تبیان، دستیار زندگی

اطفای حریق هوشمند جنگل ها

آتش‌سوزی جنگل یک نوع آتش‌ سوزی کنترل‌ ناپذیر است که در منطقه ‌ای با گیاهان اشتعال ‌پذیر در نواحی روستایی یا در طبیعت وحشی روی می ‌دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: اطفای حریق هوشمند جنگل ها
نام ارائه دهنده/دهند گان: نیلوفر کریمی و مریم خوشخوان
زمینه و نوع پروژه: محیط زیست
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 3

 چکیده پروژه
در این پروژه پژوهشگران سعی دارند به روند اطفای حریق سرعت ببخشند و با بهره گیری از تکنولوژی و صوت این عملیات سخت و مهم را هوشمند شود. با هوشمند سازی و سرعت بخشی به عملیات اطفای حریق می توان از خسارات جانی و مالی تا حد ممکن جلوگیری کرد و آتش را در دقایق اول احتراق، مهار کرد تا آتش در محیط وسیع جنگل گسترده نشود.
اطفای حریق هوشمند جنگل ها
مقدمه
آتش‌سوزی جنگل یک نوع آتش‌ سوزی کنترل‌ ناپذیر است که در منطقه ‌ای با گیاهان اشتعال ‌پذیر در نواحی روستایی یا در طبیعت وحشی روی می ‌دهد. آتش‌ سوزی جنگل با دیگر انواع آتش‌ سوزی ‌ها از نظر گستردگی، سرعت گسترش از منشاء، پتانسیل تغییر جهت ناگهانی و توانایی جهیدن از میان فضاهای خالی مانند جاده ‌ها، رودخانه‌ ها و دیگر نقاط اشتعال‌ ناپذیر تفاوت دارد. سرعت پراکندگی آتش، وجود مواد اشتعال ‌پذیر و تاثیر آب‌ و هوا بر آتش، خصیصه های مهم فیزیکی حریق در مناطق جنگلی است. چهار علت طبیعی اصلی برای آتش‌ سوزی جنگل عبارتند از آذرخش، فوران آتشفشانی، جرقه در اثر فرو افتادن صخره ‌ها و احتراق خود به خود شعله‌ های آتش در رگه ‌های زغال سنگ می باشد. برای کنترل و مهار آتش سوزی ابتدا ما باید از وقوع حریق به سرعت آگاه شویم. مهار آتش سوزی در لحظات اولیه بسیار ساده تر از زمان گسترش و تقویت آن است. برای اطلاع از وقوع آتش سوزی می توان از برج های دیدبانی و امکانات ماهواره ای استفاده نمود و نیز هوشیاری ساکنین عرصه های مجاور جنگل ها یکی از عوامل آگاهی از وقوع آتش سوزی است. با استفــاده از بی سیم و تلفن می توان نهادهای اجتماعی، انتظامی و مسئولین منطقه ای را در جریان آتش سوزی قرارداد تا از وجود نیروهای امداد و نجات و آتش نشان برای اطفاء حریق استقاده نمود.
 
هدف
هدف از پژوهش حاضر اطفای حریق جنگل ها و پارک های جنگلی در مواقع بحرانی بود

 روش
دانش آموزان ابتدا با روش کار آمپلی فایر و ژنراتور آشنا شدند و با آمپلی فایر موجود به انجام آزمایش پرداختند. چند مرحله آزمایش با شرایط متفاوت برای خاموش کردن آتش با صوت انجام دادند. سپس با روش ساخت آمپلی فایر آشنا شده و یک آمپلی فایر ساده ساختند. دستگاه خاموش کردن آتش با آمپلی فایر ساخته شد. آزمایشات انجام شده با آمپلی فایر موجود در مراحل قبلی مجداد با آمپلی فایر ساخته شده انجام شد. نتایج حاصله از هر دو نوع آزمایش ثبت شد. همچنین روش های موجود تشخیص هوشمند حریق مطالعه و بررسی شد. سپس وسیله ساخته شده تست و آزمایش شد. نتایج نشان داد که دستگاه طراحی شده امکان کنترل آتش و اطفای حریق را داشت.

اطفای حریق هوشمند جنگل ها
 مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7.  آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش
9. آشنایی با حوادث طبیعی
10.  آشنایی با نیازهای مردم در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه
 
در پروژه حاضر پژوهشگران در پی کنترل چه حادثه ای بودند؟ آتش سوزی
1. سیل
2. آتش سوزی
3.  زلزله
4. هیچکدام
 

مطالب مرتبط:
سیستم اعلام حریق
بیمه آتش سوزی
مراکز کنترل اعلام حریق

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت