فيلم هاي ستاره ساز

یک گزارش درباره فیلم هایی که سکوی پرتاب بازیگران شده اند. این گزارش به بهانه اکران «عصباني نيستم!» تدوین شده که نوید محمد زاده را تبدیل به یک ستاره کرد. ذکر این نکته لازم است که فیلم های نه چندان مهم مد نظر نیستند، پس این نوشتار موردی چون مهناز افشار که در «شور عشق» چهره شد را شامل نمی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 

نويد محمد زاده / عصباني نيستم!

چطور ستاره شد؟ در جشنواره سي و دوم فجر نام و چهره نويد محمد زاده براي خيلي ها تازگي داشت. او در فيلم «عصباني نيستم!» نقش يك پسر دانشجو را برعهده دارد كه همزمان فعاليت سياسي مي كند و عاشق هم كلاسي خود است. ستاره دار مي شود و شرايط اش سخت؛ او بخاطر خصلت ذاتي اش نبايد عصباني شود. در تخيل خود عصباني است ولي رفتارش آرام. اين تضاد شخصيت را نويد محمد زاده «استادانه» جلوي دوربين به نمايش گذاشته است.

پيش از آن چه مي كرد؟ محمد زاده سال ها روي صحنه نقش آفريني كرده بود و تجربه يكي دو كارتصويري داشت اما اين «عصباني نيستم!»‌بود كه نامش را سر زبان ها انداخت.

مسير پس از ستارگي: بازي محمد زاده در «عصباني نسيتم!» داوران جشنواره سي و دوم را مجاب كرد سيمرغ نقش يك را به او بدهند. اعتراض برخي رسانه ها اما باعث عقب نشيني دبير وقت جشنواره فجر و نامه فرمايشي كارگردان از انصراف در جشنواره شد. جايزه هم به رضا عطاران رسيد. محمد زاده اما نوميد نشد و به كارش با قدرت ادامه داد. او حالا يك ستاره است.

هديه تهراني / سلطان

چطور ستاره شد؟ بخوبي قدر موقعيتي كه در«سلطان»مسعود كيميايي نصيب اش شده بود را دانست. هديه تهراني سال 1375 نقشي را پذيرفت كه نمونه اش را ديده بوديم؛ يك دختر عاشق پيشه كه براي رسيدن به خواسته اش پا پس نمي كشيد. تهراني اما شمايل مريم كوهساري، را جوري ديگر جان بخشيد؛‌او از چهره و تيپ خاص خود به نقش افزود تا مخاطبان با دختري زيبا، سرد و مستقل روبرو شوند. به همين خاطر است كه بازيگر فيلم به اندازه خود «سلطان» مورد توجه و نقد و نظر بود.

پيش از آن چه مي كرد؟ بعد از نه گفتن به «لیلا»ی داریوش مهرجویی و «روز واقعه» سعید اسدی و چند نقش دیگر، با «سلطان»مسعود كیمیایی به سینمای ایران معرفی شد.  

مسير پس از ستارگي: هديه تهراني خيلي زود محبوب مخاطبان سينما شد. به طور همزمان منتقدان هم بازي اش را تحسين مي كردند. او بلد بود چطور از موقعيت پيش آمده محافظت كند و اجازه ندهد به آن خدشه وارد شود.

ليلا حاتمي / ليلا

چطور ستاره شد؟ بازي خويشتن دارانه حاتمي، سكوت هاي منطقي او و نگاه پرسان به اطراف شمايل زني را ترسيم مي كرد كه نمونه اش را در سينما نداشتيم. او در برابر يك آزمون سخت، راهي را انتخاب كرد كه سابقه اش را در تفكر زنان سنتي ديده بوديم. ليلا سنتي نيست اما مي پذيرد همسرش ازدواج دوباره كند تا صاحب فرزند شود.حاتمي براي انتقال اين حس، كاري نكرد؛ يعني همه كار كرد بدون ذره اي خودنمايي.

پيش از آن چه مي كرد؟ پسرك فیلم «كمال الملك» و دختر جوان «دلشدگان» فقط در حافظه معدودي از مخاطبان حك شده بود.

مسير پس از ستارگي: حاتمي بيش از دو دهه است در سينما فعاليت دارد و همچنان نام ستاره را يدك مي كشد. او بخوبي از جايگاهي كه داشته مراقبت كرده و با زيركي تمام نقش هاي به ظاهر مشابه را رنگ و رويي ديگر داده.

نيكي كريمي / عروس

چطور ستاره شد؟ بهروز افخمي براي فيلم جسورانه «عروس» دنبال بازيگري مي گشت كه هم چهره زيبايي داشته باشد و هم بتواند از پس نقش بربيايد. قرعه به نام نيكي كريمي افتاد او بخوبي از موقعيت بدست آمده بهره برد. كريمي از سال 69 تا امروز در صف اول بازيگري سينما ايستاده و همچنان با پيشنهادهاي متعدد براي بازيگري مواجه مي شود.

پيش از آن چه مي كرد؟ نخستین نقش سینمایی نيكي كريمي در سال ۱۳۶۸ با فیلم «وسوسه» به کارگردانی جمشید حیدری رقم خورد. او در اين فيلم ديده نشد و «عروس» را بايد سراغاز درخشش كريمي بدانيم.

مسير پس از ستارگي: نيكي كريمي سال ها سفت و سخت از موقعيت بدست آمده مراقبت كرد. شايد مسير كنوني نيكي كريمي را دوست نداشته باشيم اما نمي توانيم جايگاه او را به عنوان يك ستاره باثبات را ناديده بگيريم.

ابوالفضل پورعرب/ عروس

چطور ستاره شد؟ سال 1369 يكي از مهم ترين فيلم هاي سينماي ايران ساخته شد:«عروس» به كارگرداني بهروز افخمي. او نقش اول مرد فيلمش را  ابوالفضل پورعرب سپرد كه چهره و رفتارش مردان نيمه سنتي نميه مدرن را يادآور مي شود. فروش خيره كننده فيلم و توجه منتقدان به آن باعث شد پورعرب راه صد ساله را يك شبه برود.

پيش از آن چه مي كرد؟ پورعرب در سال ۶۰ کارمند تلویزیون شد و تا سال ۶۴ در صداوسیما دستیار کارگردان بود.

مسير پس از ستارگي: در دهه هفتاد ستاره بي بديل سينماي ايران بود.حاشيه هاي زندگي و بعد از آن بيماري اين بازيگر خوش نقش را به گوشه اي راند.

محمد رضا فروتن / مرسدس

چطور ستاره شد؟ «مرسدس» مسعود كيميايي مخاطبان را با جواني آشنا كرد كه خوش تيپ بود و صدايي زيبا داشت. حتي اكت و خصلتش آدم را ياد قهرمان هايي كيميايي مي انداخت و اين گونه نام محمد رضا فروتن رفت گوشه ذهن علاقمندان سينما؛ به سال 1376.

پيش از آن چه مي كرد؟ محمدرضا فروتن با بازی در نقش های کوچک وارد سینما شد. او در فاصله سال هاي 73 تا 76 چهار فيلم بازي كرد كه آورده اي برايش نداشتند و آن طور كه بايد به چشم نيامدند.

مسير پس از ستارگي: فروتن كه با «مرسدس» يكي از جوان اول هاي موفق و بيادماندني مسعود كيميايي را رقم زد، مورد توجه اين كارگردان باقي ماند و باعث شد همکاری در «فریاد» و «اعتراض» ادامه یابد. موفقیت او يك دهه ادامه يافت تا اين كه فيلم هايي چون «پاي پياده» ‌فريدون حسن پور و «خاک سرد» برای فروتن حکم دست انداز داشت. فروتن مي تواند بار ديگر به صف اول بازگردد؟

هانيه توسلي / شام آخر

چطور ستاره شد؟ سال 1380 فريدون جيراني براي دختر عاشق پيشه و زخم خورده «شام آخر» سراغ بازيگري رفت كه مخاطبان هيچ تصوير ذهني از او نداشتند. قرعه به نام هانيه توسلي افتاد و او چه خوب نقش ستاره مشرقي را به باور مخاطبان نشاند. دختري كه بر سر معشوق (محمد رضا گلزار) با مادر (كتايون رياحي) دوئل مي كند و او را به قتل مي رساند!

پيش از آن چه مي كرد؟ براي ورود به سينما هميشه راه هايي آسان وجود ندارد. گاهي بايد مثل هانيه توسلي بپذيري در جمع هنروان فيلم «سگ كشي» بهرام بيضايي بازي كني. توسلي اما به توان خود ايمان داشت و آينده خود را روشن مي ديد. او در «آخر بازي» همايون اسعديان نيز دستياري كارگردان را تجربه كرده و در چند فيلم كوتاه حضور داشته است.

مسير پس از ستارگي: توسلي 17 سال است كه در سينما حضور دارد؛ خيلي زود تبديل به بازيگري مطرح شد و توانايي اش را به رخ كشيد با اين حال هيچ گاه رداي ستارگي به تن نكرد و در ميانه ايستاد.

پيمان معادي / درباره الي...

چطور ستاره شد؟ اصغر فرهادي سال 1387 او را به عنوان يكي از بازيگران «درباره الي ...» انتخاب كرد و اين گونه مسير حرفه اي پمان معادي تغيير كرد.

پيش از آن چه مي كرد؟پيمان معادي به عنوان فيلمنامه نويس شناخته مي شد كه معروف ترين آن «آواز قو» و «كما» است.«عطش»، «كافه ستاره» و «شام عروسي» ديگر فيلمنامه هايي است كه پيمان معادي نوشت و غالبا هم پرفروش شدند.

مسير پس از ستارگي: معادي محبوب جماعت زيادي از مخاطبان ايراني است؛‌هر چند شمايل او با ستاره به مفهوم رايج آن فاصله دارد.

ترانه عليدوستي / من ترانه 15 سال دارم

چطور ستاره شد؟ سال 1380 رسول صدرعاملي بعد از گشت وگذارهاي زياد بالاخره از طريق حبيب رضايي به ترانه عليدوستي مي رسد. او در نقش ترانه فيلم «من ترانه 15 سال دارم» به سينما معرفي شد؛ ‌فيلمي كه خاص و عام تحسينش كردند و بازي بازيگرش را به خاطر سپردند.

پيش از آن چه مي كرد؟ «من ترانه 15 سال دارم» نخستين تجربه ترانه عليدوستي به حساب مي آيد.

مسير پس از ستارگي: عليدوستي يكي از ستاره هاي محبوب اين روزها است كه براي خود شان منتقد اجتماعي هم قائل شده و معمولا نسبت به وقايع مختلف از طريق صفحه اينستاگرام خود واكنش نشان مي دهد.

حميد فرخ نژاد / عروس آتش

چطور ستاره شد؟ 19 سال پيش، مخاطبان با بازيگري روبرو شدند كه گمان مي كردند از استعدادهاي تازه خطه خوزستان است.او چنان به شخصيت متعصب اما مهربان فرحان كه دلباخته دختر عمويش بود جان داد كه همچنان جزو شاه نقش هاي كارنامه اش محسوب مي شود.

پيش از آن چه مي كرد؟ فرخ نژاد به اميد كارگردان شدن وارد سينما مي شود و حتي تحصيلاتش كارگرداني تئاتر است اما همزمان كه دستيار سينايي بود، جلوي دوربين رفت و مسيرش به طور كلي تغيير كرد.

مسير پس از ستارگي: بخت از ابتدا همنشين حميد فرخ نژاد بود. بلافاصله بعد از ديده شدن در «عروس آتش» با پيشنهاد ابراهيم حاتمي كيا مواجه شد و او يكي از نقش هاي مهم ديگر را با «ارتفاع پست» رقم زد. در چند سال اخير كم كم داشت محبوبيت پيشين را از دست مي داد كه دو فيلم «خوب،بد،جلف» و «گشت 2» به دادش رسيدند. او بازيگر پول ساز سال 96 لقب گرفت.

ساره بيات/ جدايي نادر از سيمين

چطور ستاره شد؟ نقش راضيه سراغاز درخشش خانم بيات بود؛ زني متعلق به طبقه پايين جامعه كه عقايد محكم مذهبي دارد و به خاطر رفتارش با پدر نادر گرفتار دوگانگي شده است. حركات آرام و با طمانينه به همراه استرسي كه مدام در چشمانش دو دو مي زند، تصوير راضيه را با گذشت سال ها همچنان در حافظه مخاطبان سينما زنده نگه داشته است.

پيش از آن چه مي كرد؟ ساره بيات در سريال هاي «تباهي»، «بي گناهان» و «يك مشت پر عقاب»  بازي كرده بود. در فيلم «مقلد شيطان» هم بازي داشت اما كمتر كسي تصويرش را به ياد مي آورد.

مسير پس از ستارگي: بيات توانسته از خود يك بازيگر مطرح بسازد كه اگرچه وارد دايره «ستارگي» نشده ولي به عنوان يكي از بازيگران محبوب و شاخص سينماي ايران از او ياد مي شود.

علي دهكردي / از كرخه تا راين

چطور ستاره شد؟ ابراهيم حاتمي كيا در پنجمين فيلم سينمايي خود دست روي سوژه اي خاص گذاشت: جانبازان شيمايي كه براي درمان به كشور آلمان مي روند و در غربت با چالش ايمان مواجه مي شوند. حاتمي كيا براي نقش اول فيلم «از كرخه تا راين» بازيگري مي خواست كه چهره اي سمپات داشته باشد.

پيش از آن چه مي كرد؟ دهكردي پيش از آن در يك فيلم نيمه بلند و چند تئاتر بازي كرده بود.

مسير پس از ستارگي: او نتوانست از موقعيت بدست آمده مراقبت كند. دهكردي به نقش هايي پاسخ مثبت مي داد كه عمدتا قابل دفاع نيستند و غالب آن ها ،‌سعيد فيلم حاتمي كيا را به ياد مي آورد. دهكردي گويي فقط مناسب نقش هاي مثبت است و او از همين منظر ضربه خورد. شايد هم اين بازيگر قابليت عبور از فيلم «از كرخه تا راين» را نداشت.

منابع: هفت صبح/ تبیان
 
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت