كم رويى و خجالت در غسل

برای غسل، واجب لازم نیست شخص حتما استحمام نماید، بلکه با یک یا دو لیوان آب و خیس کردن یک پارچه و کشیدن آن بر اعضا نیز می توان غسل نمود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لازم به ذکر است برای غسل، واجب لازم نیست شخص حتما استحمام نماید، بلکه با یک یا دو لیوان آب و خیس کردن یک پارچه و کشیدن آن بر اعضا نیز می توان غسل نمود. چه بسا در موارد و شرایط مختلف امکان حمام رفتن نباشد اما بتوان با این روش غسل کرد. لازم است قبل از غسل اگر نجاستی بر روی پوست هست را بشویدو پس از آن به راحتی و با سرعت می توان با یک پارچه خیس غسل کرد.

كم رويى در غسل

پرسش: اگر شخص در جايى كه مهمان است جنب شود، آيا به جهت خجالت مى تواند به جاى غسل، تيمم كند؟

همه مراجع: خجالت مجوز تيمم نيست و بايد غسل كند.(1)

تبصره. چنانچه صبر كند تا وقت نماز تنگ شود ـ اگر چه گناه كرده ـ تيمم او در آن هنگام صحيح است و مى تواند پس از تطهير بدن و لباس، با آن نماز بخواند.

جنابت و دورى حمام

پرسش : آيا به علت دور بودن حمام، مى توانيم به جاى غسل تيمم كنيم؟

همه مراجع: خير، بايد غسل كنيد.(2)

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

غسل جنابت با پارچه مرطوب

س. اگر كسى براى غسل واجب پارچه‌اى را به آب بزند و با آن تمام بدنش را (به ترتيب غسل) بشويد كافى است يا خير؟ ضمناً اگر قبل از اتمام شستن عضوى در غسل عضو قبلى خشك شود اشكال دارد يا خير؟

ج. اگر صدق شستن کند، کافى است و خشک شدن عضو قبلى اشکال ندارد.

ترک غسل به سبب نبود حمام

س. سربازى هستم كه در يكى از پادگان‌ها خدمت مى‌‌كنم، با توجه به اينكه براى ما استحمام محدوديت دارد حدود شش روز با عذر شرعى و تيمم نماز را به جا آوردم. آيا نماز من صحيح است يا نه؟

ج. با توجه به اينكه براى غسل حتماً لازم نيست كه از حمام استفاده شود بلكه مى‌‌توان با يك پارچ آب سر و گردن، بعد طرف راست و بعد طرف چپ بدن را غسل داد اگر واقعاً آبى براى غسل نبوده يا براى غسل وقت كافى نبوده، تيمم صحيح و نماز با آن هم بى‌اشكال است و الا كافى نيست.

سوال: ما در منطقه سردسیری زندگی می‏کنیم که نه حمام دارد و نه مکانی برای استحمام، وقتی در ماه مبارک رمضان به حالت جنابت از خواب بیدار می‏ شویم، با توجه به این که غسل کردن جوانان در نیمه شب در برابر مردم با آب مشک یا حوض عیب شمرده می‏شود و آب هم در آن وقت سرد است، تکلیف ما برای روزه فردا چیست؟ آیا تیمم جایز است؟ در صورتی که غسل نکند، افطار کردن روزه آن روز چه حکمی دارد؟

جواب: مجرد مشقّت يا عيب شمرده شدن اغتسال جوانان در نيمه شب، عذر شرعى محسوب نمى‏شود، بلکه مادامى که غسل، حرجى و موجب ضرر براى مکلّف نشود، غسل کردن به هرصورتى که امکان دارد واجب است، و در صورت حرج يا ضرر بايد قبل از طلوع فجر تيمم کند و با تيمم بدل از غسل جنابت پيش از طلوع فجر روزه‏اش صحيح است، و اگر تيمم نکند روزه ‏اش باطل است، ولى امساک در طول روز بر او واجب مى ‏باشد.(3)

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

عدم جواز تیمم بدل از غسل در هنگام خجالت 

پرسش: آیا در مواردی که غسل جنابت لازم است اگر در جایی بودیم که رودر بایستی داشتیم مانند خانه مادر شوهر می توان تیمم کرد؟

پاسخ: رودربایستی مجوز ترک غسل و انجام تیمم بدل از غسل نمی شود مگر این که انجام غسل واقعاً عسر و حرج شدید داشته باشد که در این صورت نماز را به تاخیر می اندازید و در آخر وقت تیمم می کنید و نماز می خوانید.

تیمم بدل از غسل به خاطر خجالتی بودن [موارد وجوب تیمم ]

پرسش : در مواردی که غسل جنابت لازم است، شخص می تواند به خاطر خجالت تیمم کرد؟

پاسخ : خجالتی بودن مجوز ترک غسل و انجام تیمم بدل از غسل نمی شود مگر این که انجام غسل واقعاً عسر و حرج شدید داشته باشد که در این صورت نماز را به تاخیر می اندازد و در آخر وقت تیمم می کند و نماز می خواند.(4)

آيت الله شبيري زنجاني
سوال: اگر کسی نزدیک طلوع فجر یا بعد آن محتلم شود و خجالت بکشد که حمام برود و غسل کند و غسلش را ظهر انجام دهد، اشکال دارد؟
پاسخ: خجالت كشيدن موجب جواز ترك غسل نمي شود، مگر اينكه به حد حرج برسد. در هر صورت در تنگی وقت بعد از تطهیر بدن و لباس می تواند با تیمم نماز بخواند.

پی نوشت:
[۱]. امام، استفتائات، ج ۱، تيمم، س ۲۳۶؛ خامنه اى، اجوبة، س ۲۱۵؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۲، س ۱۸۴ و دفتر: همه مراجع.
[۲]. امام، استفتائات، ج ۱، تيمم، س ۲۳۶؛ دفتر: همه مراجع.(احكام وضو غسل و تيميم، پرسمان).
[3]. سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
[4]. سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی
[5]. سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری

منبع: هدانا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت