به پدر و مادر شدن خود ببالید

زمانی که همسرم گفت: «اولین فرزندمان به زودی به دنیا خواهد آمد، احساس کردم مسوولیتم سنگین‌تر شده است.» این احساس به خاطر چیزهایی که می‌دانستم در من ایجاد نشده بود، بلکه فقط به خاطر مطالبی بود که نسبت به آنها آگاهی کافی نداشتم. نمی دانستم باید انتظار چه چیز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به پدر و مادر  شدن خود بباليد

زماني که همسرم گفت: «اولين فرزندمان به زودي به دنيا خواهد آمد، احساس کردم مسووليتم سنگين‌تر شده است.» اين احساس به خاطر چيزهايي که مي‌دانستم در من ايجاد نشده بود، بلکه فقط به خاطر مطالبي بود که نسبت به آنها آگاهي کافي نداشتم. نمي دانستم بايد انتظار چه چيزي را داشته باشم به همين دليل فرضيه‌هاي اشتباهي را در ذهنم مي‌پروراندم.

 

تصور مي‌کردم زندگي‌ام به پايان رسيده، تمام آزادي‌هايم را از دست خواهم داد و دايم بايد به امور مربوط به فرزندم مشغول شوم. البته درباره ي اين موضوع با کسي صحبت نمي‌کردم چون نمي‌خواستم در نظر آنها به عنوان يک فرد نابالغ و خودخواه جلوه کنم.

 

تنها آرزويم اين بود که بتوانم کسي را پيدا کنم تا احساس حقيقي مرا درک کند و مرا در اين شرايط دشوار راهنمايي کرده و با من هم‌دلي کند.

 

اما حالا مي‌خواهم به شما بگويم که معني حقيقي پدر و مادر شدن چيست؟

پدر و مادر شدن به اين معناست که يک زندگي جديد براي خود مي‌سازيد. شما به کودک خود حيات مي‌بخشيد و او را به دنيا مي‌آوريد، کسي که قبلا شبيه او در هيچ کجاي دنيا وجود نداشته است. او چشم‌هايش شبيه چشم‌هاي پدرش است و رنگ موهايش همانند مادر.

 اين موجود، نيمه‌اي از وجود شماست و شما با کمال ميل آرزو مي‌کنيد او را پرورش داده و در هر شرايطي از او محافظت کنيد. مي‌خواهيد تمام امکاناتي را که براي خودتان مهيا نبوده براي او فراهم کنيد و تجربيات و دانشي را که در طول زندگي به دست آورده‌ايد در اختيارش قرار دهيد .در بسياري مواقع احساس مي‌کنيد که او دومين مرحله از زندگي خودتان است به همين دليل هر جا نياز باشد اجازه مي‌دهيد خودش تصميم بگيرد و در مواقع حساس و ضروري خودتان او را راهنمايي مي‌کنيد.

 

ميزان مسووليتي که بر دوش شماست در اين زمان از هر موقع ديگري بيشتر خواهد شد. مسووليت رهبري و هدايت، پشتيباني مالي، هدايت روحي و دادن راهکارهاي عاطفي به کودک، همه و همه بر عهده ي شماست. نه تنها کودک از شما چنين انتظار دارد بلکه همه ي مردم از شما انتظار دارند که اين موارد را براي فرزند خود فراهم آوريد.

 

شما مي‌توانيد زندگي‌اش را طوري شکل داده و او را طوري تربيت کنيد که جهانيان به وجود او افتخار کنند. انجام اين کار،  مهيج است و هم دشوار. هر چند پيامد تمام کارهايي که او انجام مي‌دهد به شما باز نمي‌گردد ، اما شما به عنوان يکي از مهم‌ترين کساني هستيد که با مسائل او ارتباط داريد.

 

اگر او کارهاي خوب انجام دهد، انرژي مثبت کارهايش بر روي شما تاثير مثبت مي‌گذارد و اگر کارهاي نامناسب انجام دهد، تاثير منفي بر روي شما خواهد داشت. در هر حال بايد به خاطر داشته باشيد که او خودش حق انتخاب داشته و به ميل خود اين کارها را انجام مي‌دهد.

داشتن فرزند به معناي پايان خوشي‌ها و اوقات فراغت نيست.

به خاطر داشته باشيد که مي‌توانيد اوقات بسيار خوشي را در کنار همسر و فرزند خود سپري کنيد. تمام ساعاتي را که در کنار هم مي‌گذرانيد به عوض کردن بچه و غذا دادن به او ختم نمي‌شود. خنده‌ها و شيرين زباني‌هاي او جزء ساعاتي هستند که مي‌توان نام «با ارزش‌ترين لحظات» را بر روي آنها گذاشت.

 

همه چيز ممکن است بر طبق برنامه پيش نرود و شما متوجه خواهيد شد که آموزش‌هايي که در کتاب‌هاي کودک نوشته شده و نصايح ديگران هميشه مفيد نبوده و واقع‌گرايانه نيستند. چند اصل اوليه و پايه‌اي پيشنهاد مي‌شود که به شما جهت مي‌دهد اما اگر تا حدي از برنامه‌ها و طرح‌هاي اوليه دور شديد، جاي هيچ‌گونه نگراني نيست.

 

شما مي‌دانيد که خودتان هم نمي‌توانيد همه ي کارها را به مطلوب‌ترين شکل ممکن انجام دهيد. گاهي اوقات ممکن است صبر، تحمل و منطق خود را از دست بدهيد.

 

زماني که چنين اتفاقي رخ مي‌دهد بايد از فرزند و يا همسر خود عذرخواهي کنيد. فقط به اين دليل که شما والد بچه هستيد ، نمي‌توانيد اين ادعا را داشته باشيد که تمام تصميم‌هايي که مي‌گيريد هميشه درست هستند. خيلي خوب است که مصر باشيد اما بايد بخشنده هم باشيد.

 

همه چيز به شما بستگي دارد:

شما مي‌توانيد براي مشکلات خود دنبال راه‌حل بگرديد. سعي کنيد تا آنجا که برايتان مقدور است نسبت به مسائل و مشکلات بي‌توجهي نکنيد.

 

موفقيت اين است که ببينيد آيا کودک‌تان از تصميم‌گيري‌هاي شما راضي هستند يا نه. احساس کودک نسبت به تصميم‌‌هاي شما نبايد افکارتان را تحت‌الشعاع قرار دهد. در طول تاريخ همه ي پدر و مادرها با لجبازي و داد و فرياد زدن فرزندان‌شان آشنا بوده‌اند. عکس‌العمل‌هاي کودک نبايد شما را از تصميم‌هاي‌تان باز دارد و اين احساس را به شما بدهد که آنها غلط يا درست هستند.

 

در آخر بايد بگوييم شما بايد کاري را که تصور مي‌کنيد درست انجام دهيد و هر آن‌چه که از دست‌تان بر مي‌آيد براي زندگي کوچکي که به دنيا آورده‌ايد، انجام دهيد. اجازه ندهيد اشخاص ديگر در اين مورد براي شما تصميم‌گيري کنند.

 

منبع : موفقيت – با تغيير

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت