نمي داند و از زندگي با شما چندان لذت نمي برد بايد سعي کنيد تا به نوعي از خرج و مخارج اضافي تان بکاهيد و کمي هم به فکر او باشيد! چون مدتي است زن ديگري در زندگي او خودش را آفتابي کرده.

 

اسفندي هاي خوش قلب

اگر زماني خواستيد بفهميد مطالبي که در ستون طالع بيني مي خوانيد درست و واقعي هستند يا نه، کافي است يک روش ساده را امتحان کنيد.

اين روش ساده از اين قرار است، کافي است مطالب ماه هاي ديگر را هم بخوانيد. اگر همه آنها در مورد شما درست بودند، بدانيد و آگاه باشيد که در حال خواندن يک فقره طالع بيني قلابي هستيد؛ مثلاً اگر براي متولدين  اسفند خوش قلب و احساساتي نوشته باشد؛ شما در اين هفته خبر خوشي را دريافت مي کنيد که بايد براي به پيوستن اش، آن را با کسي به خصوص همسرتان در ميان نگذاريد و تنها دست به اقدام بزنيد.

آباني ها منتظر مرخصي نباشند

البته شما هم بايد حق بدهيد که نگاه کردن به ستاره ها و درک حال يکي از هزاران نفري که مطلب شما را دارد مي خواند، کار آساني نيست. يکي از همکاران فال نويس و طالع نگارمان در اين باره ماجراي جالبي را برايمان تعريف مي کند؛ يک بار فردي با دفتر مجله اي تماس گرقته بود و خواسته بود در طالع اين هفته آبان ماهي ها نوشته شود که دلشان را به چيزهايي که نيامده است، خوش نکنند. وقتي دليلش را پرسيديم گفت يکي از بچه هاي بند ما هر هفته طالع هاي شما را مي خواند و به آنها اعتقاد کاملي دارد. حالا مدتي است که منتظر است قاضي پرونده با درخواست مرخصي اش موافقت کند ولي سندي که مي خواهد به ضمانت بگذارد اصلاً آن قدر ارزش ندارد که قاضي قبول کند. حالا شما اين هفته چيزي بنويسيد که بي خيال مرخصي شود. اين همکار ما هم براي اينکه نه سيخ بسوزد و نه کباب نوشته بود، متولد آبان: «در انتظار اتفاقي هستيد که در اختيار خودتان نيست و بايد کس ديگري در مورد آن تصميم بگيرد. براي همين زياد دلتان را به آن خوش نکنيد و منتظر وقوعش نباشيد تا اگر اتفاق افتاد به اندازه کافي از آن لذت ببريد!

 

بهمني هاي ناقلا، صريح باشيد

خب، حالا اگر وسط اين گير و دار، طالع نويس براي ماه تولد خودش چيزي بنويسد، تکليف چيست؟ اين قسمت از جالب ترين قسمت هاي کار ماست. همه اش که قرار نيست به خوانندگان حال بدهيم؛ يک بار هم بايد هواي خودمان را داشته باشيم.

در اين جور مواقع، استفاده از روش هاي بالا باب است اما روش ديگري هم هست که بين خودمان بماند و به کسي نگوييد. بالاخره ما هم انسانيم و ممکن است که حرف هايي توي دلمان مانده باشد يا حرف هايي داشته باشيم که دلمان نمي آيد صاف و پوست کنده به يکي از خوانندگان ثابتمان بزنيم، خواننده ثابت ستون فالي که ممکن است همسر، دوست يا مادرمان باشد. اينجاست که از فال و طالع استفاده مي کنيم.

مثلاً من متولد بهمن ام. رويم نمي شود به سفارش دهندگان اين مطلب- که از رفقاي نزديک هستند- بگويم که بي خيال اين مطلب شوند و کار و کاسبي مان را به هم نزنند. اين جوري مي شود که يکدفعه مي نويسم؛ «متولدين بهمن ماه: صريح باشيد، صادق باشيد، با کسي رو در بايستي نداشته باشيد وگرنه ممکن است که موقعيت هاي خوبتان را از دست بدهيد. عيبي ندارد اگر کسي از دست تان ناراحت شود، بالاخره رفاقت اين جور دلخوري ها را هم دارد. عنقريب است که پيشنهادي به شما شود که کار و بار شما را کساد کند. حواستان را خوب جمع کنيد و قبولش نکنيد. اگر قبول کنيد...

 

منبع: همشهري جوان

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت