«تشنگان قله‌های برفگیر» روایتی متفاوت از جنگ

«تشنگان قله‌های برفگیر» تازه‌ترین اثر ساسان ناطق است که بزودی از سوی سوره مهر منتشر می‌شود، این اثر نگاه متفاوتی به جنگ دارد و شامل خاطرات بخشعلی ثابتی از رزمندگان غرب کشور است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


ساسان ناطق مدیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری درباره تازه‌ترین اثرش با عنوان «تشنگان قله‌های برفگیر» که قرار است از سوی سوره مهر روانه بازار کتاب شود، اظهار داشت: بعضی از کارها در مسیر کاری نویسنده به دست خودش خلق می‌شود و برخی آثار به واسطه انتخاب راوی به نویسسده پیشنهاد و واگذار می‌شود.

این نویسنده با بیان اینکه این هم جز آثاری بود که راوی تشخیص داد بنده کار را انجام دهم، اضافه کرد: پیش از ورود بنده برخی مصاحبه‌ها قبلا انجام شده بود و حتی متن اولیه هم نوشته شده بود، این کار حاوی خاطرات آقای «بخشعلی ثابتی» از استان کهگیلویه و بویراحمد است، بنده کار را در ۱۰ فصل آماده کرده‌ام.

مدیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری تصریح کرد: وقتی متن اولیه به همراه مصاحبه ها در اختیارم قرار گرفت،ابتدا سوالاتی که در متن قبل ممکن بود برای مخاطب ایجاد شود را استخراج کردم و در چند نوبت با هم مصاحبه‌های تکمیلی را پیش بردیم، فضا و زندگی روستایی راوی، هموطنانش، بزرگ شدنش و آموزش در مدرسه و فضای انقلاب و شروع جنگ در این کتاب آمده است.

ناطق با بیان اینکه این اثر برای من دارای فضای متفاوت بود، اضافه کرد: این کتاب برایم متفاوت است از این باب که رزمنده‌های متفاوتی را به لحاظ جغرافیایی می‌دیدیم، چرا که زیست بوم این افراد عشایر گونه و متفاوت بود و وقتی وارد جنگ می‌شوند قطعا حماسه متفاوتی از هموطنان لر کشور را در این کتاب می‌بینیم.

به گفته این نویسنده، فضای متفاوتی و جالب در این منطقه بود چراکه اینها هم جنوب را تجربه کرده بودند و هم مقاومت و جنگ در فضای سرد کوهستانی قله های شیخ محمد که بسیاری از دوستانش را از دست می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش کار با برخی راوی‌ها سخت توصیف کرد و گفت: آقای بخشعلی ثابتی جز آن دسته از افرادی بود که حرف کشیدن برای من نویسنده از او سخت بود، نگاه متفاوتی داشت و حاضر نبود برخی موارد را بازگو کند، در حالی‌که بنده به عنوان نویسنده باید به آن جزئیات واقف می‌شدم و اشراف من به مخاطب در بیان جزییات بسیار می‌توانست کمک کننده باشد.

ناطق اضافه کرد: در این کار مثل سایر کارها از روایت داستانی بهره برده‌ام، اما تمام مولفه‌های خاطره نویسی رعایت شده، روایت‌ها دست اول و مستند هستند. نسبت به جزئیات کند و کاو با دیگر دوستان هم داشته‌ایم تا جزئیات به دقت بیان شود. طبق روال بیشتر کارها سعی کردیم از تک صدایی دور شویم و شاهد چند صدایی باشیم. در این کتاب صدای دوستان آقای ثابتی را هم می‌بینیم. برای من کار متفاوتی بود. جغرافیا متفاوت و همه چیز برای من تازه بود.

مدیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری ادامه داد: در نثر تغییراتی دادم که هم خواننده آگاه متوجه شود نثر بنده است نه راوی، البته در بخش‌هایی که ویژگی‌های بومی باید درج می‌شد، لحن راوی بیان شده است تا رنگ و بوی متفاوتی در این کار دیده شود.

وی درباره نام کتاب گفت: جغرافیای دفاعی آقای بخشعلی ثابتی و رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد هم در مناطق سردسیر بود که اوج آن رفتن به یک عملیات و گذر از قله‌های برف گیر شیخ محمد برمی‌گردد، که در مسیر مرزی ایران و عراق قرار دارد و عبور از آنجا دشوار بوده است. بسیاری از رزمندگان ما از شدت سرما یخ زده و به شهادت رسیده‌اند. آن تشنگان ابتدایی به منطقه دیگری از عملیات باز می‌گردد که در آن شدت تشنگی را در رزمندگان می‌بینیم، این ایهام در نام کتاب مدنظر قرار گرفت.

منبع: فارس
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت