مناظره‌هاي انتخاباتي و برجام

دونالد ترامپ جمهوري‌خواه در حالي که در ناباوري مردم جهان پاي در عرصه انتخابات ايالات متحده گذاشت، از همان روزهاي اول مناظره‌ها به توافق هسته‌اي با ايران تاخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه شرق، دونالد ترامپ جمهوري‌خواه در حالي که در ناباوري مردم جهان پاي در عرصه انتخابات ايالات متحده گذاشت، از همان روزهاي اول مناظره‌ها به توافق هسته‌اي با ايران تاخت. از آن‌رو که اين توافق مهم‌ترين ميراث دولت هشت‌ساله دموکرات اوباما بود. او در همين مناظره‌ها اين توافق را بدترين توافق قرن ناميد و گفت آن‌ را پاره مي‌کند.

ترامپ در نخستين مناظره انتخاباتي‌اش خطاب به كلينتون گفت: «همين توافق ايران را نگاه کنيد. در حالي‌ که ايراني‌ها در بدترين شرايط بودند، ما اين امتيازات را به آنها داديم و به‌زودي آنها دوباره يک قدرتي مي‌شوند». هيلاري اما از موضع خود در قبال توافق هسته‌اي دفاع کرد.او مدعي شد زماني که وزير خارجه شد، به‌خاطر سياست‌هاي دولت بوش، ايران بيش از هر زماني و تنها هفته‌هايي تا توليد سلاح اتمي فاصله داشت.

کلينتون گفت او يک اتحاد جهاني عليه ايران فراهم کرد و بعد توسط جان کري، توافق هسته‌اي با ايران به امضا رسيد. در پاسخ، ترامپ گفت: «اين توافق اصلا خوب نبود.ما مي‌دانيم ايران و کره‌شمالي همکاري دارند، چرا از ايران نخواستيم در قبال توافق، کره‌شمالي را تحت فشار بگذارد. چرا از ايران نخواستيم دست از يمن بردارد».

هيلاري کلينتون هم در پاسخ گفت: «دونالد، تو قصد داري رئيس‌جمهور شوي و بايد از واژه‌ها با دقت استفاده کني. همين چندي‌پيش در ماجراي مزاحمت ملوان‌هاي ايراني براي آمريكايي‌ها، گفتي اگر ايران ملوان‌هاي ما را اذيت کند، چنان مي‌زنمشان که پودر شوند. اين خلق و خوي يک فرمانده کل قوا نيست».

ترامپ در مناظره‌هاي انتخاباتي بعدي، برجام را توافقي يک‌جانبه خواند و گفت اين توافق به «کشور پيشرو در حمايت از تروريسم» ١٥٠ ميليارد دلار پول داده است. وب‌سايت اي‌بي‌سي‌نيوز بلافاصله نوشت: ادعاي ترامپ مبني بر پرداخت ۱۵۰ ميليارد دلار به ايران اشتباه است.

ترامپ همچنين گفته بود كه توافق هسته‌اي، به ايران اجازه داده تا دارايي‌هاي بلوکه‌شده خودش در آمريكا را باز پس‌گيرد. او گفته بود اين دارايي‌ها حدود صد ميليارد دلار تخمين زده شده‌اند. ترامپ همچنين در يكي از مناظره‌هاي انتخاباتي، ضمن انتقاد از توافق کشورهاي ١+٥ و ايران، گفته بود: توافق هسته‌اي با ايران بدترين چيز بود.
منبع: روزنامه شرق
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت