جنگل های ضدحریق، دستاورد برتر دوره دوم فرزانگان 3

جنگل يک اکوسيستم پيچيده و پويا است که در حالت عادي اجزاي تشکيل دهنده ي آن همواره در حالت تعادل قرار دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره از 20 استان کشور در سه بخش به تفکیک، 350 گروه در بخش غرفه های نمایشگاهی، 650 گروه در بخش سمینارهای علمی و 750 گروه در بخش مسابقات دانش آموزی از مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی سراسر کشور انتخاب شده اند و به جشنواره کشوری دعوت شده اند.
که تعداد 53 گروه در بخش سمینارهای علمی مقام برتر را کسب نمودند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: جنگل های ضدحریق
نام مدرسه: فرزانگان 3
نام استاد: نسیبه السادات میرباقر
دانش آموزان: نگار غلامی آهنگران، یلدا عشقی

مقدمه :
جنگل يک اکوسيستم پيچيده و پويا است که در حالت عادي اجزاي تشکيل دهنده ي آن همواره در حالت تعادل قرار دارند. يکي از عوامل محيطي که مي تواند بر جنگل تأثيرگذار باشد، عامل آتش سوزي است که صرف نظر از منشأ پيدايش آن (طبيعي يا مصنوعي) مي تواند به صورت مستقيم بر خصوصيات فيزيکي و شيميايي خاک و ميکروکليما و به صورت غيرمستقيم بر کيفيت رويشگاه از طريق تأثير بر پوشش گياهي توده، شاخ و برگ و جانوران خاکزي اثر داشته باشد.

اثر آتش سوزي در درختان به درجه حرارت محيط، مقدار مواد سوختني قرارگرفته بر روي زمين، زمان قرار گرفتن در معرض گرما، شدت آتش و تحمل بافت درخت از گرما بستگي دارد. ترکيب و ساختار اکوسيستمهاي جنگلي نيز مي تواند در استعداد آتش سوزي جنگل موثر باشد، به طوري که توده ها از گونه ها و طبقات سني مختلفي تشکيل شده اند، که ساختارها و مواد سوختني مختلفي دارند، به همين دليل با توجه به ترکيب و ساختار توده ممکن است گسترش آتش به توده هاي جانبي را محدود و يا به آن سرعت دهند.

بیان مساله:
يکي از مهمترين مسايلي که جامعه انساني با آن مواجه مي باشد، افزايش گرماي جهاني و پديده تغيير اقليم است. عامل اصلي اين افزايش، عمدتاً استفاده از سوخت هاي فسيلي و تغيير کاربري اراضي مي باشد که منجر به آزاد سازي مقادير زيادي گازهاي گلخانه اي از جمله گاز دي اکسيدکربن به اتمسفر مي گردد. از طرفي تغييرات اقليمي منجر به ايجاد شرايطي گرديده که امروزه آتش سوزي يک تهديد عمده براي بسياري از اکوسيستم هاي طبيعي محسوب مي شود.

به طوري که در پي تغيير اقليم و گرم شدن زمين، ميزان آتش سوزي ها در سطح جنگل ها در حال افزايش است. حرارت، اکسيژن، سوخت، سه ضلع بنيادي آتش سوزي را تشکيل مي دهند، در نتيجه احتمال وقوع آتش سوزي به عوامل آن و شرايط محيطي بستگي دارد که از اين ميان مي توان کيفيت و توزيع سوخت، آب و هوا، شرايط توپوگرافي و فاکتورهاي انساني را نام برد. عمده ترين عامل موثر در مناطق جنگل هاي دماي حداکثر ماه هاي آبان و آذر، در منطقه ميابند درصد رطوبت مواد سوختني و در مناطق کوهستاني يا بالابند ميزان بارندگي است. هر ساله آتش سوزي جنگل، هزاران هکتار از درختان، درختچه ها و گياهان را طعمه خود مي کند و سطح زيادي از جنگلهاي جهان را از بين مي برد.

مقاومت چوب گونه هاي جنگلي نقش موثري در توسعه و گسترش آتش سوزي دارد. ترکيب گونه اي هر جنگل داراي رژيم آتش سوزي مربوط به خود هست که با مشخصه هايي مانند فراواني، شدت، وسعت و زمان و وقوع آتش سوزي سبب ايجاد خصوصيات مختلفي در اکوسيستم ها منطقه اي و محلي مي شود. ميزان حساسيت درختان به حريق با توجه به سرشت گونه هاخصوصاً خصوصيات مورفولوژي آن ها متفاوت است. مي توان گفت گونه هاي که داراي ضخامت پوست بيشتري هستند به دليل حفاظت پوست از بخش کامبيوم درخت، کمتر خسارت مي بينند .در بسياري از گونه هاي درختي افزايش قطر درخت سبب افزايش ضخامت پوست ساقه و در نتيجه افزايش تحمل ساقه در برابر آتش مي شود .

همچنين حضور گونه هاي با حساسيت زياد به آتش سوزي به ويژه در فصل خزان برگ ها سبب ايجاد آتش سوزي هايي با منشأ طبيعي مي شود. از اين رو براي ايجاد آتش بر سبز يا زنده لازم است گونه هاي جنگلي موجود از لحاظ مقاومت به آتش با انجام آزمايش هاي متعدد بررسي و مناسبترين گونه با توجه به اندازه مقاومت آن در برابر آتش انتخاب شود.

اهداف پژوهش:
هدف کلی: ایجاد جنگل های ضدحریق

اهداف جزیی:
- جلوگیری از انقراض گونه های گیاهی موجود در جنگل ها
_محافظت از محیط زیست
_کمک کاهش آلودگی هوا ناشی از آتش سوزی
_جلوگیری از فرسایش خاک
-کمک به کاهش خسارات اقتصادی ناشی از آتش سوزی سالانه جنگل ها
- کمک به کاهش گازهای گلخانه ای
- حفاظت از تنوع زیستی موجود در جنگل ها

اهداف کاربردی:
- استفاده در بخش انبوه جنگل ها در مواقعی از سال که احتمال آتش سوزی وجود دارد.
- ایمن سازی جنگل ها در برابر حریق ناشی از افزایش دما در فصول گرم

فرضیه های پژوهش :
1- وجود آب ذخیره شده در بافت اسفنجی میانبرگ، موجب ضدحریق شدن بدنه ی گیاهان می شود.
2- استفاده از زغال خاموش کننده در خاک باعث عدم انتشار آتش در جنگل می شود.
3- افزودن ماده ی شیمیایی ضد احتراق به خاک و ورود آن به گیاه از طریق ریشه موجب ضد حریق شدن آن گیاه (به ویژه ساقه) می شود.
4- افزودن ماده ی ضد احتراق به شکل گازی ، موجب ضد حریق شدن آن گیاه (به ویژه ساقه) می شود.
5- ماده تهیه شده به سایر زیست مندان و اکوسیستم جنگل آسیب نمی رساند.
6- ماده تهیه شده می تواند از ضررهای اقتصادی ناشی از آتش سوزی های سالانه ی جنگل ها بکاهد.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت